Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Logistic and Warehouse Trends 2025

ZARZĄDZANIE, SUPPLY CHAIN, MAGAZYN, INTELIGENTNE TECHNOLOGIE

Logistic and Warehouse Trends 2025

Tegoroczna konferencja Logistic and Warehouse Trends zgromadziła blisko 230 osób, które łączy przekonanie, że przyszłość płynności logistyki opiera się na sprawnych operacjach magazynowych – możliwych dzięki dobrej komunikacji i wymianie informacji, zarówno w wymiarze technologicznym, jak i międzyludzkim. Spotkali się 16 września br. w łódzkim hotelu Vienna House Andel’s, za sprawą redakcji dwumiesięcznika „Logistics Manager” oraz Klastra LODZistics – organizatorów wydarzenia.


Data publikacji: 30.09.2025

Data aktualizacji: 30.09.2025

Podziel się:

Uczestników konferencji przywitali doc. dr inż. Marek Sekieta, prezes zarządu Klastra LODZistics, Monika Tomaszewska, ekspertka Departamentu Innowacji Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz Magda Libiszewska i Szymon Drobina z ramienia redakcji dwumiesięcznika „Logistics Manager”.

Łódź tętni logistyką

Łódź konsekwentnie umacnia swoją pozycję jako jeden z kluczowych hubów przemysłowo-logistycznych w Europie – zarówno dzięki centralnemu położeniu, dzięki któremu pełni rolę naturalnego węzła komunikacyjnego łączącego główne korytarze transportowe Europy, jak i miejsce realizacji złożonych projektów logistycznych.

Jednym z doskonałych przykładów jest zautomatyzowane Centrum Dystrybucyjne sieci drogerii Rossmann w Łodzi. Od 2018 r. za projekty automatyzujące procesy produkcyjne i logistyczne i budowę wieloobszarowych zespołów projektowych odpowiada Jacek Przerwa, dyrektor ds. technicznych Logistyka Centrala Rossmann SDP. Bezcennym doświadczeniem podzielił się z uczestnikami konferencji. W swoim wystąpieniu podkreślił, że w realizacji złożonych projektów automatyzacji niezbędne jest inżynieryjne podejście, a sekret sukcesu tkwi w projektach wykonawczych. Najnowsza inwestycja w Pyskowicach, która ukończona zostanie w 2027 r. a jej wartość to ok. 500 mln zł, to dwa lata pracy zespołu projektowego przed podpisaniem umów wykonawczych. Jak krok po kroku wyglądało przygotowanie do inwestycji Rossmann? Jak skutecznie rozmawiać z dostawcami na etapie projektowania inwestycji by płynnie przejść przez realizację projektu? Jaka jest rola interoperacyjnego zespołu w pracy nad projektem i jak taki zespół zbudować? Odpowiedzi na te pytania udzielił uczestnikom konferencji.

Klaster? LODZistics? A po co to komu? Doc. dr inż. Marek Sekieta, prezes zarządu Klaster LODZistics, i Wioletta Góral-Kukiełka, Business Development Manager Translog Systems, udowodnili, że łączenie potencjałów dużych, międzynarodowych podmiotów, jak i mikro, małych i średnich firm, uczelni i jednostek otoczenia biznesu regionu łódzkiego w ekosystem klastra wspiera innowacyjność, integruje działania, tworzy  platformę komunikacji służąca wymianie informacji, realizacji projektów naukowo-badawczych, pomaga w pozyskiwaniu środków na rozwój (projekty, wdrożenia), pozwala na współpracę w zakresie programów kształcenia przyszłych kadr zasilających sektor TSL.

Grupa Kapitałowa DOZ reprezentowana w osobach Arkadiusza Kacprzaka, dyrektora zarządzającego ds. łańcucha dostaw i logistyk, oraz Pawła Rojewskiego, managera ds. łańcucha dostaw, to kolejny przykład logistyki, której serce – Centrum Dystrybucyjne DOZ Direct – bije w Łodzi. Farmaceutyczny łańcuch dostaw jest wyjątkowo skomplikowany i podporządkowany regulacjom prawnym. Determinują one działanie nowoczesnego magazynu, który ponadto odpowiadać musi na zmienność zamówień i ich sezonowość. Z pomocą przychodzi automatyzacja procesów. CD DOZ Direct to nie tylko 23 500 mkw. powierzchni, a „organizm” współpracujących ze sobą rozwiązań złożonych z wózków systemowych, sorterów, automatycznych systemów kompletacji, OSR shuttle – jednej z najnowszych inwestycji w obiekcie. O tym, jak rosła Grupa Kapitałowa DOZ, a wraz z nią – liczba rozwiązań magazynowych obsługujących miesięcznie ponad 600 000 zamówień, dowiedzieli się podczas Logistic and Warehouse Trends jego uczestnicy.

O tym, że wykorzystanie nowoczesnych technologii w optymalizacji procesów, sprawia, że zyskujemy magazyn „na sterydach” – odpowiadający na e-commercowy boom, rosnącą liczbę indeksów SKU, oczekiwania dostawy tego samego dnia, wysokie koszty powierzchni magazynowej, niedobór pracowników magazynowych, opowiedział Łukasz Kamiński, Business Development Manager Reesink Logistic Solutions. Zaprezentował na przykładach szereg rozwiązań, które jako integrator automatyki magazynowej Reesink Logistic Solutions wykorzystał w konkretnych projektach realizowanych dla klientów.

W stronę strategicznych decyzji

Kamil Kwaśniok, Principal Międzynarodowej Grupy Doradczo-Inżynierskiej Miebach Consulting, przeniósł uczestników z poziomu operacyjnego na strategiczny, prezentacją na temat tworzenia planu zarządzania przepływem towarów i informacji w celu zaspokojenia potrzeb klientów w sposób wydajny i opłacalny, czyli… strategii logistycznej. Definiowanie długofalowej strategii jeszcze 5 lat temu było znacznie prostsze, a dziś to poważne wyzwanie, dlatego zdaniem eksperta, dobrą praktyką jest jej coroczna rewizja.

Kolejnym z punktów programu konferencji był panel dyskusyjny. Bartek Tulejko, Managing Partner M4 Real Estate, do rozmowy o zmianach na rynku nieruchomości logistycznych w Polsce zaprosił Annę Borowski (Senior Leasing Manager Real Management), dr Jacka Karcza (Head of Market Development Eastern Europe BLG Auto Terminal Gdańsk), Pawła Blaźniaka (Business Development Manager BTS Development Grupa Kapitałowa Koimex) oraz Jacka Freund (CEO xCargoLogistics Grupa Kapitałowa Koimex).

O tym, jak wybór i wdrożenie kompleksowego rozwiązania logistycznego z operatorem logistycznym wspiera budowanie przewagi konkurencyjnej opowiedzieli Lucyna Zaborowska-Princ, Dyrektor Regionu, oraz Mateusz Olejniczak, Business Development Manager, z Raben Logistics Polska.  Narzędzia analityczne czy modelujące procesy wykorzystywane są przez operatora by optymalnie połączyć wymagania klientów z dostępnymi zasobami. W wielu przypadkach po analizie okazuje się, że większą efektywność kosztową w porównaniu do rozwiązań w pełni dedykowanych, gwarantują magazyny multiklienckie, które pozwalają na optymalne wykorzystanie zasobów.

Szczypta sceptycyzmu…

Co tak naprawdę fascynuje nas w automatyce magazynowej i czy na pewno wiemy, jak to działa? Robert Lubandy, CEO i Partner Zarządzający Lubandy.Logistic.Services AUSTRIA, chłodnym okiem przeanalizował proces poznawania nowych technologii i ich tworzenia, wskazując, że nie zawsze w działach R&D dostawców powstają rozwiązania, które sprawdzają się w praktyce projektowej. I podał ich przykłady. Ze swojej kilkudziesięcioletniej praktyki projektowej stworzył listę kryteriów wyboru systemów – tych które są bardzo ważne, a także tych mniej ważnych.  I przekazał je słuchaczom, by wiedzieli, jak postępować, gdy staną w przeddzień decyzji o wyborze sposobu automatyzacji procesu.

Na nieoczywiste koszty braku ciągłości operacyjnej związane z brakiem odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa w obszarach logistycznych i produkcyjnych zwrócił uwagę w swojej prezentacji Sebastian Chrzanowski-Sawicki, Prezes Zarządu Troax Safety Systems Poland. W zautomatyzowanych i zrobotyzowanych systemach logistycznych obowiązuje tzw. dyrektywa maszynowa. Wszystkie maszyny muszą przejść ocenę ryzyka oraz zostać wyposażone w odpowiednie wygrodzenia zapewniające bezpieczeństwo. Ile kosztuje jego brak? Boleśnie przekonała się o tym firma, której przykład został przez prelegenta przeanalizowany, a jej straty finansowe wynikające z przestoju i kar umownych wyniosły ok. 1 mln złotych dziennie.

…i baza rozwiązań

Dlaczego przedsiębiorstwa potrzebują opakowań idealnie dopasowanych do zawartości? Bartosz Kuźniak, Sales Director Eastern Europe Packsize, pokazał, jak systemy opakowaniowe Packsize oraz Sparck Technologies umożliwiają dostosowanie operacji logistycznych do wytycznych unijnego rozporządzenia ws. opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR) oraz generowanie konkretnych oszczędności na surowcach, operacjach i w transporcie. Co więcej, na przykładach z czterech realizacji wskazał, jak włączono je do ekosystemu automatyki magazynowej i jaki końcowy efekt wdrożenia przyniosły.

W opinii Jacka Cyrana, prezesa zarządu DCLOG, najważniejszym trendem w logistyce jest łączenie i integrowanie systemów.  W szerokim portfolio produktów DCLOG znajdują się: dcDMS – platforma do zarządzania magazynem lub centrum logistycznym oraz dcStreamMobile – rozwiązanie łączące put-to-light z rejestracją wideo na wózkach pickingowych. Na przykładach tych dwóch rozwiązań i ich integracji z systemami ERP, WMS bądź TMS uczestnicy konferencji mogli przekonać się, że systemowe podejście do płynności logistyki realnie wiąże się z korzyściami ekonomicznymi.

Krzysztof Urban, Inżynier Sprzedaży Translog Systems, na przykładach wskazał, jak dane o produkcie, procesach i planach rozwoju, umożliwiają podjęcie właściwej decyzji o wyborze systemów logistycznych, a jak niedoszacowanie lub pominięcie kluczowych informacji na etapie projektowania może prowadzić do nieoptymalnych rozwiązań, ograniczających potencjał automatyzacji. I choć w jego opinii nigdy nie będziemy mieć 100% danych potrzebnych do podjęcia decyzji, to warto dane porządkować, ich konsekwentne zbieranie daje większą wiedzę o procesach, kontrolę nad nimi, umożliwia eliminację błędów, redukcję koszów i transparentność działania.

Trzech kolejnych prelegentów przyniosło uczestnikom odpowiedź na pytanie jakie czynniki najczęściej prowadzą do błędów w manualnych procesach kompletacji. Arkadiusz Szklarczyk (Head of non Retail), Paweł Pawkin (Key Account Manager) i Maciej Żmijewski (Key Account Manager Non Retail) z firmy Wanzl. Źródłem błędów jest brak odpowiedzi na kluczowe pytania dotyczące procesu oraz brak analizy procesu magazynowego. Kto pełni rolę operatora? Jaki towar jest transportowany oraz jakie ma rozmiary i wagę? W jakich jednostkach lub opakowaniach odbywa się transport? Pomiędzy jakimi strefami przebiega proces kompletacji i jak wygląda jego przebieg? Jak są zaprojektowane korytarze transportowe i jaka jest ich szerokość? Eksperci na realnych przekładach wdrożeń pokazali, jaki jest efekt odpowiedzi na te pytania przekładający się na dobór odpowiedniego wyposażenia magazynowego u swoich klientów.

Jak niewielkie zmiany mogą znacząco zwiększyć wydajność, ergonomię i płynność procesów? Katarzyna Siudak, Managing Director TENTE, udowodniła, że nie zawsze potrzebna jest gruntowna przebudowa procesów by zwiększyć ergonomię i komfort pracy operatorów. Czasami wystarczy wymiana… kółek. Mało tego, do gotowych zestawów kołowych można dołączyć rozwiązanie E-Drive, czyli koło z napędem, które pozwala na łatwe przemieszczanie ciężkich ładunków.

Schodzę, skanuję, wsiadam … i tak 30 razy. Czy RFID może to uprościć? Oczywiście, że tak. Bartłomiej Besz, Business Development Manager RFID Systems Turck, zaprezentował rozwiązanie zaimplementowane w strefie wysyłek u klienta, bramę RFID z interfejsem użytkownika, która wyeliminowała ręczne operacje, a proces nie wymaga już od operatora 30-krotnego, schodzenia z wózka widłowego, skanowania i wchodzenia do pojazdu z powrotem.

Na scenie konferencji konkretne rozwiązania technologiczne przedstawione zostały na przykładach wdrożeń, ale na tym portfolio możliwości obecnych na Logistic and Warehouse Trends nie wyczerpywało się. W strefie partnerów aż na 14 stoiskach można było zapoznać się z nowościami, porozmawiać z przedstawicielami firm o możliwych rozwiązaniach dla aktualnych wyzwań płynności w intralogistyce.

Dwie nowości programowe

Logistic and Warehouse Trends 2025 to także dwie premiery w programie. Uczestnicy konferencji mieli możliwość udziału w godzinnym warsztacie eksperckim dotyczącym wykorzystania regałów tekturowych w magazynach poprowadzonym przez Jarosława Zielińskiego, Regionalnego Kierownika Sprzedaży Mondi Warszawa, a także Consultancy Speed Dating – bloku szybkich sesji doradczych, gdzie w rozmowach 1:1 do dyspozycji było aż 15 konsultantów logistycznych!

gallery-0
gallery-1
gallery-2
gallery-3
gallery-4
gallery-5
gallery-6
gallery-7
gallery-8
gallery-9
gallery-10
gallery-11
gallery-12
gallery-13
gallery-14
gallery-15
gallery-16
gallery-17
gallery-18
gallery-19
gallery-20
gallery-21
gallery-22
gallery-23
gallery-24
gallery-25
gallery-26
gallery-27
gallery-28
gallery-29
gallery-30
gallery-31
gallery-32
gallery-33

Zobacz również


Przeczytaj