SUPPLY CHAIN, TRANSPORT AND SPEDITION
Jak wypłynąć, żeby nie popłynąć?
Transport morski odpowiada za ok. 80 procent wolumenu światowego handlu [1], jest więc on kluczowy dla prawidłowego działania globalnego łańcucha dostaw. Mimo jego znaczenia branża ta napotyka na liczne wyzwania, szczególnie gdy mowa o transporcie towarów niebezpiecznych.
Data publikacji: 20.08.2024
Data aktualizacji: 22.08.2024
Podziel się:

Jak zatem zapewnić bezpieczeństwo podczas przewozu chemikaliów i innych niebezpiecznych materiałów drogą morską? Na to pytanie odpowiada ekspertka Dachser, Ewelina Staszewska-Kobiela.
Transport morski świetnie sprawdza się w przewożeniu dużych ładunków z odległych stron. Do najpopularniejszych towarów zaliczamy ładunki masowe ciekłe, w tym ropę naftową, masowe suche (rudy żelaza, węgiel i zboże), gaz, żywność i napoje, produkty metalowe i chemiczne [2]. Wartość handlu międzynarodowego drogą morską zwiększa się z roku na rok, a to oznacza rosnącą potrzebę odpowiedniego zabezpieczenia ładunków stanowiących potencjalne zagrożenie dla życia i zdrowia załogi statku oraz środowiska w transporcie morskim.
Wymagania IMDG
-
Oznakowanie kontenerów: umożliwia szybką identyfikację rodzaju przewożonego materiału i zawiera m.in. nazwę substancji, jej właściwości oraz ewentualne procedury postępowania w przypadku awarii, oraz ewentualnej konieczności oddzielenia towarów niebezpiecznych od innych ładunków.
-
Opakowanie: zawsze zależy od klasy i rodzaju ładunku, a dobór odpowiedniego opakowania pozwala chronić przewożony towar przed uszkodzeniami mechanicznymi czy przeciekiem. Materiał, z którego jest wykonane opakowanie nie może wchodzić w żadną reakcję z przewożonymi substancjami.
-
Deklaracja towarów niebezpiecznych (Dangerous Goods Declaration)
-
Certyfikat pakowania kontenera (Container Packing Certificate)
-
Karta charakterystyki (Material Safety Data Sheet)
Umowa ADR
Dedykowane rozwiązanie DACHSER Chem Logistics
[2] Organizacja Narodów Zjednoczonych – REVIEW OF MARITIME TRANSPORT 2023
Zobacz również