Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Customer intimacy to fundament codziennej pracy z klientami

MANAGEMENT

Customer intimacy to fundament codziennej pracy z klientami

O budowaniu trwałych, wieloletnich partnerstw w operacjach logistycznych, trzech dekadach rozwoju FM Logistic w Polsce i podejściu do inwestycji w najnowsze technologie w układzie operator logistyczny – klient, z Tomaszem Oczkowskim, dyrektorem handlowym na Europę Centralną FM Logistic rozmawia Magdalena Libiszewska.


Data publikacji: 19.03.2025

Data aktualizacji: 19.03.2025

Podziel się:

Magdalena Libiszewska: Przygotowując się do naszej rozmowy, w jednym z wywiadów trafiłam na Pana stwierdzenie, że tym, co wyróżnia FM Logistic w relacjach firmy z klientami, jest customer intimacy. Nie będę tutaj pytać o samą strategię, ale o to, jak w praktyce tworzycie silne relacje biznesowe na linii operator logistyczny – klient? Co jest sekretem długoletnich współprac?

Tomasz Oczkowski: Customer intimacy to dla FM Logistic nie tylko strategia, ale także fundament codziennej pracy z klientami. Budowanie długoterminowych relacji opiera się na otwartej i transparentnej komunikacji, która pozwala szybko reagować na potrzeby partnerów biznesowych. Zaufanie i długofalowa współpraca wynikają z podejścia, w którym biznes klienta traktujemy jak własny, angażując się w jego rozwój i wspólne projekty. Naszym zadaniem jest dostarczenie klientowi rozwiązań, które będą w pełni odpowiadały potrzebom i pasowały do specyfiki jego biznesu. Aby to zrobić, musimy być blisko naszych klientów, słuchać ich potrzeb, zrozumieć wyzwania, z jakimi się mierzą i wiedzieć, w jakim miejscu chcą być za kilka lat. To wszystko sprawia, że FM Logistic jest zarówno operatorem logistycznym, jak i strategicznym partnerem w łańcuchu dostaw.

ML: Jak w obliczu zmienności łańcuchów dostaw i dużej dozy niepewności geopolitycznej zmieniają się oczekiwania klientów? Na co powinni być gotowi w najbliższych miesiącach i w jaki sposób możecie im pomóc w operacjach logistycznych?

TO: Klienci oczekują większej odporności łańcucha dostaw, przewidywalności kosztów i elastyczności operacyjnej. Niestabilność geopolityczna, zmieniające się regulacje czy rosnące koszty transportu sprawiają, że kluczowe staje się dywersyfikowanie źródeł zaopatrzenia oraz optymalizacja sieci logistycznej. FM Logistic wspiera swoich klientów, oferując wielokanałowe rozwiązania dystrybucyjne, zaawansowane zarządzanie ryzykiem oraz inteligentne planowanie operacji oparte na analizie danych i prognozach rynkowych.

ML: A czego Pan osobiście obawia się najbardziej z perspektywy przedstawiciela biznesu logistycznego?

TO: Największym wyzwaniem w branży logistycznej pozostaje nieprzewidywalność – zarówno w kontekście globalnej gospodarki, jak i zmian regulacyjnych. Niestabilność polityczna, nowe obostrzenia środowiskowe czy zmieniające się przepisy handlowe mogą w istotny sposób wpływać na funkcjonowanie operatorów logistycznych. Dlatego tak ważne jest budowanie odporności organizacyjnej oraz inwestowanie w technologie, które pozwalają elastycznie reagować na zmieniające się warunki. Istotnym zagadnieniem pozostaje także znalezienie równowagi między automatyzacją a wysoką jakością obsługi – klienci cenią innowacyjność, ale równie istotne jest dla nich indywidualne podejście i możliwość szybkiego dostosowania usług do bieżących potrzeb.


Niestabilność geopolityczna, zmieniające się regulacje czy rosnące koszty transportu sprawiają, że kluczowe staje się dywersyfikowanie źródeł zaopatrzenia oraz optymalizacja sieci logistycznej. FM Logistic wspiera swoich klientów, oferując wielokanałowe rozwiązania dystrybucyjne, zaawansowane zarządzanie ryzykiem oraz inteligentne planowanie operacji oparte na analizie danych i prognozach rynkowych.


ML: Historia FM Logistic w Polsce przekroczyła właśnie trzy dekady. Jak przez ten czas zmieniła się struktura klientów FM Logistic w Polsce i z czego ta zmiana wynika?

TO: Na przestrzeni 30 lat struktura naszych klientów w Polsce znacząco ewoluowała. Początkowo koncentrowaliśmy się głównie na obsłudze sektora FMCG i retail, które w latach 90. dynamicznie się rozwijały. W kolejnych dekadach, wraz z globalizacją i rozwojem e-commerce, do naszego portfolio dołączyły firmy z branży kosmetycznej, farmaceutycznej, a także producenci z sektora przemysłowego. Obecnie coraz większy udział mają klienci z sektorów wymagających kompleksowych i innowacyjnych technologicznie rozwiązań logistycznych, wykraczających obszarem działania poza nasz region. Ta zmiana wynika zarówno z transformacji gospodarki, ostatnich wydarzeń, takich jak pandemia COVID-19, jak również rosnących oczekiwań klientów w zakresie szybkości, elastyczności i efektywności operacyjnej. Sprawny łańcuch dostaw coraz częściej odgrywa kluczową rolę w budowaniu przewagi konkurencyjnej w bardzo wymagającym środowisku. Na przestrzeni 30 lat Polska stała się ważnym krajem na gospodarczej mapie Europy, w którym inwestują duże międzynarodowe korporacje. Wraz z transformacją gospodarczą i postępem technologicznym zmieniała się też logistyka. Wysyłki e-commerce realizowane są dziś z Polski na teren Europy, a jako grupa możemy obsługiwać tego samego klienta jednocześnie w kilku krajach.

ML: Jak wspomniana zmiana struktury klientów przekłada się na ich potrzeby w kontekście usług świadczonych przez FM Logistic i rozwój zupełnie nowych? Gdzie kryje się największy potencjał?

TO: Ta ewolucja wpływa również na kierunki rozwoju usług FM Logistic. Firmy oczekują nie tylko sprawnej logistyki, ale także skalowalności i elastyczności operacyjnej. Odpowiedzią na te potrzeby są inwestycje w nowoczesne technologie magazynowe, które pozwalają na optymalizację procesów logistycznych i pełną kontrolę nad infrastrukturą. Dla przedsiębiorstw, szczególnie tych działających w branży e-commerce, ważne są maksymalizacja efektywności, redukcja kosztów i jak najkrótszy czas realizacji zamówień, co w naturalny sposób prowadzi do wdrażania automatyzacji do naszych procesów. Dodatkowym kluczowym obszarem wzrostu pozostają logistyka miejska oraz wielokanałowe modele dystrybucji, które w coraz większym stopniu determinują strategie operacyjne dużych firm. Niezależnie od skali i rodzaju biznesu klienci oczekują od nas już nie tylko wysokiej jakości usług, ale również rozwiązań z zakresu sustainability, które będą wspierały realizację ich polityki ESG. Dlatego budujemy nowoczesne certyfikowane obiekty, inwestujemy w rozwiązania poprawiające efektywność energetyczną już istniejących obiektów, szukamy niskoemisyjnych rozwiązań w transporcie, a także wspieramy społeczności lokalne i współpracujemy z klientami na różnych płaszczyznach, np. realizując wspólnie projekty charytatywne.

ML: Czy podobnie zmieniają się potrzeby w pozostałych krajach regionu, za który Pan odpowiada – w Czechach, Słowacji, Węgrzech? Czy jednak jest coś zaskakującego, co zdecydowanie odróżnia je od rodzimego rynku?

TO: Choć trendy w regionie Europy Środkowo-Wschodniej są do pewnego stopnia zbieżne, specyfika poszczególnych rynków wymaga indywidualnego podejścia. Na Słowacji duży popyt generuje sektor automotive, który odgrywa kluczową rolę w tamtejszej gospodarce. W Czechach natomiast niezwykle dynamicznie rozwija się logistyka miejska oraz segment B2C, co wynika z silnej obecności globalnych platform e-commerce i ich rosnącego zapotrzebowania na nowoczesne centra dystrybucyjne. Bliskość dużych rynków, takich jak Niemcy, dodatkowo wpływa na strukturę i dynamikę łańcuchów dostaw w regionie.

ML: Czy wieloletnie współprace i zaufanie po obu stronach w relacji operator logistyczny – klient to drzwi do inwestycji w infrastrukturę, np. różnego rodzaju rozwiązania automatyczne w zarządzanych platformach? Jak do tej kwestii podchodzi FM Logistic?

TO: Zdecydowanie tak – długoterminowe partnerstwa pozwalają na planowanie i realizację strategicznych inwestycji, które podnoszą efektywność i konkurencyjność całego łańcucha dostaw. Współpracując z naszymi klientami, analizujemy ich potrzeby i wspólnie inwestujemy w technologie, które przynoszą korzyści obu stronom. Świadomość całego rynku w tym obszarze diametralnie się zmieniła na korzyść w ostatnim okresie.

ML: Jakie duże inwestycje w technologie udało się w regionie w ostatnich latach zrealizować i jak ocenia Pan ich skuteczność?

TO: W ostatnim czasie wdrożone zostały m.in. autonomiczne roboty kompletacyjne Locus w magazynie w Wiskitkach, co pozwoliło na znaczną poprawę wydajności i redukcję błędów w procesie realizacji zamówień. Z kolei w Czechach uruchomiliśmy system AutoStore, który zwiększył pojemność magazynu o 60% i znacząco przyspieszył kompletację zamówień. FM Logistic inwestuje również w ekologiczne rozwiązania – odnawialne źródła energii, inteligentne systemy pakowania oraz technologie minimalizujące odpady, wspierając klientów w realizacji strategii zrównoważonego rozwoju.

ML: Czym FM Logistic zaskoczy rynek w najbliższych miesiącach?

TO: Najbliższe miesiące przyniosą dalszy rozwój usług dla e-commerce oraz kolejne inwestycje w zieloną logistykę. FM Logistic planuje rozszerzenie oferty o magazyny zasilane energią odnawialną oraz niskoemisyjne rozwiązania transportowe, które już teraz są testowane na południu Polski. Firma intensywnie pracuje nad nowymi projektami, które zrewolucjonizują obsługę klientów i zwiększą efektywność łańcucha dostaw. Wśród nich znajduje się m.in. zautomatyzowany magazyn wspierający logistykę produktów szybko rotujących dla jednego z liderów branży spożywczej.

Dziękuję za rozmowę.

Magda Libiszewska

Redaktorka naczelna Logistics Manager
Logistics Manager

Redaktorka naczelna dwumiesięcznika Logistics Manager, od lat związana z branżą mediową i B2B. Od ponad 16 lat na stanowiskach redaktorki prowadzącej i naczelnej specjalizuje się w tworzeniu treści o trendach i innowacjach w dziedzinie logistyki, łańcucha dostaw i nowoczesnych technologii wspierających zarządzanie procesami w przedsiębiorstwach. Koordynuje współpracę z ekspertami branżowymi i organizacjami oraz odpowiada za najwyższy poziom merytoryczny organizowanych wydarzeń – warsztatów, konferencji, kongresów oraz innych formatów spotkań offline i online. Wspiera wymianę wiedzy między praktykami logistyki a dostawcami innowacyjnych rozwiązań. Najbardziej ceni kreatywność i pasję, zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym.

Tomasz Oczkowski

Commercial Director
FM Logistic Central Europe

Tomasz Oczkowski pomaga firmom zdobywać przewagę konkurencyjną dzięki innowacyjnym rozwiązaniom w łańcuchu dostaw. Posiada wieloletnie doświadczenie w logistyce, specjalizując się w optymalizacji dystrybucji, minimalizacji sezonowości oraz zapewnianiu terminowych i kompletnych dostaw. Jako Dyrektor Handlowy CEE w FM Logistic kieruje strategicznymi inicjatywami w sektorach Retail, FMCG, Health i Automotive. Pasjonuje się zrównoważonym rozwojem i doskonałością operacyjną, wdrażając innowacje wspierające rozwój sprzedaży omnichannel.

Zobacz również


Przeczytaj