Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Niepewność, dane i sztuczna inteligencja kształtują przyszłość globalnej logistyki. Prognozy Gartnera

ZARZĄDZANIE, SUPPLY CHAIN

Niepewność, dane i sztuczna inteligencja kształtują przyszłość globalnej logistyki. Prognozy Gartnera

Napięcia geopolityczne, ich wpływ na globalny handel i niepewność gospodarczą oraz zaawansowane technologie, takie jak sztuczna inteligencja – generują wiele potencjalnych rezultatów dla organizacji. Dyskutowano o nich podczas Gartner Supply Chain Symposium/Xpo w Barcelonie. Siłą napędową do walki z ryzykiem i niepewnością w organizacjach stają się dyrektorzy łańcucha dostaw, którzy wykorzystują w niej oręż w postaci zaawansowanej analizy danych i wniosków uzyskanych na skutek planowania różnorodnych scenariuszy.


Data publikacji: 15.07.2025

Data aktualizacji: 31.07.2025

Podziel się:

– Trendy, które zmieniają nasz świat, nie są krótkotrwałymi zakłóceniami. To zmiany pokoleniowe
w sposobie, w jakim żyjemy i działamy, prowadzące do ogromnej niepewności. Jeśli nie zostaną one
rozwiązane, rozbieżności wywołają zamieszanie, co utrudni organizacjom dalszą działalność – powiedziała Lindsay Azim, Director Analyst w Gartner.

W obliczu niepewności prezesi oczekują od liderów łańcucha dostaw zapewnienia przewagi konkurencyjnej. Jednak wiele organizacji nie potrafi się przygotować na przyszłe wyzwania. Na przykład nie traktują priorytetowo inwestycji.

Integracja scenariuszy organizacji a strategia łańcucha dostaw

Z badania przeprowadzonego przez Gartnera w grudniu 2024 r. wśród 506 liderów łańcucha
dostaw wynika, że tylko 19% organizacji w pełni integruje planowanie scenariuszy ze swoimi strategiami łańcucha dostaw. Zaledwie 32% z nich zyskuje uznanie swojego dyrektora generalnego za zgodność ze strategią biznesową. Aby dostarczać wartość w warunkach zwiększonej niepewności i rozbieżnych wyników, Gartner zaleca:

  • zaawansowaną widoczność danych. Spostrzeżenia oparte na technologii i danych są niezbędnymi zasobami do zrozumienia i zarządzania ryzykiem geopolitycznym. Zaawansowana widoczność pomaga lepiej rozumieć wydarzenia w czasie rzeczywistym, uzyskiwać głębsze spostrzeżenia i modele decyzyjne oraz podejmować szybsze decyzje w odpowiedzi na rozbieżności;
  • planowanie scenariuszy dla oceny ryzyka i gotowości. Proaktywne zarządzanie ryzykiem w czasie geopolitycznych zawirowań ma kluczowe znaczenie dla pomocy łańcuchom dostaw w przygotowaniu się na niepewność. Opracowywanie zorientowanych na przyszłość scenariuszy „co by było, gdyby” pomaga identyfikować zdarzenia ryzykowne, które mogą wymagać dostosowania łańcucha dostaw. Organizacje powinny regularnie przeprowadzać analizę scenariuszy, co najmniej za każdym razem, gdy oceniany jest zasięg sieci organizacji lub opracowywana jest nowa strategia łańcucha dostaw.

Liderzy łańcucha dostaw powinni również planować dynamiczne wyniki łańcucha dostaw poprzez dywersyfikację sieci i modelowanie nowych opcji, aby zapewnić zdolność do napędzania wzrostu. Mogą również pomóc przyspieszyć innowacje i napędzać wartość z technologii takich jak sztuczna inteligencja. Można to osiągnąć, opracowując profile inwestycyjne w oparciu o czynniki takie jak tolerancja ryzyka czy obowiązki regulacyjne, a następnie wybierając odpowiednie inwestycje.

Lindsay Azim podkreśliła, że rozbieżności nie tworzą tylko dwóch możliwych wyników. Ich liczba jest nieskończona. Dzięki dostępowi do wysokiej jakości danych i planowaniu scenariuszy dyrektorzy łańcuchów dostaw mogą podejmować kroki w celu złagodzenia ryzyka, zwiększenia odporności i zapewnienia rentownego wzrostu, spełniając potrzeby przewagi konkurencyjnej.

Jednak, mimo że widoczność danych w łańcuchu dostaw jest priorytetem i stanowi jedną z najważniejszych możliwości, jest to inicjatywa technologiczna w łańcuchu dostaw o najniższym finansowaniu. Zdaniem analityków Gartnera – to musi się zmienić.

W odniesieniu do scenariuszy – chociaż 88% liderów łańcucha dostaw zgadza się co do pozytywnego wpływu planowania scenariuszy, jedynie 19% w pełni integruje je ze swoimi strategiami łańcucha dostaw.

– Liderzy łańcucha dostaw zdecydowanie zgadzają się co do zdolności potrzebnych do przygotowania się na przyszłość, nawet gdy większość z nich ma trudności z pełną realizacją dzisiejszych celów – stwierdziła Suzie Petrusic, Senior Director Analyst Gartner.

Pięć lat pod znakiem zmian

Najważniejsze przewidywania Gartnera dotyczące strategicznych łańcuchów dostaw sugerują, że przyszłe operacje mogą już za kilka lat wyglądać zupełnie inaczej niż obecnie. Tom Enright, Research Vice President Gartner, podzielił się prognozami, które pokazują, w jaki sposób roboty humanoidalne, autonomiczna sztuczna inteligencja i zmieniająca się rola dyrektorów łańcucha dostaw zmienią globalne łańcuchy dostaw w nadchodzących latach.

  • Do 2027 r. 30% dużych globalnych łańcuchów dostaw wdroży Customer Effort Score, ponieważ dyrektorzy łańcucha dostaw będą odgrywać wiodącą rolę w napędzaniu wzrostu.
  • Do 2027 r. niektóre roboty humanoidalne będą odbierać i odpowiadać na polecenia robocze wydawane przez ludzi za pośrednictwem agentów SI.
  • Do 2028 r. 15% codziennych decyzji w łańcuchu dostaw będzie podejmowanych autonomicznie przez agentów SI, co pozwoli ludziom skupić się bardziej na kluczowych decyzjach.
  • Do 2028 r. 60% działań na rzecz cyfryzacji łańcucha dostaw nie przyniesie obiecanej wartości z powodu braku inwestycji w naukę i rozwój.
  • Do 2030 r. automatyzacja decyzji w zakresie planowania łańcucha dostaw zmniejszy zapotrzebowanie na planistów ludzkich o 30%.

– Liderzy logistyki podnoszą swoje cele, wybiegając poza optymalizację kosztów i dostosowując się do celów kierownictwa w zakresie zrównoważonego wzrostu biznesu. Nadszedł czas, aby zmienić ramy przyszłości logistyki wokół wartości dla klienta, zwiększenia produktywności, wspierania wzrostu i rozwijania odpowiednich talentów – wskazał David Gonzales, Research Vice President Logistics, Customer Fulfillment and Network Design Team Gartner.

Wewnętrzne i zewnętrzne wyzwania dla priorytetów

Badanie Gartnera koncentrowało się na priorytetach do roku 2030. Najwyżej ocenioną inicjatywą była poprawa obsługi klienta poprzez większą liczbę ofert usług. Tuż za nią znalazły się rosnąca cyfryzacja procesów i ofert oraz automatyzacja realizacji fizycznej. Aby zrealizować te cele, liderzy logistyki muszą pokonać wewnętrzne wyzwania wynikające z utrwalonych praktyk, często wynikających
z praktyk instytucjonalnych, które stawiają optymalizację kosztów ponad innowacyjność i tworzenie wartości. Wielu liderów mierzy się z wewnętrznymi wskaźnikami wzmacniającymi konwencjonalne zachowania, brakiem inwestycji w infrastrukturę i niewystarczającą autonomią we
wdrażaniu zmian.

Będą się również mierzyć z niewystarczającymi inwestycjami zewnętrznymi – inwestycjami publicznymi w infrastrukturę, co utrudnia wysiłki na rzecz przyjęcia automatyzacji i cyfryzacji. Dla zwiększenia potencjału logistycznego i pokonania tych przeszkód kluczowa będzie współpraca z władzami lokalnymi i partnerami branżowymi.

Połowa liderów logistyki uznała automatyzację i mechanizację zadań związanych z obsługą fizyczną za najważniejszą przyszłą działalność tworzącą wartość dla funkcji logistycznych. Dla wszystkich
respondentów ankiety produktem ubocznym przyjęcia bardziej długoterminowego i strategicznego podejścia do wartości i inwestycji logistycznych jest zwiększenie produktywności logistyki, co jest
bardziej zrównoważonym i solidnym podejściem do optymalizacji kosztów.

Skupienie się liderów logistyki na cyfryzacji i automatyzacji będzie również wymagać udoskonalonej strategii pozyskiwania talentów i podnoszenia kwalifikacji. Prawie 70% liderów zgadza się, że przyszłe funkcje logistyczne będą obsadzane przez analityków danych i inżynierów automatyzacji. W ciągu najbliższych pięciu lat talenty logistyczne muszą przyjąć różne zestawy umiejętności.

– Aby zapewnić firmie coraz większą wartość strategiczną, liderzy logistyki muszą inwestować w nowe umiejętności i kompetencje w zakresie analizy danych i inżynierii automatyzacji – dodał David Gonzales.

Ponadto konieczne będzie opracowanie nowych ról i profili stanowisk, aby przyciągnąć pracowników z wymaganymi umiejętnościami diagnostycznymi i wizualizacji danych.

Raport dotyczący sztucznej inteligencji

Wśród organizacji łańcucha dostaw, które rozpoczęły swoją podróż w środowisku SI, dwie trzecie skalowało wdrożenia zarówno tradycyjnych systemów SI, jak i nowszych aplikacji generatywnych. Sam Berndt, VP Gartner Supply Chain, przedstawił raport dokumentujący dotychczasowe sukcesy i wyzwania dla SI w łańcuchu dostaw, a także zarysował mapę przyszłych działań.

Jakie najważniejsze wnioski wskazuje badanie? Narzędzia sztucznej inteligencji niegeneratywnej skracają czas, jaki pracownicy poświęcają na wykonywanie zadań, przy czym 89% z nich stwierdziło, że mają one pozytywny lub neutralny wpływ na jakość ich pracy.

Chociaż 70% liderów łańcucha dostaw zgadza się co do znaczenia wykorzystywania SI do przeprojektowania kluczowych zadań łańcucha dostaw, tylko 8% wprowadziło te zmiany.

Wczesne sygnały dotyczące produktywności GenAI były dobre: 89% respondentów zgłosiło skrócenie czasu realizacji zadań, a 68% – poprawę wydajności pracy. Pod powierzchnią kryją się jednak wyzwania, w tym wzrost produktywności poszczególnych pracowników, który nie przekłada się jeszcze
na poziom zespołowy.

Do nowych trendów w dziedzinie SI, które powinni monitorować liderzy łańcucha dostaw, należą: SI oparta na agentach, emocjach i obsługa danych
syntetycznych.

SI – wyjście poza szum medialny

– Aby wyjść poza szum wokół SI i przejść do wdrożenia w logistyce, organizacje muszą stworzyć fundament, który stawia na pierwszym miejscu wykonalność i wartość biznesową – wyjaśniła Carly West, Director Analyst Supply Chain Transportation Technology Gartner. Omówiła, co liderzy logistyki i realizacji zamówień powinni wiedzieć o różnych technikach SI, ze szczególnym uwzględnieniem najbardziej praktycznych i wartościowych przypadków użycia dla logistyki oraz znaczenia jakości danych.

Zdaniem analityków Gartnera należy skupić się na znalezieniu właściwych przypadków użycia, które wykazują wykonalność w czterech obszarach: talent, technologia, dane i gotowość kulturowa. Równie ważne jest ustalenie wartości biznesowej przypadków użycia SI – konieczność działania w miejscu,
w którym wykonalność i wartość biznesowa są najwyższe.

Zgodnie z wynikami przeprowadzonej ankiety, obecnie tylko 3% organizacji uważa, że ich dane są w pełni gotowe na inicjatywy związane ze sztuczną inteligencją. Gotowość danych nie dotyczy tylko logistyki – zdaniem Gartnera należy skupić się na całym łańcuchu dostaw.

– Aby zmaksymalizować potencjał SI, liderzy łańcucha dostaw muszą opanować jej ujednolicony język i przewodzić swojej organizacji w definiowaniu strategii, wybieraniu technologii, ustalaniu priorytetów przypadków użycia i tworzeniu planów podnoszenia kwalifikacji talentów – stwierdziła Noha Tohamy, Distinguished VP Analyst w Gartnerze. Omówiła przy tym strategie dostosowywania technik SI do konkretnych przypadków użycia.

Wiodący dyrektorzy generalni dostrzegli potencjał SI, choć wielu z nich przewiduje konieczność wprowadzenia zmian w bieżących operacjach, zwłaszcza w łańcuchu dostaw, gdzie potencjał SI pozostaje w dużej mierze niewykorzystany.

Samo GenAI nie jest w stanie obsłużyć wszystkich przypadków użycia łańcucha dostaw. Konieczne jest wykorzystanie zarówno tradycyjnych, jak i agentowych technik SI.

Ustanowienie jednolitego języka pomoże zdemistyfikować SI, zmniejszyć opór i promować współpracę
między działami, zapewniając, że wszyscy będą po tej samej stronie w odniesieniu do inicjatyw
dotyczących SI.

W obliczu ogromnego spektrum potencjalnych zastosowań SI kluczowe znaczenie ma ustalenie
priorytetów przypadków jej użycia. Należy wziąć pod uwagę takie czynniki, jak skalowalność, wykonalność i zgodność z celami strategicznymi.

Liderzy łańcucha dostaw muszą nadążać za zmieniającym się krajobrazem SI, aby w pełni wykorzystać
jej potencjał. Wiąże się to z eksploracją nowych zastosowań i poszukiwaniem możliwości wdrożenia
skalowalnych strategii, które oferują wyraźne korzyści.

Ekspansja SI

Gartner przewiduje, że do 2030 r. połowa rozwiązań do zarządzania łańcuchem dostaw (SCM) obejmujących wiele funkcji będzie korzystać z inteligentnych agentów, którzy będą autonomicznie podejmować decyzje w ekosystemie. Systemy agentowe SI zapewniają wirtualną siłę roboczą agentów SI, którzy mogą odciążać i rozszerzać pracę ludzi lub tradycyjne aplikacje. Oczekuje się, że systemy agentowe AI dostarczą bardziej adaptowalne oprogramowanie, zdolne do wykonywania szerokiej gamy zadań w złożonych środowiskach łańcucha dostaw, radykalnie zwiększając potencjał SI do wykonywania i dostarczania wyników.

– Inwestycje w technologie łańcucha dostaw muszą zwiększać wydajność lub przyczyniać się do wzrostu zysków w dzisiejszym klimacie niepewności – powiedziała Kaitlynn Sommers. – Agentic AI ma potencjał, aby robić jedno i drugie, zapewniając nowe środki do zwiększania efektywności zasobów, automatyzowania złożonych zadań i wprowadzania nowych modeli biznesowych w łańcuchach dostaw. Agenci SI jawią się jako inteligentni asystenci zaprojektowani do pomocy ludziom. Przykładem może być agent ds. zaopatrzenia, którego zadaniem jest autonomiczne kupowanie materiałów na podstawie poziomów zapasów, prognozowanego popytu i warunków rynkowych.

– Agentic AI reprezentuje rewolucję w stosunku do automatyzacji procesów robotycznych (RPA), ponieważ agenci AI będą autonomicznie wykonywać zadania bez polegania na wyraźnych danych wejściowych lub wstępnie zdefiniowanych wynikach – dodała Kaitlynn Sommers. – Agenci będą stale uczyć się z danych w czasie rzeczywistym i dostosowywać się do zmieniających się warunków i złożonych wymagań. Dyrektorzy ds. łańcucha dostaw na czele tej kolejnej fali ewolucji generatywnej AI mogą osiągnąć maksymalną efektywność. Gartner ma dla nich trzy zalecenia:

  • Określ priorytety przypadków użycia. Poszukaj możliwości zintegrowania agentowej SI z przepływami pracy, które wymagają znacznej skalowalności, wydajności i adaptacyjności. Zacznij od małych przypadków, w których dostępne są wysokiej jakości dane, zachowanie jest weryfikowalne i oczekuje się wysokiego zwrotu z inwestycji.
  • Zintegruj agentów SI z przepływami pracy. Rozważ agentów SI jako głównych cyfrowych współpracowników, przydzielając im zadania w celu zwiększenia produktywności. Ponownie oceń modele współpracy, przepływy pracy i dynamikę zespołu, aby w pełni wykorzystać możliwości agentów SI w zakresie identyfikowania i reagowania na zdarzenia drugorzędne, które mogą umknąć uwadze człowieka.
  • Zdefiniuj parametry operacyjne. Ustal jasne wytyczne, aby zapewnić, że agentowa SI działa w określonym zakresie. Jest to kluczowe, aby zapewnić, że agenci SI nie podejmą nieprawidłowych działań, które mogą skutkować negatywnymi konsekwencjami.

Mieczysław Starkowski


Autor jest dziennikarzem, publicystą, redaktorem magazynu „IT Reseller”. Od wielu lat zajmuje się teleinformatyką, m.in. był redaktorem naczelnym miesięcznika „Świat Telekomunikacji”. Ma wykształcenie ekonomiczne, w przeszłości pracował również w czasopismach biznesowych.

Zobacz również


Przeczytaj