TRANSPORT AND SPEDITION
Kto przewiezie nasze produkty?
Branża transportowa mierzy się obecnie z pogłębiającym się deficytem kierowców. Według raportu PwC w 2022 roku, zabraknie ich ponad 200 tysięcy. Ogromne znaczenie ma w tym momencie pozyskanie i utrzymanie najlepszych pracowników. Raben, z myślą o kierowcach opracował specjalny program motywacyjno-lojalnościowy, tworzy w swoich oddziałach dedykowane strefy wypoczynku, buduje zewnętrzne siłownie i organizuje dedykowane eventy.
Data publikacji: 27.06.2023
Data aktualizacji: 27.06.2023
Podziel się:

Według raportu “Transport przyszłości. Raport o perspektywach rozwoju transportu drogowego w latach 2020-2030”, przygotowanego przez firmę doradczą PwC we współpracy ze Związkiem Pracodawców “Transport i Logistyka Polska”*, szacowany poziom niedoboru kierowców w 2022 roku, przy utrzymaniu obecnej luki podaży, będzie oscylował w granicach 200 000. Jeśli problem nie zostanie szybko rozwiązany, transport drogowy może stać się jedną z barier dla rozwoju społeczno-ekonomicznego w naszym kraju a także zmniejszyć udział polskich firm transportowych na europejskim rynku. Przyczyną takiego stanu rzeczy są horrendalne koszty uzyskania uprawnień do prowadzenia samochodów ciężarowych, oscylujące w granicy 10 000 zł. Młodzi ludzie bardzo rzadko posiadają środki do uzyskania powyższych uprawnień, natomiast kierowcy z długoletnim stażem odchodzą na emerytury. Co więcej, jeszcze kilka lat temu dla większości kierowców, którzy decydowali się na ten zawód praca za kółkiem była swoistą pasją, stylem życia, sposobem na odwiedzenie wielu krajów czy możliwością zakupu dóbr, których nie można było zdobyć w ojczyźnie. W dzisiejszych czasach priorytetem dla młodych ludzi jest zachowanie równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Zmieniła się także rola kobiet, które są dużo bardziej aktywne zawodowo. Oczywistym jest zatem fakt, iż aby rodzina mogła funkcjonować sprawnie mężczyźni są bardzo potrzebni w codziennym logistycznym zarządzaniu domem.
Początek drogi
Będąca częścią Grupy Raben firma Raben Transport współpracuje obecnie z 750-cioma kierowcami w tym 250-ciu zatrudnia bezpośrednio na umowę o pracę, a pozostali pracują dla współpracujących z firmą przewoźników. Patrząc na nasze wieloletnie doświadczenie, zatrudnianie kierowców wymaga indywidualnego podejścia oraz elastyczności. Warto nadmienić, że 60% kierowców zatrudnianych przez Raben Transport to osoby bez doświadczenia. Mając na uwadze powyższe, musieliśmy dokonać zmian w naszym procesie rekrutacyjnym oraz opracować efektywny program wdrożeniowy dla nowych pracowników, który z reguły trwa 3 miesiące. Podczas tego okresu nowo zatrudniony kierowca jest pod opieką tzw. trenera czyli doświadczonego kierowcy, znającego specyfikę pracy w naszej firmie. Trasy są planowane w podwójnych obsadach, tak aby nowy pracownik mógł bez niepotrzebnego stresu wdrożyć się w nowe obowiązki. Operacyjna codzienność ukazuje jednak że oczekiwania młodych kierowców i ich wizja roli kierowcy nie idzie w parze z rzeczywistością, Często się zdarza iż już po pierwszej trasie kierowca decyduje się na rezygnację z pracy z powodu zbyt dużej odpowiedzialności i szerokiego zakres zadań. Nie dla wszystkich jest do udźwignięcia mnogość zadań takich jak: konieczność przewidywania i planowania dnia względem tachografu, ustalenie odpowiedniego miejsca parkingowego, przypilnowanie urządzeń w pojazdach, jak również sama obsługa pojazdu i techniczne aspekty procesów załadunku i rozładunku. Jak również samo obycie się w ruchu drogowym, to już nie jest małe auto osobowe…
Mocarze tras
Kluczową kwestią jest nie tylko zatrudnienie odpowiedniego kierowcy, ale przede wszystkim utrzymanie kompetentnych pracowników, budowanie angażującego środowiska pracy, dającego kierowcom satysfakcję z wykonywanej pracy. Z inicjatywy działu transportu Raben Transport powstał projekt MOCARZE TRAS skupiający się na istotnych dla kierowców aspektach takich jak:
- warunki pracy zapewniające równowagę między życiem zawodowym i prywatnym, z uwzględnieniem indywidulanych potrzeb w grafiku planowania obsady, organizacji zjazdów do Polski dedykowanymi autami, czy zapewnienia pomieszczeń odpoczynku na terenie firmy,
- komunikacja oparta na szacunku i partnerstwie, gdzie dany dyspozytor dba o przypisaną mu grupę kierowców i aut,
- stabilność finansowa,
- utrzymywanie stanu technicznego pojazdów na wysokim poziomie,
- możliwości uczestniczenia we wspólnych inicjatywach celem zwiększania wśród kierowców poczucia przynależności do jednej organizacji np. wspólne spotkania przy ognisku
- podnoszenie bezpieczeństwa pracy kierowców poprzez rozmowy, szkolenia i zakup odpowiedniego sprzętu.
Zdrowie i bezpieczeństwo
Praca kierowcy poprzez swoją specyfikę czyli wielogodzinne siedzenie w samochodzie generuje dodatkowe ryzyka zdrowotne. Dlatego też, firma czyje się w obowiązku zapewnić kierowcom dostęp do cyklicznych badań zdrowotnych. Angażuje ich w aktywny udział w Tygodniu Zdrowia organizowanym w całej Grupie Raben oraz buduje zewnętrze siłownie, a także komfortowe miejsca wypoczynku.
Duże nacisk kładzie się także na bezpieczeństwo. Odbywają się zatem regularne szkolenia w zakresie SHE (Safe Healthy Environment), prowadzone są działania uświadamiające i jednoczenie przypominjące o bezpiecznych zachowaniach na drodze czy w procesie załadunku i rozładunku. Firma czuje się odpowiedzialna nie tylko za swoich kierowców, ale także za innych uczestników ruchu drogowego, dlatego zależy jej na podnoszeniu świadomości wszystkich użytkowników szos. W tym celu, powstała otwarta interaktywna platformę edukacyjną traktująca o bezpieczeństwu na drodze: www.niebadzdziki.pl. Szkolenie przeznaczone jest głównie dla kierowców samochodów ciężarowych i osobowych, ale sprawdzić się w nim mogę wszyscy użytkownicy ruchu drogowego. Ponadto, dla polepszenia bezpieczeństwa i komfortu pracy kierowców, samochody wyposażone są w takie systemy jak:
- Activ Drive Assist – częściowa autonomiczna jazda we wszystkich zakresach prędkości, samodzielne wyhamowanie, utrzymanie pojazdu na pasie ruchu,
- Brake Asssiet 5 – asystent awaryjnego hamowania współpracujący z systemem czujników i kamer, reakcja na pieszych przy zachowaniu prędkości do 50 km/h,
- MirroCam – zastąpienie tradycyjnych lusterek kamerami, obraz wyświetlany jest przez dwie kamery,
- System martwego pola – w przypadku ryzyka wystąpienia kolizji asystent martwego pola wysyła dodatkowe ostrzeżenie wizualne i dźwiękowe.
Biorąc pod uwagę powyższe możemy stwierdzić, że praca kierowcy staje się coraz łatwiejsza. Dziś auta są technicznie dużo bardziej nowoczesne, wyposażone w telematykę. Wymagana jest też coraz mniejsza aktywność kierowców podczas załadunku czy rozładunku towaru. Dodatkowymi udogodnieniami są również naczepy z rozsuwanymi burtami, a także możliwość wymiany naczep w systemie „standby”, dzięki czemu kierowca wjeżdża z załadowaną naczepą i jedynie przepina ją na pustą, natomiast proces rozładunkowy realizowany jest przez inną osobę. Automatyzacja i upraszczanie procesów, optymalizacja oraz telematyka stwarzają spokojniejsze warunki do pracy, większą przewidywalność, a także uwalniają przestrzeń dla budowania i wzmacniania relacji interpersonalnych.
Infrastruktura i finanse
Bez wątpienia największym wyzwaniem jest nadal infrastruktura. Pomimo, iż jakość dróg poprawia się z roku na rok, samochodów jest coraz więcej. Dodatkowo brak bezpiecznych, monitorowanych parkingów powoduje znaczne utrudnienia w procesie realizacji transportu towarów o wysokiej wartości. W takich sytuacjach jedynym możliwym rozwiązaniem jest jazda bez przerwy, czyli planowanie podwójnych obsad lub jazda w nocy, a odpoczynek w czasie dnia. W kwestii warunków sanitarnych na obiektach magazynowych czy w siedzibach klientów można zauważyć powolną poprawę.
Poruszając na koniec kwestię finansową, wynagrodzenie jest istotnym czynnikiem, ale szczególnie w aspekcie terminowego wypłacania świadczeń oraz pełnego opodatkowania. Dodatkowo w Raben organizacji system wynagrodzeń oparty jest o tzw. MBO (Management by Objectives czyli Zarządzanie przez Cele). Każdy kierowca wspólnie ze swoim przełożonym wyznacza roczne cele, których realizacja warunkuje otrzymanie dodatkowego bonusu. Jest to system motywacyjny, który wzmacnia poprawność i skrupulatność w przepływie danych miedzy kierowcą i organizacją, buduje zaangażowanie kierowcy w codzienne wykonywanie zdań, a także motywuje do jazdy w stylu eko przekładającej się na niższą emisję spalin.
Przyszłość transportu drogowego będzie musiała uwzględnić oczekiwania i potrzeby potencjalnych kierowców. Jednym z rozwiązań przyszłości jest rozwój transportu intermodalnego gdzie transport drogowy odbywa się na krótkich odcinkach miedzy miejscami docelowymi a terminalem i tym samym zapewnia kierowcy codzienny pobyt w domu.
Wiele musi się jeszcze wydarzyć w całej branży logistyczno – transportowej, aby perspektywa kierowcy była jedną z kluczowych. Bez niej będziemy wszyscy odczuwać coraz większe trudności z zapewnieniem zasobów. W całej sytuacji nie pomaga też wdrażany Pakiet Mobilności, którego konsekwencje odczujemy w najbliższych miesiącach.
Autor: Magdalena Szaroleta, Dyrektor ds. Sprzedaży w Raben Transport
źródło: www.polska.raben-group.com
Zobacz również