SUPPLY CHAIN
Automatyzacja znaczy większy zysk
Inwestycja w automatyzację procesów logistycznych może być jedną z trudniejszych, ale jak też pokazują przykłady, jedną z ważniejszych decyzji. Analizujemy przypadki firm z różnych krajów, które zdecydowały się na wdrożenie AutoStore i pokazujemy, jaka może być skala korzyści.
Data publikacji: 07.06.2021
Data aktualizacji: 22.06.2023
Podziel się:
ROK WYZWAŃ DLA AUTOMATYZACJI
Ostatni rok był czasem zmian nawyków wielu osób. Potrzeba pracy w trybie zdalnym oraz łączenia obowiązków domowych z zawodowymi w tym samym czasie stawała się sporym wyzwaniem. Co więcej, zmieniły się również nasze przyzwyczajenia związane z zakupami. Pandemia koronawirusa całkowicie odmieniła konsumentów, a przed nowymi wyzwaniami stanęli zarówno sprzedawcy, jak i inne podmioty uczestniczące w procesach sprzedażowych i logistycznych. To wyjątkowy czas dla branży logistycznej, która musi sprostać zwiększonemu ruchowi na wielu rynkach. Kluczem w sprawnej realizacji zamówień jest zrozumienie, jakie korzyści może przynieść automatyzacja procesów magazynowych.
– Rynek automatyki logistycznej rośnie już od jakiegoś czasu, rok do roku, ale pandemia spowodowała skokowy wzrost zainteresowania tym obszarem. Podążamy za rodzącymi się wymaganiami, a posiadając produkt, jakim jest AutoStore, byliśmy w stanie natychmiast reagować na zmieniające się potrzeby logistyki (np. zmianę struktury zamówień). W ostatnim roku pojawiły się nowe zadania dla zyskujących sektorów, np. e-commerce – potwierdza Anna Wiśniewska, managing director polskiego oddziału Element Logic.
ROBOTY ZWIĘKSZAJĄ INTENSYWNOŚĆ
Nowe czasy wymagają od wszystkich przedsiębiorstw znajdujących się w łańcuchu logistycznym nowych rozwiązań. Przedsiębiorcy są tego świadomi i według danych Ernst & Young, aż w 82 proc. firm spodziewane są przyspieszenia adopcji technologii automatyzującej ręczną pracę w ciągu najbliższych trzech lat. Dotyczy to również automatyzacji procesów magazynowania. Dlaczego?
– Wdrożenie automatyzacji w magazynie to klucz dla przyspieszenia kompletowania zamówień oraz do zwiększenia wydajności, a co za tym idzie rentowności biznesu. System AutoStore to rozwiązanie idealnie skrojone do składowania małych i średnich elementów. Sercem systemu są roboty poruszające się z prędkością 3,1 m/s po specjalnie przygotowanej siatce. Wydajność systemu jest skalowana przez liczbę robotów oraz liczbę stacji roboczych. Co ciekawe, w niektórych przypadkach od momentu wejścia zamówienia do systemu do jego skompletowania mija zaledwie 49 sekund – dodaje Anna Wiśniewska.
WYŻSZA WYDAJNOŚĆ AŻ DO 300 PROC.
Korzyści wynikające z wdrożenia zauważalne są w firmach, które system już używają. Jednym z przykładów może być wiodący duński sklep internetowy Proshop, który sprzedaje ponad 130 000 produktów – od elektroniki, sprzęt IT, po zabawki dla dzieci. Firma każdego dnia dostarcza 2 500 paczek ze swojej centrali w Aarhus, stąd też skalowalność i efektywność to kluczowe czynniki w tym segmencie rynku. Aby jeszcze bardziej wzmocnić swoją konkurencyjność, firma zainwestowała w instalację AutoStore o powierzchni 1080 mkw. w połączeniu z systemem EWMS, czego rezultatem było zwiększenie wydajności i zyskowności na tym bardzo konkurencyjnym cenowo rynku.
Stosowany przez firmę Proshop system AutoStore obejmuje 43 tys. pojemników i 5 automatycznych portów karuzelowych. Flota 40 robotów obsługuje obecnie 80 proc. wszystkich ruchów w magazynie, przyspieszając obsługę towarów do 4–5 sekund na sztukę. Nowy system o pojemności magazynowania 3280 m sześc. oznacza aż 75 proc. więcej przestrzeni do składowania dostępnej dla firmy Proshop w porównaniu z poprzednim magazynem ręcznym. W efekcie wydajność systemu kompletacji i pakowania wzrosła o 60 proc. Dziś firma Proshop dysponuje jednym z najszybszych i najbardziej stabilnych łańcuchów dostaw od magazynu do klienta.
Również w przypadku New Wave, norweskiej firmy specjalizującej się w sprzedaży odzieży sportowej i roboczej, zmiana magazynu przyniosła wymierne korzyści.
– Nasz magazyn był za mały i nie mógł nadążyć za rosnącym popytem. Po prostu okazał się dla nas za mało wydajny – mówi Morten Halvorsen, dyrektor generalny New Wave, które po wprowadzeniu zmian zanotowało wzrost wydajności kompletacji o 300 proc. Co więcej, automatyzacja pozytywnie wpłynęła na ergonomię pracy magazynierów.
– Nie czuję się już tak obolały. Atmosfera w magazynie znacznie się polepszyła. W określonych strefach magazynu pracownicy mogą teraz słuchać muzyki lub podcastów podczas pracy, nie martwiąc się, że przejedzie ich wózek widłowy – wskazuje Martin Nordahl, magazynier w New Wave. Mówiąc krótko – po przeprowadzce do automatycznego magazynu firma New Wave stała się znacznie bardziej elastyczna, wydajna i przyjazna pracownikom.
REALIZACJA DOSTAW W REKORDOWO KRÓTKIM CZASIE
Jednym z argumentów skłaniających klientów do wyboru konkretnego sklepu, jest czas realizacji dostawy. Jeżeli dany produkt możemy otrzymać w krótszym czasie, wybór sklepu będzie oczywisty. Dlatego też kolejne firmy, chcąc utrzymać konkurencyjność, stawiają na automatykę procesów logistycznych. Globalny dystrybutor elektroniki TTI Inc. znacznie usprawnił swoją codzienną działalność wdrażając nowoczesne rozwiązania intralogistyczne od Element Logic. Otóż w 2018 r. firma rozbudowała swoje centrum dystrybucyjne w Niemczech niedaleko Monachium, dodając nowy magazyn i inwestując w system automatycznego magazynowania i kompletacji. Wybrany przez firmę system AutoStore od Element Logic pozwolił zwiększyć pojemność magazynową ponad trzykrotnie.
W magazynie TTI jest w każdym czasie dostępnych około 100 tys. różnych elementów. Dziś części te mogą być magazynowane w sposób zajmujący mniej miejsca i jednocześnie umożliwiający pracownikom szybką i sprawną lokalizację i pobranie produktu. Nowe rozwiązanie intralogistyczne sprawiło, że ten globalny dystrybutor elektroniki usprawnił pewność dostaw na tyle, by być w stanie realizować 40 tys. zamówień tygodniowo z obietnicą dostarczenia niemal każdej części w Europie w ciągu 24 godzin!
Skrócenie czasu dostawy było też jednym z kluczowych celów założonego w 2009 r. sklepu internetowego GetInspired. Grupą docelową są dziewczyny poszukujące odzieży sportowej oraz obuwia treningowego i rekreacyjnego.
– Ręczne pobieranie towarów z wózkami między regałami sprawdzało się dopóki nie wdrożyliśmy AutoStore. Wtedy zrewolucjonizowaliśmy cały proces magazynowy. Odnotowaliśmy stuprocentowy wzrost produkcji w liczbie linii produktowych dziennie, o wiele lepszą wydajność i istotną poprawę przepływu towarów. W niedługim czasie zaobserwowaliśmy o 50 proc. krótszy czas dostaw do naszych klientów – podsumowuje Vegard Tvervåg, kierownik magazynu i logistyki.
EKSPRESOWE WDROŻENIE
Co ważne, system AutoStore jest dostępny już po kilku miesiącach od podpisania umowy. W przypadku EET Group uruchomienie nastąpiło w ciągu 100 dni. Z kolei umowa pomiędzy Jollyroom (jedna z najszybciej rozwijających się firm w skandynawskiej branży e-commerce w sektorze produktów dla dzieci i niemowląt) i Element Logic została podpisana wiosną, a magazyn był gotowy do użytku już w lipcu.
– Wdrożenie AutoStore w Jollyroom odbyło się w rekordowo krótkim czasie. Gdy sprzedaż szybuje, należy jak najszybciej zadbać o logistykę. To, że firmie Jollyroom w ramach istniejącej organizacji udało się to zrobić w tak krótkim czasie bez uszczerbku dla pozostałych działań, jest dowodem na jej nieprzeciętną dynamikę – mówi Terje Skjølberg, kierownik ds. sprzedaży w Element Logic.
Artykuł ukazał się w wydaniu nr 2/2021 (kwiecień-maj) “Logistics Manager”. Więcej o czasopiśmie TUTAJ
Zobacz również