TRANSPORT AND SPEDITION
90 lat w trasie
Od 90 lat Grupa Raben jest przez cały czas w drodze i nieustannie się rozwija, zawsze odważnie patrząc w przyszłość i szukając kolejnych wyzwań. Firma chce być motorem, który sprawia, że świat nie tylko się nie zatrzyma, ale będzie lepszy, bardziej zielony. Dlatego, z okazji swojego jubileuszu zaprasza do śledzenia wyjątkowej trasy Eco2Way po Europie.
Data publikacji: 16.04.2021
Data aktualizacji: 27.06.2023
Podziel się:

W 2021 roku Grupa Raben świętuję swoją 90 rocznicę. To 90 lat doświadczeń, innowacji i nieustannego rozwoju. I na tym z całą pewnością firma nie poprzestanie.
„Przez te 90 lat dzięki partnerstwu i transparentnej współpracy z klientami wiele wspólnie osiągnęliśmy, napawa nas to dumą i jednocześnie sprawia, że jesteśmy gotowi stawiać czoła kolejnym wyzwaniom, takim jak np. zmiany klimatu. Pragniemy bowiem, aby następne pokolenia miały dostęp do tych samych zasobów, z których korzystamy teraz. Dlatego, z okazji naszej rocznicy zapraszamy wszystkich w niezwykłą trasę „eco2way” po Europie, w której nasi pracownicy pokażą miejsca narażone na skutki zmian klimatycznych. Liczymy, że po zakończeniu tej drogi nasi klienci pomogą nam wybrać miejsce, które wspólnie wesprzemy. Tak abyśmy wszyscy mogli cieszyć się czystym klimatem przez kolejne 90lecia…” – mówi Ewald Raben, CEO Grupy Raben.
90 lat po drodze z ekologią
Firma postanowiła świętować swoje 90-lecie w dość nietypowy sposób, zapraszając klientów i internautów w ekologiczną podróż po Europie „eco2way”. Ta niezwykła droga zaczęła się 1 kwietnia i potrwa do końca sierpnia 2021 r. Przewodnikami są pracownicy firmy i eko-entuzjaści, którzy pokażą 20 miejsc narażonych na skutki zmian klimatycznych i opowiedzą ich historię. Całą trasę będzie można śledzić na stronie www.raben90years.com oraz w mediach społecznościowych firmy na wszystkich 13 rynkach, na których Raben ma swoje oddziały.
„Chcemy wyznaczać trendy na rynku w zakresie zrównoważonego rozwoju, nie tylko poprzez posiadanie ekologicznych ciężarówek i magazynów, czy sadzenie drzew, ale także poprzez wszystkie procesy, które stosujemy. Staramy się uczynić je jak najbardziej przyjaznymi dla środowiska. To jest nasza odpowiedzialność. A ponieważ nasze relacje z klientami są oparte na partnerstwie, jestem przekonany, że oni również dołączą do nas w tym zrównoważonym sposobie prowadzenia biznesu.” – wyjaśnia Ewald Raben
Grupa Raben posiada dziś ponad 150 oddziałów w 13 krajach Europy, łącznie dysponuje około 1 200 000 m2 powierzchni magazynowych, zatrudnia 10 000 pracowników i każdego dnia na drogi wysyła ponad 8500 ciężarówek. Zaczęło się jednak bardzo niepozornie, od małej, holenderskiej firmy rodzinnej. Dziś nadal ważne są dla niej wartości charakterystyczne dla familijnych organizacji, co pozytywnie wpływa na zaangażowanie pracowników i relacje z klientami.
Początek marki globalnej
W 1931 roku w małym miasteczku Meddo-Winterswijk w Holandii Jan W. Raben, dziadek aktualnego CEO zaczął okolicznym rolnikom wozić ich produkty na targ. To on dał początek firmie, która dziś jest marką globalną. Kolejnym punktem na historycznej mapie Grupy Raben było objęcie sterów przez syna założyciela w 1960 roku – Theo Raben, który z wielką pasją rozwijał m.in. transport tekstyliów z i do Polski. Ale pierwszy krok za granicę wykonał wnuk – Ewald. Firmę znał od podszewki, już jako dziesięciolatek w soboty mył w niej samochody, a na studiach pracował jako kierowca ciężarówek. Po przemianach 1989 roku dostrzegł szansę rozwoju na rynku polskim i wyruszył nad Wisłę z planem otwarcia oddziału. Kupił wtedy mapę Polski i zaznaczył dwanaście punktów, które stanowić miały oddziały ulokowane w różnych częściach kraju.
Ostatnie 30 lat to historia nieustannego rozwoju firmy i dynamicznej ekspansji na rynki zagraniczne, a jednym z sekretów sukcesu jest umiejętne łączenie tego co najlepsze w przedsiębiorstwie rodzinnym z wzorcami zaczerpniętymi z zarządzania korporacyjnego.
„Firma rodzinna ma przewagę nad innymi przedsiębiorstwami, ponieważ klientów i pracowników traktuje jak członków rodziny. Dlatego oferujemy logistykę „z ludzką twarzą”. Partnerstwo i lojalność wpisują się w ten styl współpracy. Mamy wielu długoterminowych klientów. Ich biznes na przestrzeni lat się zmienia i my dostosowujemy się do nich. Jesteśmy partnerami i wspólnie odpowiadamy na pojawiające się wyzwania i wspólnie się rozwijamy. Ten nieustanny rozwój jest wpisany w geny naszej firmy. Nie dostarczamy tylko usługi, ale składamy też obietnicę, która musi zostać spełniona – zawsze na czas, z dbałością o szczegóły i na najwyższym poziomie jakości. Dlatego od wielu lat poszukujemy innowacyjnych rozwiązań, zawsze stawiając naszych klientów na pierwszym miejscu. W ten sposób inwestujemy w przyszłość, w zrównoważone rozwiązania i projekty, które przynoszą długoterminowe korzyści.” – mówi Ewald Raben, CEO Grupy Raben. – „Przed nami jeszcze niejedna droga, ale już teraz jestem przekonany, że razem możemy dotrzeć wszędzie tam, gdzie chcemy”.
Ekspansja na Europę
Grupa Raben rozwijała się towarzysząc swoim klientom w ich drodze ku sukcesom biznesowym. Tak powstała w 2002 roku spółka Fresh Logistics Polska, specjalizująca się w obsłudze produktów świeżych, wymagających temperatury kontrolowanej od 0 do +2 (UltraFresh) oraz od +2 do +6°C w całym łańcuchu logistycznym.
Lata 2003-2010 przyniosły ekspansję na nowe rynki. W 2003 roku otwarto pierwszy oddział na Ukrainie, rok później zakres działalności Grupy Raben w Europie rozszerzył się o Litwę, Łotwę i Estonię. W 2008 roku firma weszła na rynek czeski i słowacki, a po dwóch latach była również obecna na Węgrzech. 2016 rok to początek biznesu w Rumunii. Natomiast w 2017 r. Grupa nabyła 20% udział we włoskiej firmie SITTAM, a od 2020 r. stała się wyłącznym właścicielem spółki Raben SITTAM. W 2019 roku do rodziny Raben dołączyła Bułgaria.
Bardzo istotne znaczenie dla firmy ma rynek niemiecki. Przedsiębiorstwo buduje tam swoją pozycję zarówno za sprawą rozwoju organicznego, jak i poprzez przejęcia. W 2005 roku zakupiona została tam firma Birkart Systemverkehre. W 2011 roku niemiecka sieć terminali została powiększona poprzez zakup przedsiębiorstwa Wincanton. W kolejnych latach dołączyły następne firmy. Aktualnie Raben posiada w Niemczech własną, niezależną sieć transportową z 34 oddziałami.
Droga do sukcesu
Jako jedna z najszybciej rozwijających się firm europejskich w branży logistycznej, Raben w pełni wykorzystuje możliwości rynkowe, które pojawiły się wraz z otwarciem europejskich rynków i swobodnym przepływem towarów. Oferuje kompleksowe usługi logistyczne: logistykę kontraktową, sieć drogową (krajową, międzynarodową oraz na wschód), transport produktów świeżych (pod marką Fresh Logistics), FTL & transport intermodalny, morski oraz lotniczy. Wśród głównych branż obsługiwanych przez nią w 2020 r. znalazły się: żywność (30%), technologie konsumenckie (21%), automotive (17%), retail (12%) chemia (11%) oraz FMCG non-food (9%). Transport drogowy, który w Grupie odpowiada za 66% obrotów, to ogromna szansa rozwoju, ale również wyzwanie, na które firma Raben reaguje każdego dnia, dostosowując swoją siatkę połączeń drobnicowych adekwatnie do oczekiwań klientów z całej Europy. Działania w ramach tworzenia sieci połączeń międzynarodowych idealnie wpisują się w misję i wizję firmy, a ponieważ samochody z logo Raben spotkamy na wielu transportowych szlakach, nie ulega żadnej wątpliwości iż Grupa każdego dnia dąży do tego, aby być o „jedną oś” do przodu względem konkurencji.
źródło: www.polska.raben-group.com
Zobacz również