Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Łańcuch dostaw w Europie Środkowo-Wschodniej

TRANSPORT AND SPEDITION

Łańcuch dostaw w Europie Środkowo-Wschodniej

Grupa Raben jest jedną z najszybciej rozwijających się firm europejskich w branży logistycznej. Chcąc utrzymać ten trend, by nadal w pełni wykorzystywać możliwości, które pojawiły się wraz z otwarciem europejskich rynków i swobodnym przepływem towarów, firma skupia się na rozbudowie sieci własnych połączeń, także tych z krajami Europy Środkowo-Wschodniej. Koncentracja wyjazdów w tych kierunkach następuje z Gliwic i z Sosnowca, ale bezpośrednie połączenia mają także Legnica oraz Stryków. Nie da się jednak ukryć, że najczęściej to Śląsk jest uważany za ośrodek logistyczny, który stał się istotnym ogniwem w dystrybucji towarów w CEE.


Data publikacji: 04.07.2023

Data aktualizacji: 04.07.2023

Podziel się:

Międzynarodowy transport drobnicowy pełni szczególną rolę w Grupie Raben. Dzięki połączeniom zarówno z własnymi oddziałami w 13 państwach, jak i z siecią oddziałów firm partnerskich w pozostałych krajach naszego kontynentu, łączeni są producenci i konsumenci z całej Europy.

„Nawet w czasach pandemii, mimo początkowego spadku wolumenów w pierwszych miesiącach zmagań z COVID-19 w 2020 roku, obecnie obserwujemy przesyłanie coraz większej ilości przesyłek w transporcie międzynarodowym. Wzrosty wolumenów i to nawet dwucyfrowe, właściwie na większości europejskich kierunków najwyraźniej widać w transportach do Niemiec. Tutaj doszliśmy do codziennej wymiany 100 samochodów jeżdżących w obu kierunkach, z 3 polskich platform do 40 lokalizacji w Niemczech” – wyjaśnia Maciej Zieliński, Dyrektor Dystrybucji Międzynarodowej, Raben Logistics Polska.

Kolejnym krajem w zestawieniach Raben są Czechy, obsługiwane głównie ze Śląska i Polski centralnej. Generalnie, gdyby zestawić pierwszą dziesiątkę krajów w eksporcie z Polski, to tylko Austria nie jest krajem „z Grupy Raben”. Wszystkie pozostałe państwa z pierwszej dziesiątki to kraje, w których firma ma własne oddziały.

Bliskość rynków konsumenckich w Czechach i na Słowacji oraz dobrze rozwinięta infrastruktura transportowa przyciągają do Polski firmy z wielu branż. Widoczna jest też wspomniana wcześniej rosnąca rola Śląska jako centrum grawitacyjnego dla dystrybucji w kierunku Europy Środkowo-Wschodniej. Region zyskał na znaczeniu, kiedy zaczęły rozwijać się kraje takie jak Rumunia, Bułgaria, a firmy polskie i zachodnioeuropejskie zaczęły dostrzegać duży potencjał na tamtych rynkach. Odnowiona struktura przepływów towarowych powoduje, że lokowanie stoków magazynowych przeznaczonych do dystrybucji na rynki CEE w lokalizacjach śląskich jest coraz bardziej interesujące dla klientów firm logistycznych.

Z naszej perspektywy takimi ciekawymi lokalizacjami są m.in. Sosnowiec, gdzie skupiliśmy kompetencje obsługi produktów przemysłowych z uwzględnieniem materiałów niebezpiecznych czy Ruda Śląska, w której operujemy przede wszystkim towarami spożywczymi, również tymi, które potrzebują temperatury kontrolowanej. Ze Śląska, dzięki bezpośredniemu dostępowi lokalizacji magazynowych do sieci dystrybucji możemy realizować dystrybucję do Czech, Słowacji czy Węgier w bardzo atrakcyjnych czasach tranzytu – w niektóre rejony nawet w 24h od nadania przesyłki. Ponadto, w regionie działa również nasz oddział w Gliwicach, który jest istotnym elementem dystrybucji do i z Niemiec. Odpowiednie rozwiązanie transportowe jako uzupełnienie stabilnych operacji w magazynie to ważny aspekt dla klientów, szukających synergii między połączeniami do/z CEE a Polską i Niemcami.” – komentuje Mateusz Barycza, Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu w Raben Logistics Polska.

Raben Logistics Polska dysponuje obecnie ok. 500 000 m2 powierzchni magazynowej, także w lokalizacjach wskazywanych w analizach przepływów dystrybucyjnych jako miejsca najlepsze dla dystrybucji w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Stąd do operatora coraz częściej zwracają się firmy, które działają już na rynkach zagranicznych, ale np. ze względu na koszty chciałaby dystrybucję realizować z Polski. Zwykle w takich rozważaniach pojawia się temat czasu dostaw, który dzięki rozwiniętej sieci transportowej i krótkim czasom tranzytu w CEE jest często atutem. Dla przykładu, z Sosnowca, który jest w Raben magazynem postrzeganym jako hub dla CEE, przesyłki do Czech czy na Słowację docierają w ciągu 24h.

„Sieć dystrybucyjna Raben i jej możliwości często są powodem, który motywuje klientów do poszerzania współpracy o dystrybucję w regionie CEE i wspólnego wejścia na nowe rynki. Nasze operacje przy przygotowaniu wysyłek do innych krajów są bowiem praktycznie takie same, niezależnie od destynacji. Jedyne różnice wynikać mogą np. z potrzeb do dodatkowego przystosowania jego produktów, czy dodaniu odpowiednich etykiet na lokalne rynki zagraniczne. I takie dodatkowe usługi także świadczymy.” – dodaje Mateusz Barycza.

Nie bez znaczenia jest też fakt, że Grupa Raben od lat inwestuje w nowoczesne i innowacyjne rozwiązania, stawiając na digitalizację i automatyzację na wielu płaszczyznach. Od procesów fizycznych, po robotyzację procesów biurowych z wykorzystaniem RPA. Wdrażając zaawansowane rozwiązania IT, takie jak platformy automatycznie przekazujące informacje dla klientów czy prezentujące ETA (szacowany czas dostawy). W zakresie automatyki i robotyki magazynowej wdrażane są urządzenia mierzące przesyłki, autonomiczne lub półautomatyczne wózki widłowe, a także roboty, coboty, sensory Internet of Things (IoT) i wiele innych rozwiązań zwiększających efektywność procesów magazynowania i transportu.

Rozwinięty rynek magazynowy, infrastruktura drogowa i sieć stałych połączeń tworzą atrakcyjną bazę do ekspansji, ale też obligują do odpowiedzialnego podążania za technologią. Kiedyś w każdym kraju Grupa Raben miała odrębne rozwiania dot. zarządzania transportem czy magazynem. To utrudniało pracę i powodowało problemy z przesyłaniem informacji. Obecnie wszystkie kraje mają ten sam system IT, jeden system TMS, jedną etykietę i jedno rozwiązanie Track & Trace na platformie myRaben.com. Jakakolwiek zmiana w jednym kraju Grupy jest automatycznie widoczna w systemie w pozostałych krajach. Na wszystkich rynkach, na których Raben ma własne oddziały, sposób działania, planowania, obsługi wahadeł międzynarodowych czy realizacja finalnych dostaw przebiegają w podobny sposób. Towar ma być dostarczony szybko i sprawnie, a klient ma mieć dostęp (np. online) do rzetelnych informacji o swoich przesyłkach.

Patrząc z perspektywy rynku CEE dzisiaj to Polska posiada najlepszą infrastrukturę magazynową. Jest też postrzegana jako centrum kompetencji, jeżeli chodzi o rozwiązania magazynowe w wielu segmentach rynku. Ponadto, poziom kosztów, dostępność siły roboczej w Czechach i Słowacji powoduje, że Polska jest coraz częściej brana pod uwagę jako najlepsza lokalizacja dla magazynu centralnego dla Europy Środkowo-Wschodniej i dla prowadzenia międzynarodowych i transgranicznych projektów logistycznych. Ważne jednak, aby klient niezależnie od tego czy przesyłka ma być dostarczona w Polsce, Czechach, na Litwie czy Węgrzech, nie odczuwał różnicy w jakości obsługi.

źródło: polska.raben-group.com

Zobacz również


Przeczytaj