Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Kod Innowacji 2023: poznaj liderów zrównoważonego rozwoju

INTELIGENT TECHNOLOGIES

Kod Innowacji 2023: poznaj liderów zrównoważonego rozwoju

Start-up Maas Loop, duet retail Żabka – Nowalijka oraz operator logistyczny Fresh Logistics zostali laureatami tegorocznych nagród Kod Innowacji przyznawanych przez GS1 Polska. W tym roku jury wyróżniło firmy, które wykorzystują globalne standardy GS1 do realizacji celów zrównoważonego rozwoju.


Data publikacji: 15.11.2023

Data aktualizacji: 16.11.2023

Podziel się:

We wtorek 14 listopada 2023 roku podczas piątej edycji konferencji Kod Innowacji ogłoszono Liderów Innowacji 2023. Niezależne jury, złożone z ekspertów i autorytetów branżowych, przyznało nagrody za ambitne, przynoszące największą wartość dodaną wdrożenia standardów GS1. Na laury zasłużyły w tym roku te projekty, które przyczyniają się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju, wyznaczonych przez ONZ.

Znamy już innowatorów ESG

Tegorocznym zwycięzcą w kategorii „MŚP” został start-up Maas Loop, który zrównoważony rozwój traktuje jako bazę dla działań biznesowych. Jego kompaktowe maszyny revendingowe, czyli butelkomaty, pozwoliły przetestować, jak może działać w Polsce system kaucyjny. Podczas wdrożenia automaty firmy Maas Loop, rozstawione w sklepach sieci Żabka
w Bydgoszczy, zbierały od 6 tys. do 9 tys. opakowań miesięcznie. Dzięki temu pozwoliły miastu pozbyć się dużej ilości odpadów.

W kategorii „duże firmy” jury nagrodziło sieć Żabka i jej dostawcę – firmę Nowalijka. Nagrodę przyznano za wdrożenie dwuwymiarowych kodów DataMatrix. Wprowadzenie kodów DataMatrix spowodowało 47-proc. wzrost zadowolenia u franczyzobiorców sieci.

Tegorocznym laureatem Nagrody Publiczności, wyłonionym w trybie głosowania online, została firma Fresh Logistics, a konkretnie za wdrożenie modelu Paperless.

– Pilotażowe wdrożenie modelu Paperless GS1 pozwoliło skrócić obsługę przyjęć w dostawach do sieci Biedronka o 44% i obniżyło jej koszty po stronie detalisty o 38%. Wierzymy,
że podobne i większe korzyści mogą osiągnąć wszystkie firmy, które zastosują nasz model Paperless – komentuje dr inż. Elżbieta Hałas, członkini Zarządu GS1 Polska.

Wystąpienia, debata i wystawa

Tegoroczna edycja Kodu Innowacji odbywała się w trybie hybrydowym. Zarówno na miejscu, w hotelu Forum w Warszawie, jak i online wydarzenie śledziło ponad 1000 osób. Podczas konferencji gorący temat raportowania niefinansowego poruszyła ekspertka ds. ESG – dr Aleksandra Stanek-Kowalczyk, Partner w EY. Pokazała ona, jak standardy GS1 wspierają raportowanie ESG w zgodzie z dyrektywą CSRD.

Wydarzeniu towarzyszyła także ożywiona debata na temat roli danych w obiegu cyrkularnym. Według Pawła Ciesielskiego z firmy Mass Loop w ciągu kilku lat każdy konsument będzie miał indywidualny „zielony scoring”, dzięki któremu dostanie np. tańszy kredyt lub ubezpieczenie. Katarzyna Ostojska z Grupy Raben uważa natomiast, że ten proces będzie dłuższy. Z jej perspektywy takie dane będziemy w stanie rzetelnie zbierać i udostępniać w ciągu najbliższej dekady. Tym, z czym wszyscy paneliści się zgodzili, jest konieczność zastosowania standardów GS1, które są uniwersalne i znane na całym świecie. Dzięki kodom 2D od GS1 każdy konsument ze smartfonem będzie mógł sprawdzać dane produktowe i podejmować świadome wybory podczas zakupów.

Podczas konferencji można było oglądać także prezentację artystyczną. W ramach projektu „Nadbagaż” zaprezentowano cykl fotografii typu „pejzaż w pejzażu”. Połączone krajobrazy: Darjeeling w Indiach oraz Sahary, Spitsbergenu i Wenecji czy Odessy i Norwegii, przypomniały uczestnikom konferencji o „efekcie motyla”, czyli wpływie, jaki wywieramy na odległe nawet miejsca na Ziemi.

GS1 zapowiada rewolucję kodów dwuwymiarowych

Podczas zamknięcia konferencji Zarząd GS1 Polska zapowiedział rewolucję związaną z wprowadzeniem kodów dwuwymiarowych w miejsce kodów jednowymiarowych.

– Wdrożenie kodów 2D, przewidziane do końca 2027 roku, przyniesie korzyści sprzedawcom i konsumentom. Kolejne polskie sieci handlowe podpisują już w tej sprawie listy intencyjne z GS1 Polska – podsumowuje Joanna Redmer, Prezes GS1 Polska.

O Kodzie Innowacji

Kod Innowacji to konferencja organizowana od 2018 roku przez GS1 Polska. Wydarzenie jest okazją do zainspirowania się cyfrowymi rozwiązaniami, które budują przewagę konkurencyjną, ale także wspierają środowisko i ludzi. W poprzednich latach motywem przewodnim konkursu był np. model Paperless, czyli wykorzystanie cyfrowych dokumentów zamiast papierowych w łańcuchu dostaw. W 2021 roku Nagrodę Publiczności zdobyło konsorcjum firm wykorzystujących standardy GS1 do walki z marnowaniem żywności.

Więcej na stronie https://www.kodinnowacji.pl/.

Kod Innowacji
gallery-0
gallery-1
gallery-2
gallery-3

Zobacz również


Przeczytaj