MANAGEMENT
Optymalna logistyka fundamentem biznesu
Branża logistyczna to bardzo rozbudowany oraz złożony organizm z licznymi zmiennymi. Jak zarządzać tak skomplikowanym systemem zależności i czy można w obecnej, trudnej sytuacji ekonomicznej odnaleźć nowe przestrzenie do optymalizacji?
Data publikacji: 30.09.2023
Data aktualizacji: 26.10.2023
Podziel się:

Obecna sytuacja gospodarcza niejako zmusza wszystkich przedsiębiorców do szukania rozwiązań pozwalających ograniczyć koszty. Jeśli chodzi o Fresh Logistics, to w zasadzie optymalizacja odbywa się u nas od kilkunastu lat i nie chodzi tu o drastyczne cięcia, ale skuteczne wprowadzanie zmian w procesach pozwalających na oszczędności dla wszystkich. Mam tu na myśli zarówno przewoźnika, nadawcę, jak i odbiorcę przesyłek. W ostatnich latach wdrożyliśmy ciekawe projekty optymalizacyjne bazujące na filozofii lean. Dzięki niej zaangażowanie samych pracowników w usprawnienia znacząco wzrosło.
Zaczynając od tak podstawowego procesu, jakim jest przejazd ciężarówek, odbywa się on najczęściej w nocy. Dzięki temu nie tylko szybciej dojeżdżamy do celu, ale także unikamy korków obecnych za dnia, co przekłada się na mniejsze spalanie. Wykorzystywanie naczep piętrowych (tzw. double-deck) oraz grodziowych, pozwalających na przewóz jednym środkiem transportu produktów wymagających różnych zakresów temperatur, to także oszczędności. Specjalnie opracowany program szkoleń z odpowiedniego przygotowywania i zabezpieczania palet do przewozu przynosi owoce nadawcom w postaci mniejszej liczby uszkodzeń w trakcie transportu. Wdrożyliśmy także specjalną platformę komunikacji pomiędzy nadawcami, przewoźnikami a odbiorcami. Dzięki niej każda dostawa jest monitorowana w czasie rzeczywistym, a dane jej dotyczące przesyłane elektronicznie, co znacznie skraca i upraszcza proces. Dokładnie wiemy, kiedy towar wjedzie do odbiorcy na plac rozładunkowy czy do magazynu. To znacznie ułatwia zaplanowanie pracy magazynierów i kierowców. Poszliśmy krok dalej i wdrożyliśmy także specjalny system przyspieszonej dostawy, tzw. Drop&Drive. Polega ona na tym, że kierowca przywozi towar do magazynu i nie musi oczekiwać na odbiór dokumentów, co stanowi wielką oszczędność czasu dla naszych kierowców. Wymieniłem tylko niektóre działania z bardzo długiej listy wypracowanej przez Fresh Logistics.
Nasza filozofia zakłada poszukiwanie usprawnień w całym łańcuchu dostaw. Mówimy tu zarówno o nadawcach, jak i odbiorcach. Jeśli mamy możliwość sprawienia, by różnego rodzaju procesy odbywały się szybciej, bezpieczniej lub taniej, to dążymy do tego po to, by wzajemnie rozwijać swoje biznesy. Bardzo poważnie podchodzimy także do odpowiedzialności za środowisko naturalne i ograniczanie emisji CO2. Testujemy różnego rodzaju opcje i technologie, by każdego dnia być lepszą firmą. Przykład? Wykorzystanie elektrycznych samochodów ciężarowych w kooperacji z organizacją IKEA lub wprowadzenie pojazdów typu CityLiner optymalizujących liczbę przewożonych palet i gabarytów samej ciężarówki, by mogła bez przeszkód poruszać się po miejskich drogach. Warto również nadmienić, że jesteśmy bardzo mocno zaangażowani w budowanie logistyki w duchu paperless. Wspólnie z GS1 Polska oraz naszymi klientami wprowadzamy rozwiązania, które przynoszą korzyści wszystkim uczestnikom łańcucha dostaw.
Bez względu na to, z czym się mierzymy i co jeszcze nas czeka, mam pewność, że damy sobie świetnie radę, a to dlatego, że ludzie tworzący Fresh Logistics to świetni fachowcy. Myślę, że to zaangażowana kadra stanowi stabilny fundament w niepewnych czasach. Najlepszym tego przykładem jest fakt, iż pomimo tak trudnej sytuacji geopolitycznej i ekonomicznej na przestrzeni ostatnich trzech lat nasza jakość usług jest na stałym, wysokim poziomie. A to właśnie jakość i bezpieczeństwo są kluczowe w logistyce produktów świeżych.
Rynek produktów świeżych jest bardzo dynamiczny, natomiast to, co pozostaje niezmienne, to wymagania finalnych konsumentów – produkty na sklepowej półce muszą być zawsze świeże, na czas i przede wszystkim bezpieczne. A rolą operatora logistycznego jest spełnienie oczekiwań rynku bez względu na trudności. Jesteśmy przekonani, że dzięki ciągłej optymalizacji procesów z wykorzystaniem narzędzi lean management oraz tworzeniu angażującego środowiska pracy będziemy mogli efektywnie stawiać czoła obecnym wyzwaniom. Takich działań nie można prowadzić ad hoc – tylko strategiczne podejście jest gwarantem sukcesu, czyli zadowolenia nawet najbardziej wymagającego klienta.
Marcin Turski
Dyrektor ds. sprzedaży i obsługi klienta
Fresh Logistics Polska, Grupa Raben
Zobacz również