Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Jubileusz cyfryzacji handlu: kod kreskowy ma już 50 lat!

INTELIGENT TECHNOLOGIES

Jubileusz cyfryzacji handlu: kod kreskowy ma już 50 lat!

50 lat temu narodził się kod kreskowy i zapisany w nim numer GTIN – Globalny Numer Jednostki Handlowej. Dźwięk „bip” przy skanowaniu produktów towarzyszy nam już zatem od pół wieku.


Data publikacji: 01.04.2021

Data aktualizacji: 21.06.2023

Podziel się:

Numer GTIN, zapisany w postaci kodu kreskowego (np. EAN-13), umożliwia unikalną identyfikację produktów i usprawnia ich przepływ. Dzięki GTIN można łatwiej wyceniać, zamawiać lub fakturować towar lub usługę w dowolnym punkcie łańcucha dostaw. Codziennie, na całym świecie, kod kreskowy jest skanowany ponad 6 miliardów razy!

Początek historii w supermarketach

Już w latach 50. prowadzono prace nad pierwszym amerykańskim kodem kreskowym  i zapisanym w nim kodzie produkt tzw. UPC (Uniwersalny Kod Produktu), będącym później podstawą systemu numeracji stosowanego na świecie numeru GTIN (EAN), czyli Globalnego Numeru Jednostki Handlowej. W Polsce pierwsze kody GS1 zostały wdrożone w 1990 roku, umożliwiając rozwój nowoczesnej sieci dystrybucji, a co za tym idzie – otwierając  polski handel na świat.

Kod kreskowy prawdę Ci powie

Numer GTIN umożliwił stworzenie systemu, który nie tylko zmienił nie do poznania handel stacjonarny, detaliczny i hurtowy, ale również stał się motorem rozwoju handlu internetowego. Zapewnia on wiarygodność oraz przejrzystość informacji w łańcuchach dostaw, udostępniając jednocześnie partnerom handlowym oraz konsumentom dane potwierdzające jakość, pochodzenie oraz autentyczność produktów.

Numer GTIN umożliwił stworzenie systemu, który nie tylko zmienił nie do poznania handel stacjonarny, detaliczny i hurtowy, ale również stał się motorem rozwoju handlu internetowego. Zapewnia on wiarygodność oraz przejrzystość informacji w łańcuchach dostaw, udostępniając jednocześnie partnerom handlowym oraz konsumentom dane potwierdzające jakość, pochodzenie oraz autentyczność produktów.

Od ponad 30 lat GTIN pomaga wdrażać organizacja GS1 Polska. Rozwiązania i standardy GS1 sprawdzają się nie tylko w handlu, ale i wielu innych obszarach działalności, jak w logistyce, transporcie czy służbie zdrowia.

W roku 2020 wzrosła liczba firm uczestniczących w GS1 Polska. Liczba aktywnych Uczestników Systemu GS1 Polska wynosi obecnie ponad 31 000 firm. Najliczniej reprezentowani są producenci, a wśród nich firmy produkujące artykuły spożywcze, wyroby z gumy i tworzyw sztucznych oraz produkty i  wyroby chemiczne.

Od 50 lat staramy się wdrażać wspólne, międzynarodowe rozwiązania i mówić jednym głosem, budując  globalny język biznesu. Od tego czasu wiele się zmieniło, a rola unikalnej identyfikacji i danych w transformacji cyfrowej znacząco wzrosła. Celem GS1 Polska jest wsparcie polskich przedsiębiorstw w procesie digitalizacji ich procesów biznesowych. Jesteśmy przekonani, że unikalne  i wiarygodne standardy identyfikacyjne i komunikacyjne są warunkiem koniecznym dla zapewnienia interoperacyjności  systemów informatycznychi tym samym fundamentem udanej transformacji cyfrowej –  dr inż. Elżbieta Hałas, Członkini Zarządu GS1 Polska.

Więcej informacji o jubileuszu tutaj: https://youtu.be/ynrnQCsKriU

Zobacz również


Przeczytaj