Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Operacje logistyczne w e-commerce – gdzie czeka nas wzrost kosztów?

MANAGEMENT, SUPPLY CHAIN

Operacje logistyczne w e-commerce – gdzie czeka nas wzrost kosztów?

Jak w większości biznesów – także w logistyce e-commerce – można z grubsza przyjąć, że mamy do czynienia z kosztami osobowymi i nieosobowymi. Niestety od czasów COVID-19 zarówno jedne, jak i i drugie w większości przypadków rosną niewspółmiernie do przychodów ze sprzedaży w e-handlu.


Data publikacji: 08.11.2024

Data aktualizacji: 08.11.2024

Podziel się:

Postpandemiczna inflacja, podsycona później przez konflikt w Ukrainie, uderzyła w gospodarkę odpowiednio z mocą 14,4% (GUS: 2022), 11,4% (GUS: 2023) z wyraźnym hamowaniem w roku bieżącym do 3,8% (NBP, lipiec 2024 r.) z prognozą na 4,3% na koniec roku (bankier.pl). Czarne scenariusze na rok przyszły przewidują znów wzrost do nawet 6,6%[1]. Dla strefy produkcji i logistyki inflacja oznacza przede wszystkim wzrost kosztów materiałów, surowców czy mediów, a także w dość krótkiej perspektywie – wzrost kosztów pracy poprzez presję płacową.

[1] https://www.bankier.pl/wiadomosc/Jest-nowa-projekcja-inflacji-NBP-Duzy-wzrost-w-2025-roku-8776922.html

Koszty obsługi zamówień w e-commerce

Najłatwiej jest problem wzrostu kosztów zobrazować wprost na cyfrach. Przyjmując, że trzy lata temu i dziś udaje nam się zatrudnić pracowników operacyjnych za najniższą krajową, że przez te trzy lata koszt opakowań wzrósł o niecałe 30%, kurierka o kilka procent, a czynsz nawet poniżej wskaźnika inflacji w EU, to i tak w najlepszym przypadku mamy do czynienia z sumarycznym wzrostem kosztów bliskim 25% w ciągu 3 lat:

20212024
10 x etat (KP)33 730 zł 55 730 zł
1 x etat funkcyjny (KP) 8 253 zł 10 900 zł
urlopy, zastępstwa, HR 13 854 zł 21 988 zł
media 15 000 zł 37 350 zł
czynsz 30 100 zł 31 000 zł
srervice charge 20 800 zł 29 000 zł
opakowania 37 800 zł 50 400 zł
wysyłki 399 000 zł 457 800 zł
Suma kosztów 558 537 zł 694 168 zł

Jeżeli przełożymy to na koszty obsługi pojedynczego zamówienia (tego typu magazyn powinien móc obsłużyć 35 000 nieskomplikowanych zamówień e-commerce w miesiącu), to nagle okazuje się, że w ciągu tych niespełna 3 lat koszt obsługi pojedynczej sprzedaży wzrósł o prawie 4 zł.

Suma kosztów 558 537 zł 694 168 zł
Liczba zamówień 35 000 zł 35 000 zł
Koszt na zamówienie 15,96 zł 19,83 zł
3,88 zł

Niby niewiele, ale kiedy uruchomimy magię cyfr, to okaże się, że mamy in minus ponad 135 000 zł miesięcznie, czyli prawie 1 630 000 zł rocznie. O tyle spada rentowność firmy w wyniku tylko i wyłącznie wzrostu kosztów operacyjnych.

I to wszystko przy założeniu, że udało nam się utrzymać dotychczasowe marże na produktach i że wartość kwotowa marży zostaje na niezmienionym poziomie. Jeżeli jednak kupujemy drożej czy w walce o klienta sprzedajemy taniej, a w najgorszym wypadku łączymy te warianty, to niestety bilans wzrostu kosztów operacji może być jeszcze większy.

Koszty operacji e-commerce w 2025 r.

Pod kątem kosztów czysto operacyjnych przyszły rok też nie jawi się zbyt kolorowo:

  • o kolejne około 10% ma wzrosnąć w przyszłym roku płaca minimalna – co oczywiście wygeneruje efekt fali podwyżek także tam, gdzie płace były powyżej minimum,
  • według wielu prognoz w przyszłym roku wzrosną po raz kolejny koszty energii elektrycznej i gazu, co oczywiście przełoży się na bezpośrednie koszty logistyczne, ale pośrednio także na koszty większości podwykonawców (opakowania, kurierzy, surowce, towary handlowe),
  • sytuacji nie poprawi także kwestia kosztu pieniądza – pesymistyczne prognozy co do utrzymania się, a nawet niewielkiego wzrostu inflacji wskazują, że szansa na obniżkę stóp procentowych odsuwa się w czasie; wysoki koszt pieniądza to większe koszty kredytu obrotowego czy inwestycji,
  • poważnym problemem może się okazać nie tylko koszt kapitału ludzkiego, ale także dostęp do pracowników; dziś sytuację ratują trochę osoby z Ukrainy, ale – niestety dla nas – część z nich już decyduje sią na powrót do ojczyzny, a część wyjeżdża dalej na zachód w poszukiwaniu lepszych warunków pracy i płacy.

Poza oczywistymi i bezpośrednimi kosztami uderzającymi w rentowność operacji logistycznych występuje jeszcze szereg czynników pośrednich, z których każdy w mniejszym lub większym stopniu zmniejsza opłacalność biznesów zależnych mocno od logistyki.

Bezcenne kwestie bezpieczeństwa

Bezpieczeństwo przeciwpożarowe oraz wymagania firm ubezpieczeniowych to „zmora” dzisiejszych logistyków. Większość nowo budowanych magazynów jest zgodna z wymogami norm NFPA13 (amerykańska norma PPoż, wymagana często przez ubezpieczycieli dodatkowo ponad standardowe normy EU). O ile kwestie zgodnych z normą przeglądów instalacji PPoż są po stronie właściciela obiektu i zostają wkalkulowane w czynsze i opłaty magazynowe, to już wytyczne dotyczące składowanego towaru dotyczą bezpośrednio najemcy. Zgodnie z tą normą towar składowany na paletach w regałach musi zapewnić minimum 15 cm prześwitu między paletami dla wody z tryskaczy. Dla najemcy oznacza to wprost, że stosowane do tej pory powszechnie regały z belką o długości 270 cm (na trzy palety EURO) są już niedopuszczalne, a minimalna belka dla spełnienia normy musi mieć 285 cm. Oczywiście dłuższa belka ma wyższą cenę, ale też oznacza, że dla składowania takiej samej liczby palet trzeba będzie przeznaczyć o 5% więcej powierzchni podłogi, czyli koszt składowania jednej palety automatycznie rośnie.

Koszty certyfikowania procedur

Wraz z profesjonalizacją rynku rosną wymagania jakościowe – zwłaszcza przy współpracy z dużymi odbiorcami. Logistyka pracująca dla dużych, zwłaszcza międzynarodowych firm, musi się liczyć z koniecznością wdrożenia i certyfikowania wielu procedur (różnego rodzaju certyfikacje ISO, GDP, GHP czy GMP). Także przepisy narzucają od dłuższego czasu szereg wymogów w zakresie BHP, bezpieczeństwa żywności i wielu innych regulacji. Wraz z rozwojem świadomości zarówno wśród dostawców jak i klientów i urzędników – nie da się już dalej udawać, że „nas to nie dotyczy” lub „przepraszamy, ale nie wiedzieliśmy”. Oczywistością jest, że wdrożenie i późniejsze utrzymanie tych certyfikatów i procedur to kolejne niebagatelne koszty, które obciążają logistykę e-commerce.

Klimat też kosztuje?

Kolejnym nieoczywistym obciążeniem dla wielu logistyków staje się nasz klimat. Długotrwale utrzymujące się upały z temperaturami powyżej 30°C połączone z ciepłymi nocami sprawiają, że magazyny mają problem z utrzymaniem w środku odpowiednich temperatur. Nawet jeżeli jest to nowy obiekt z dobrą izolacją, to ma on często dużą liczbę klap dymowych pełniących tez funkcję świetlików dających efekt szklarniowy. Dla większości produktów spożywczych, kosmetyków i wyrobów medycznych graniczna temperatura składowania to 25°C i jej utrzymanie coraz częściej wymaga inwestycji w systemy chłodzące. To z kolei zarówno koszt samego sprzętu, ale także późniejszego utrzymania (energia i wymagane przeglądy).

Koszty logistyki e-commerce – podsumowanie

Ostatnie lata to dość wyraźny wzrost kosztów logistyki e-commerce w wielu obszarach. Niestety dla branży na większość z nich nie mamy bezpośredniego wpływu (np. koszt eksploatacyjny, gdzie poważną składową jest podatek gruntowy, czy koszty zewnętrzne). Z kolei próba chociażby optymalizacji kosztów energii przez instalację fotowoltaiki to poważna inwestycja i walka z biurokracją urzędową oraz umowami z właścicielem obiektu. Warto jednak podjąć działania w tych obszarach, gdzie z jednej strony mamy możliwość oddziaływania, a jednocześnie uzysk z nakładów będzie co najmniej zadowalający. Usprawnienie procesów magazynowych to w perspektywie niższe koszty pracownicze. Optymalizacja zapasu to lepsze wykorzystanie przestrzeni magazynowej oraz zmniejszenie poziomu kapitału zainwestowanego w towar. Wzywaniem dla logistyków będzie w najbliższym czasie wybór taki obszarów codziennej działalności, w których będzie można realnie usprawnić procesy i wygenerować wymienne oszczędności.

Krzysztof Wieczorek

Head of Operations
Diabetyk24.pl

Zobacz również


Przeczytaj