Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Automatyzacja przewidywalna finansowo. Jak nie blokować kapitału w inwestycjach logistycznych?

ZARZĄDZANIE

Automatyzacja przewidywalna finansowo. Jak nie blokować kapitału w inwestycjach logistycznych?

Budowa czy automatyzacja centrum logistycznego to dla wielu firm strategiczny krok w kierunku zwiększenia efektywności, skalowalności i odporności operacyjnej. Ale to również jedno z najbardziej kapitałochłonnych przedsięwzięć, które może skutecznie spowolnić rozwój, jeśli nie zostanie odpowiednio zaplanowane – nie tylko technologicznie, ale przede wszystkim finansowo.


Data publikacji: 13.11.2025

Data aktualizacji: 13.11.2025

Podziel się:

Wiem, z jakimi wyzwaniami mierzą się managerowie produkcji, logistyki i finansów, gdy pojawia się potrzeba automatyzacji procesów magazynowych, wdrożenia systemów AGV, cobotów, sorterów czy automatycznych regałów, ponieważ jako Key Account Manager w DLL wspieram firmy w Polsce i Europie w realizacji takich inwestycji. Wiem też, że wiele z tych projektów nie dochodzi do skutku nie z powodu braku technologii, ale z powodu ograniczeń budżetowych.

One-stop-shop

W DLL stworzyliśmy model finansowania inwestycji pod klucz, który pozwala firmom przejść od koncepcji do realizacji bez konieczności angażowania dużego kapitału własnego na starcie. Finansujemy nie tylko sprzęt, ale również wszystkie elementy wdrożenia: projektowanie, integrację, instalację, szkolenia, serwis. Płatności do dostawców mogą być rozłożone zgodnie z harmonogramem realizacji, a płatności ratalne traktowane jako koszt operacyjny (OPEX) zaczynają się dopiero po uruchomieniu finansowanego systemu. Dzięki temu firmy zachowują płynność finansową i mogą przeznaczyć środki na inne strategiczne cele – np. rozwój produkcji, zatrudnienie czy ekspansję rynkową.

 

DLL działa jako „one-stop-shop” – finansujemy całe rozwiązania intralogistyczne, nawet w modelu Total Cost of Ownership. Dla klienta oznacza to prostą, spójną strukturę umowy, jednolite zobowiązanie płatnicze i ograniczenie ryzyka związanego z koordynacją wielu dostawców. W praktyce – mniej stresu, mniej nieprzewidzianych kosztów i większa kontrola nad projektem.

Remedium na zmienne warunki rynkowe…

W obecnych warunkach rynkowych, gdzie zmienność stóp procentowych może wpływać na rentowność inwestycji, oferujemy mechanizmy zabezpieczające – w tym stałe oprocentowanie – co pozwala naszym klientom spokojnie planować budżet długoterminowy. To szczególnie istotne przy projektach, które mają przynieść zwrot z inwestycji w perspektywie 5–7 lat.

…niezależne od wielkości firmy

Co istotne, DLL wspiera nie tylko globalne korporacje. Nasze rozwiązania są dostępne również dla firm średnich i mniejszych, które często odkładają decyzje o automatyzacji z powodu ograniczeń finansowych. Obserwujemy wyraźny trend migracji automatyzacji ku MŚP – i właśnie tutaj nasze elastyczne modele finansowania sprawdzają się najlepiej. Dzięki edukacji rynku, współpracy z integratorami i dostawcami oraz obecności na etapie planowania projektu, pomagamy takim firmom rozpocząć transformację już na etapie koncepcji, zanim pojawi się ostateczny budżet czy zatwierdzony projekt.

Siła rynku i doświadczenia

Polska jest i będzie coraz ważniejszym hubem logistycznym w Europie. Rosnące koszty pracy, presja na efektywność, potrzeba skalowania operacji to dziś codzienność. Coraz większy nacisk kładziony jest również na wdrażanie rozwiązań ESG.

DLL aktywnie wspiera firmy w tym procesie, oferując także finansowanie technologii niskoemisyjnych, eMobility i systemów energooszczędnych. Wspieramy inwestycje, które nie tylko zwiększają wydajność, ale też wpisują się w strategię zrównoważonego rozwoju.

Dwadzieścia lat mojego doświadczenia w sprzedaży rozwiązań intralogistycznych i zespół ekspertów DLL pozwalają na zaoferowanie nie tylko finansowania, ale także doradztwa strategicznego. Pomagamy klientom analizować koszty całkowite (TCO), porównywać modele OPEX–CAPEX, budować harmonogramy wdrożeń i struktury płatności, które są realne i bezpieczne finansowo. Dzięki temu decyzje inwestycyjne są szybsze, trafniejsze i lepiej dopasowane do możliwości operacyjnych firmy.

Jak to robimy?

Operator logistyczny JCL Logistics planował wdrożenie w pełni automatycznego magazynu w ramach rozbudowy zakładu. Projekt obejmował instalację systemu wózków AGV wraz z automatycznym systemem załadunku ciężarówek dla klienta z branży napojów. Firma zakładała 5–6% wzrostu rocznej sprzedaży i musiała zapewnić obsługę peaków sezonowych, co wymagało zwiększenia przepustowości i niezawodności działania – również w trybie 24/7.

Operator logistyczny musiał zmierzyć się z ograniczeniami finansowymi: koszt inwestycji wynosił 12 mln euro, a system musiał działać bez błędów, zwłaszcza w okresach największego obciążenia.

W trakcie negocjacji z dostawcami JCL Logistics zdecydowało się na współpracę z DLL, dzięki czemu udało się zmniejszyć ryzyko inwestycji poprzez wsparcie merytoryczne oraz wypracować rozwiązanie obejmujące:

  • całkowite finansowanie inwestycji: sprzętu, systemu, automatyzacji, integracji i usług wdrożeniowych,
  • elastyczny leasing operacyjny dostosowany do warunków umowy z końcowym klientem – zgodny z planowanymi etapami wdrożenia.

Jaki był efekt naszej współpracy? Inwestycja została zrealizowana bez angażowania kapitału własnego. Powierzchnia magazynowa urosła z 25 000 m² do 80 000 m² i umożliwiała pracę 24/7, obsługę szczytów sezonowych i dalszą ekspansję. Model finansowania był gotowy do replikacji w kolejnych projektach, a JCL Logistics doceniło nasze partnerskie podejście. Zaufanie i realne zrozumienie potrzeb biznesowych stworzyły fundament dla udanego wdrożenia.

Krzysztof Flak
Key Account Manager Intralogistics

DLL

krzysztof.flak@dllgroup.com


Zobacz również


Przeczytaj