SUPPLY CHAIN
Branża o… visibility w łańcuchu dostaw
Maksymalna transparentność łańcucha dostaw jest jednym z kluczowych założeń budowania nowoczesnych, elastycznych i odpornych procesów logistycznych. Zwiększanie widoczności poszczególnych ogniw łańcucha dostaw pozwala m.in. na optymalizowanie wydajności, szybkie diagnozowanie problemów, a co za tym idzie – maksymalne redukowanie ryzyka biznesowego. A tego, jak wiadomo, mamy ostatnio pod dostatkiem niezależnie od kierunku, w którym spojrzymy.
Data publikacji: 18.03.2023
Data aktualizacji: 04.07.2023
Podziel się:

Swoją wiedzą na temat praktycznych aspektów wdrażania visibility w łańcuchu dostaw podzielili się branżowi praktycy:
Jak jesteśmy w stanie zmierzyć widoczność w łańcuchu dostaw?
Paweł Tronina, CO3: Samo monitorowanie łańcucha dostaw nie jest źródłem przewagi konkurencyjnej. Stanowi o niej dopiero unikalna wartość, którą uzyskuje się dzięki mądremu wykorzystaniu danych pochodzących z monitoringu. Visibility daje możliwość automatycznego opomiarowania czynności, które wcześniej nie były mierzone lub były mierzone w mało ustrukturyzowany sposób. To, na ile uda się z nich skorzystać, zależy od – w szerokim ujęciu – stopnia świadomości firmy lub – dokładniej rzecz biorąc – tego, na ile wdrożenie visibility było realizowane w przemyślany i celowy sposób. Dane z dobrze opisanego zlecenia mogą stać się podstawą wyliczeń w innych systemach. Kluczowe jest to, żeby firma decydująca się na monitoring w czasie rzeczywistym miała jasną wizję powodu, dla którego rozwiązanie jest wdrażane i jaki cel chce dzięki niemu osiągnąć. Nadrzędną korzyścią wynikającą z zastosowania systemu visibility jest natomiast możliwość realnego zarządzania zleceniami transportowymi w modelu end-to-end.
Jochum Reuter, FourKites: Platformy monitorowania łańcucha dostaw informują załadowców oraz ich spedytorów/3PL, gdzie znajduje się ich ładunek w dowolnym momencie trwającej dostawy. Widoczność łańcucha dostaw pozwala nam dowiedzieć się — za pomocą jednego kliknięcia — ile towaru znajduje się w porcie pochodzenia, ile w porcie docelowym, w magazynie, w trakcie przeładunku lub w wagonie kolejowym.
Widoczność całego łańcucha dostaw różni się od samej widoczności danego transportu, którą FourKites zapoczątkował w 2014 roku. Biorąc pod uwagę rosnącą złożoność i coraz większe zakłócenia w globalnych łańcuchach dostaw, nie wystarczy już wiedzieć wyłącznie, gdzie w danym momencie znajdują się transportowane ładunki. FourKites wykorzystuje sztuczną inteligencję i analizy predykcyjne do przewidywania i łagodzenia wpływu zakłóceń oraz opóźnień w dostawach – czy to spowodowanych złą pogodą, zamknięciem portów, przeciążonymi centrami dystrybucyjnymi, czy wieloma innymi czynnikami.
Piotr Michoński, project44: Warto doprecyzować, czy chcemy mierzyć widoczność, czy samo ETA (szacowany czas przybycia). Visibility w supply chain składa się z wielu elementów i rzeczywiście widoczność zaczynamy mierzyć już od momentu złożenia zlecenia, poprzez aktualną pozycję danego pojazdu/nośnika przed planowanym załadunkiem, poprzez predykcję i ETA, aż do analizy wszystkich danych zebranych przez system. Oczywiście są to elementy policzalne i cała tajemnica widoczności polega właśnie na analizie, zbieraniu i liczeniu wszystkich danych w celu optymalizacji łańcucha dostaw. Aby zmierzyć widoczność w czasie rzeczywistym (w tym wspomniane ETA), narzędzia analizują między innymi takie czynniki, jak aktualna geolokalizacja (np. na lądzie czy morzu) czy warunki atmosferyczne, a także automatyczne wykrywają wyjątki oraz generują proaktywne alerty. Jednakże kluczową rolę w pomiarze widoczności odgrywa historyczna ilość danych, które system analizuje i m.in. poprzez naukę maszynową przetwarza w bardzo dokładne informacje dotyczące widoczności.
Diana Nowak, Shippeo: Przy użyciu nowoczesnych platform widoczności w czasie rzeczywistym mamy przejrzysty wgląd na zgodność i rezultaty śledzenia. Dzięki zaawansowanym narzędziom analitycznym możemy zmierzyć poziom trackingu, punktualność, czasy przestoju, załadunku/rozładunku itd. Informacje te pozwalają ulepszyć KPI zleceniodawców, podnieść wydajność przewoźników czy też zredukować koszty transportu. Posiadając dane pochodzące z rozmaitych źródeł, takich jak systemy TMS, telematyczne, portowe czy też urządzenia IoT, szkoda byłoby nie wydobyć z nich jak najwięcej informacji służących do zoptymalizowania operacji logistycznych. Dlatego ważnym jest, aby dane te nieustannie gromadzić, oczyszczać i przetwarzać w celu wygenerowania jak najdokładniejszych pulpitów statystycznych.
Jak wdrażanie transparentności w łańcuchu dostaw może wpłynąć na efektywność biznesową organizacji?
Grzegorz Patynek, CO3: Widzimy obecnie zwiększoną potrzebę na zaawansowane raportowanie pozwalające na automatyczną analizę poszczególnych danych. Ze względu na właściwy aktualnej sytuacji epidemiologiczno-geopolitycznej stopień nieprzewidywalności zaleca się, by przyjmować w organizacjach kwartalny cykl zmiany w ramach polityki change management. Wysoka jakość i celowość zbieranych danych są kluczowe dla podejmowania dobrych decyzji. Dlatego obecnie pracujemy nad nowym formatem raportowania, który umożliwi gromadzenie informacji dla zakończonych w okresie raportowym zleceń oraz istotnych z punktu widzenia klienta danych.
Kolejnym ważnym obszarem, w którym realnie można wykorzystać visibility do zwiększenia efektywności biznesowej, jest alerting – proces zgłaszania na bieżąco wszelkiego rodzaju odchyleń lokalizacji monitorowanego zlecenia względem pierwotnych założeń. Klienci poszukują dziś nie tyle trafnych danych, co raczej informacji, które będą w stanie zainicjować ciąg przyczynowo-skutkowy. Jeśli na przykład system na bieżąco analizuje ETA i szacuje opóźnienie na miejscu załadunku, klient chce otrzymać powiadomienie mówiące jasno, gdzie i w jakim stopniu realny status zlecenia odbiega od założeń oraz czy zasadne są w związku z tym zmiany wstępnego planu. Nad takim rozwiązaniem obecnie również pracujemy.
Pozytywny wpływ visibilty na efektywność biznesową można maksymalizować dzięki agregacji w jednym miejscu danych pochodzących z różnych narzędzi. Dzięki szerokim możliwościom integracji CO3 jest w stanie obsługiwać tego typu potrzeby.
Jochum Reuter, FourKites: FourKites zapewnia firmom prawdziwe end-to-end visibility, czyli kompleksowy wgląd w łańcuch dostaw z przewidywanymi ETA (estimated time of arrival czyli przewidywany czas dostawy), statusami w czasie rzeczywistym dla przesyłek w drodze i na placu załadunkowym oraz rozładunkowym. Dzięki tym informacjom przewoźnicy nie muszą już ręcznie zgłaszać statusu i lokalizacji przesyłki, co oszczędza czas zarówno ich, jak i ich klientów. Z kolei załadowcy/producenci lub obsługujące ich spedycje/3PL otrzymują aktualne dane o tym, gdzie znajdują się ich ładunki i o której godzinie dotrą na miejsce.
Firmy korzystające z rozwiązań visibility:
- notują wyraźny wzrost przychodów,
- optymalizują zarządzanie zapasami,
- zmniejszają koszty operacyjne,
- dbają o satysfakcję klientów,
- redukują emisję m.in. CO2 i zmniejszają negatywny wpływ operacji logistycznych na środowisko,
- są w stanie lepiej zarządzać czasem pracy swoich pracowników, np. kierowców lub kadry magazynowej,
- wyraźnie poprawiają terminowość dostaw.
Piotr Michoński, project44: Transparentność ładunków w transporcie oraz zapewnienie ciągłości dostaw może przynieść wiele korzyści. Warto zaznaczyć, że widoczność to nie tylko efektywność biznesowa, ale także w dużej mierze wydajność operacyjna. Wracając do pytania, podstawowym elementem optymalizacji efektywności biznesowej jest zmniejszenie ręcznych nakładów pracy poprzez automatyzację działań związanych z codzienna pracą. Poprzez widoczność w czasie rzeczywistym czasu dostawy możemy zaplanować też np. pracę magazynu, mając na uwadze aktualny status dostawy a także zminimalizować wpływ uzupełniania zapasów poza harmonogramem na dystrybucję i produkcję. Olbrzymim benefitem jest poprawa poziomu obsługi klienta dzięki bieżącemu informowaniu wszystkich uczestników łańcucha dostaw, w tym także klientów końcowych, o aktualnym statusie przesyłki. To z kolei wpływa na możliwość obniżenia lub wyeliminowania kar za opóźnioną dostawę czy przestój poprzez bazowanie na aktualnej sytuacji w danym etapie dostawy i aktywne informowanie odbiorcy o ewentualnych problemach.
Diana Nowak, Shippeo: Widoczność łańcucha dostaw przynosi liczne korzyści. Po pierwsze, pozwala zaoszczędzić sporo czasu przeznaczanego dzisiaj na komunikację z przewoźnikami i klientami końcowymi – zamiast wykonywać połączenia telefoniczne czy pisać wiadomości, zespoły operacyjne mogą poświęcić się zadaniom o większej wartości dodanej dla organizacji. Ponadto transparentność pozwala podnieść satysfakcję klienta i NPS – widoczność w czasie rzeczywistym może być waloryzowana jako dodatkowa usługa będąca elementem wyróżniającym na tle konkurencji. Coraz więcej załadowców wręcz wymaga dzisiaj informacji w czasie rzeczywistym. Inną zaletą transparentności w łańcuchu dostaw jest redukcja czasu i kosztów związanych z regulowaniem sporów – posiadając materialny dowód w formie pozycji GPS ze znacznikiem czasu, unikamy debat na temat rzeczywistej godziny przyjazdu i możemy zredukować kary związane z opóźnieniami. Wreszcie, co niemniej istotne, widoczność łańcucha dostaw pozwala na lepsze zarządzanie magazynami i centrami logistycznymi – pozawala ona na automatyczną i dynamiczną rezerwację slotów załadunkowych/rozładunkowych, a tym samym na zmniejszenie czasu oczekiwania przewoźników czy też na efektywniejszą alokację zasobów. Proaktywne informowanie o opóźnieniach pozwala zarazem uniknąć wyczerpania rezerw lub zatrzymania linii produkcyjnych. Jest to szczególnie ważne dla organizacji, gdzie JIT (just in time) odgrywa kluczową rolę.
Jakie są najpopularniejsze narzędzia gwarantujące visibility łańcucha dostaw?
Grzegorz Patynek, CO3: Świadome firmy wymagają nie tyle samych danych, ale umożliwienia automatyzacji poprzez oparcie o nie określonych procesów. Z tego względu często ważniejsza niż interfejs narzędzia jest dla organizacji niezawodność wymiany informacji. Z drugiej strony trzeba jednak pamiętać o firmach transportowych, które często nie posiadają systemów typu ERP. Dla nich narzędzie musi być proste w obsłudze oraz do minimum ograniczać zasoby zaangażowane we wdrożenie i bieżący monitoring. Na polu tej różnicy często następuje zderzenie oczekiwań klientów z realiami rynku przewoźnika. Reagując na potrzeby jednych i drugich, wprowadzamy zmiany w platformie CO3 wg zapotrzebowania konkretnych klientów, mających sprecyzowane oczekiwania wychodzące poza standard. Dzięki stanowiącej 20% rynku grupie liderów innowacji udostępniamy przyszłościowe modyfikacje wszystkim naszym klientom, wyprzedzając tym samym ich potrzeby. Dzięki temu narzędzie rozwija się w kierunku zgodnym z rozwojem rynku i realnymi problemami, jakie napotykają lub dopiero będą napotykać firmy.
Misję CO3 widzimy w kreowaniu trendu celowego pozyskiwania jakościowych danych, ich dogłębnej analizy i wykorzystania dla optymalizacji procesów w firmach. Mamy głębokie przekonanie, że aby wdrożenie visibility przyniosło długofalowe korzyści, musi mieć właściwe założenia, odpowiadać na konkretny problem i dawać określoną korzyść. Ucieleśnieniem tak zdefiniowanej misji jest realizowany obecnie projekt mający na celu zapewnienie klientom dostępu do wysokiej jakości danych znacznie wykraczających poza lokalizację GPS. Sukces prac realizowanych wspólnie z producentami OEM da naszym klientom możliwość automatycznej weryfikacji statusów ładunków.
Jochum Reuter, FourKites: FourKites umożliwia właścicielom ładunku, 3PL oraz przewoźnikom możliwość śledzenia operacji transportowych w czasie rzeczywistym za pośrednictwem przyjaznego interfejsu. Jego użytkownicy widzą, gdzie w danym momencie znajdują się ich produkty i pojazdy oraz wiedzą z dużą dokładnością, kiedy dotrą do określonych punktów podróży i do miejsca docelowego. Zapewniamy dynamiczne i predykcyjne ETA (przewidywany czas przyjazdu) w transporcie kolejowym, lotniczym, morskim i drogowym.
Posiadamy również Dynamic Yard, czyli oprogramowanie, które w czasie rzeczywistym zapewnia firmom widoczność i możliwość proaktywnego zarządzania dostawami na placach załadunkowych, rozładunkowych oraz w magazynach.
Innym naszym rozwiązaniem jest Dynamic Ocean, który na jednej platformie umożliwia m.in. zarządzanie dokumentami, współpracę, obsługę rezerwacji i kompleksowy monitoring dostaw w operacjach morskich. Oczywiście wszystko w czasie rzeczywistym.
Piotr Michoński, project44: Aktualnie na rynku możemy znaleźć sporo rozwiązań, które oferują tzw. Real Time Visibility. Najczęściej jest to software bazujący na partnerstwach oraz integracji z nośnikami telematycznymi, np. GPS. Aby dostarczyć lokalizację i predykcję czasu dostawy danemu podmiotowi, potrzebny jest nośnik wysyłający sygnał. project44 wykorzystuje technologię interfejsu aplikacji do sprawnego i automatycznego łączenia się z elektronicznym urządzeniem rejestrującym przewoźnika, jego telematyką lub systemem zarządzania transportem (TMS). Natomiast firmy transportowe, które nie korzystają z GPS lub telematyki, mogą połączyć się z naszym systemem poprzez aplikację mobilną, która dostarcza sygnał z telefonu komórkowego kierowcy do odbiorcy/nadawcy towaru, jednocześnie umożliwiając przesyłanie dokumentów, np. CMR.
Szczególnie ważne są też dla nas dane. Użytkownicy platformy project44 mają gwarancję, że są jakościowe, dokładne i dostępne natychmiast. Warto dodać, że project44 ma również największą sieć zarejestrowanych przewoźników spośród wszystkich dostawców usługi widoczności. Działamy w ponad 170 krajach, śledzimy miliard przesyłek rocznie, a z naszej platformy korzysta ponad 140 000 przewoźników.
Dzięki analizie ogromnej ilości danych liczbowych w naszej sieci możemy wskazać niemal 100% dokładność ETA oraz dostarczyć bezcenne narzędzia do badania KPI. Warto podkreślić, iż project44 jest firmą działającą na całym świecie, dostarczającą widoczność w czasie rzeczywistym dla wszystkich rodzajów transportu i na każdym etapie łańcucha dostaw.
Diana Nowak, Shippeo: Większość firm w sektorze TSL wyposaża swoje pojazdy w systemy GPS lub swoich kierowców w urządzenia z aplikacjami pozwalającymi na uzyskiwanie monitoringu. Pojawia się jednak kilka pytań: Co z moimi podwykonawcami? Jak udostępnić informacje dotyczące śledzenia moim klientom końcowym? Co, jeżeli mój klient chce otrzymywać statusy do własnego systemu? Odpowiedzią na nie są platformy widoczności w czasie rzeczywistym. Dzięki uniwersalnym API pozwalają one na śledzenie w jednym narzędziu transportu realizowanego zasobami własnymi, jak i podwykonawczymi – niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z przewoźnikami regularnymi, czy adhocowymi. Dzięki połączeniom z setkami rozmaitych systemów – rynkowych i autorskich – śledzenie jest możliwe nie tylko na poziomie pojazdu/kierowcy, ale również palety czy paczki. Ponadto mamy możliwość natychmiastowego poinformowania o tym, czy dostawa została zrealizowana zgodnie z oczekiwaniami, wysłać CMR i zdjęcia jako dowód. Wszystkie te elementy mogą również zostać automatycznie przekazane klientowi końcowemu – bez czasochłonnej interwencji ludzkiej. Shippeo jest jednym z tych narzędzi i w połączeniu z systemami TMS, WMS, YMS czy ERP pomaga w tworzeniu doskonałych i całkowicie zautomatyzowanych łańcuchów dostaw.
Grzegorz Patynek, CO3: Świadome firmy wymagają nie tyle samych danych, ale umożliwienia automatyzacji poprzez oparcie o nie określonych procesów. Z tego względu często ważniejsza niż interfejs narzędzia jest dla organizacji niezawodność wymiany informacji. Z drugiej strony trzeba jednak pamiętać o firmach transportowych, które często nie posiadają systemów typu ERP. Dla nich narzędzie musi być proste w obsłudze oraz do minimum ograniczać zasoby zaangażowane we wdrożenie i bieżący monitoring. Na polu tej różnicy często następuje zderzenie oczekiwań klientów z realiami rynku przewoźnika. Reagując na potrzeby jednych i drugich, wprowadzamy zmiany w platformie CO3 wg zapotrzebowania konkretnych klientów, mających sprecyzowane oczekiwania wychodzące poza standard. Dzięki stanowiącej 20% rynku grupie liderów innowacji udostępniamy przyszłościowe modyfikacje wszystkim naszym klientom, wyprzedzając tym samym ich potrzeby. Dzięki temu narzędzie rozwija się w kierunku zgodnym z rozwojem rynku i realnymi problemami, jakie napotykają lub dopiero będą napotykać firmy. Misję CO3 widzimy w kreowaniu trendu celowego pozyskiwania jakościowych danych, ich dogłębnej analizy i wykorzystania dla optymalizacji procesów w firmach. Mamy głębokie przekonanie, że aby wdrożenie visibility przyniosło długofalowe korzyści, musi mieć właściwe założenia, odpowiadać na konkretny problem i dawać określoną korzyść. Ucieleśnieniem tak zdefiniowanej misji jest realizowany obecnie projekt mający na celu zapewnienie klientom dostępu do wysokiej jakości danych znacznie wykraczających poza lokalizację GPS. Sukces prac realizowanych wspólnie z producentami OEM da naszym klientom możliwość automatycznej weryfikacji statusów ładunków. Jochum Reuter, FourKites: FourKites umożliwia właścicielom ładunku, 3PL oraz przewoźnikom możliwość śledzenia operacji transportowych w czasie rzeczywistym za pośrednictwem przyjaznego interfejsu. Jego użytkownicy widzą, gdzie w danym momencie znajdują się ich produkty i pojazdy oraz wiedzą z dużą dokładnością, kiedy dotrą do określonych punktów podróży i do miejsca docelowego. Zapewniamy dynamiczne i predykcyjne ETA (przewidywany czas przyjazdu) w transporcie kolejowym, lotniczym, morskim i drogowym. Posiadamy również Dynamic Yard, czyli oprogramowanie, które w czasie rzeczywistym zapewnia firmom widoczność i możliwość proaktywnego zarządzania dostawami na placach załadunkowych, rozładunkowych oraz w magazynach. Innym naszym rozwiązaniem jest Dynamic Ocean, który na jednej platformie umożliwia m.in. zarządzanie dokumentami, współpracę, obsługę rezerwacji i kompleksowy monitoring dostaw w operacjach morskich. Oczywiście wszystko w czasie rzeczywistym. Piotr Michoński, project44: Aktualnie na rynku możemy znaleźć sporo rozwiązań, które oferują tzw. Real Time Visibility. Najczęściej jest to software bazujący na partnerstwach oraz integracji z nośnikami telematycznymi, np. GPS. Aby dostarczyć lokalizację i predykcję czasu dostawy danemu podmiotowi, potrzebny jest nośnik wysyłający sygnał. project44 wykorzystuje technologię interfejsu aplikacji do sprawnego i automatycznego łączenia się z elektronicznym urządzeniem rejestrującym przewoźnika, jego telematyką lub systemem zarządzania transportem (TMS). Natomiast firmy transportowe, które nie korzystają z GPS lub telematyki, mogą połączyć się z naszym systemem poprzez aplikację mobilną, która dostarcza sygnał z telefonu komórkowego kierowcy do odbiorcy/nadawcy towaru, jednocześnie umożliwiając przesyłanie dokumentów, np. CMR. Szczególnie ważne są też dla nas dane. Użytkownicy platformy project44 mają gwarancję, że są jakościowe, dokładne i dostępne natychmiast. Warto dodać, że project44 ma również największą sieć zarejestrowanych przewoźników spośród wszystkich dostawców usługi widoczności. Działamy w ponad 170 krajach, śledzimy miliard przesyłek rocznie, a z naszej platformy korzysta ponad 140 000 przewoźników. Dzięki analizie ogromnej ilości danych liczbowych w naszej sieci możemy wskazać niemal 100% dokładność ETA oraz dostarczyć bezcenne narzędzia do badania KPI. Warto podkreślić, iż project44 jest firmą działającą na całym świecie, dostarczającą widoczność w czasie rzeczywistym dla wszystkich rodzajów transportu i na każdym etapie łańcucha dostaw. Diana Nowak, Shippeo: Większość firm w sektorze TSL wyposaża swoje pojazdy w systemy GPS lub swoich kierowców w urządzenia z aplikacjami pozwalającymi na uzyskiwanie monitoringu. Pojawia się jednak kilka pytań: Co z moimi podwykonawcami? Jak udostępnić informacje dotyczące śledzenia moim klientom końcowym? Co, jeżeli mój klient chce otrzymywać statusy do własnego systemu? Odpowiedzią na nie są platformy widoczności w czasie rzeczywistym. Dzięki uniwersalnym API pozwalają one na śledzenie w jednym narzędziu transportu realizowanego zasobami własnymi, jak i podwykonawczymi – niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z przewoźnikami regularnymi, czy adhocowymi. Dzięki połączeniom z setkami rozmaitych systemów – rynkowych i autorskich – śledzenie jest możliwe nie tylko na poziomie pojazdu/kierowcy, ale również palety czy paczki. Ponadto mamy możliwość natychmiastowego poinformowania o tym, czy dostawa została zrealizowana zgodnie z oczekiwaniami, wysłać CMR i zdjęcia jako dowód. Wszystkie te elementy mogą również zostać automatycznie przekazane klientowi końcowemu – bez czasochłonnej interwencji ludzkiej. Shippeo jest jednym z tych narzędzi i w połączeniu z systemami TMS, WMS, YMS czy ERP pomaga w tworzeniu doskonałych i całkowicie zautomatyzowanych łańcuchów dostaw.
Zobacz również