Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Pionierskie wdrożenie e-CMR w Colian Logistic

TRANSPORT AND SPEDITION, INTELIGENT TECHNOLOGIES

Pionierskie wdrożenie e-CMR w Colian Logistic

Firma Colian Logistic uruchomiła pilotażowo elektroniczny list przewozowy (e-CMR) na trasie Polska–Wielka Brytania. Dzięki wdrożeniu czas obsługi dokumentów skrócił się średnio o 62,5%. To dopiero początek innowacji z e-CMR w Grupie Colian. 


Data publikacji: 16.08.2023

Data aktualizacji: 16.08.2023

Podziel się:

elektroniczny-list-przewozowy-w-transporcie

W przeciwieństwie do innych branż, które od lat stosują np. elektroniczne faktury, przewoźnicy nie mogą swobodnie korzystać z cyfrowych form dokumentów przewozowych. Dzieje się tak ze względu na bariery prawne. Sytuacja zmieni się wraz z nadchodzącymi regulacjami, które w 2025 r. mają umożliwić wykorzystywanie elektronicznego listu przewozowego (e-CMR) w całej Unii Europejskiej.

Jednak są organizacje, takie jak polski holding logistyczny Colian Logistic, które już teraz wdrażają pilotażowo e-CMR, by przygotować się do nadchodzących zmian. Firma postawiła na rozwiązanie hybrydowe, łączące dokumenty papierowe i cyfrowe. Wszystko po to, aby już teraz ograniczyć błędy ludzkie, obniżyć koszty zużycia papieru oraz – co najważniejsze – przyspieszyć rozliczenie usługi transportowej.

Platforma Trans Assist w Colian Logistic

Wdrożenie e-CMR w Colian Logistic przeprowadzono w październiku 2022 r. Zleceniodawcą była firma Colian, operatorem logistycznym – Colian Logistic, a odbiorcą – Colian UK.

Rolę partnerem technologicznego w projekcie pełniła firma Trans Assist, która wdrożyła standardowy format komunikatu elektronicznej wymiany dokumentów (EDI) e-CMR UN/CEFACT na swojej autorskiej platformie. Służyła ona do uzupełniania, przechowywania i udostępniania danych. W terenie wykorzystano aplikację mobilną Trans Assist.

Koordynatorem wdrożenia było GS1 Polska – organizacja, która oferuje globalne rozwiązania komunikacyjne oraz standardy do jednoznacznej identyfikacji poszczególnych elementów na dokumencie e-CMR.

Pierwsze testy realizowano w ramach grupy Colian na trasie Polska –Wielka Brytania. Zamiast trzech kopii dokumentu e-CMR kierowca miał przy sobie tylko jedną (na wypadek kontroli). To dlatego, że papierowy dokument nadal jest obowiązkowy, a jego brak grozi nałożeniem kary finansowej.

Po dotarciu dostawy na miejsce odbioru pracownik magazynu Colian UK podpisywał pokwitowanie odbioru cyfrowo, z wykorzystaniem smartfona kierowcy. Następnie dokumenty trafiały do skrzynek mailowych wszystkich stron procesu. Dzięki temu dostawca, Colian Logistic, mógł rozpocząć fakturowanie usługi bez czekania na rozliczenie zwrotne od odbiorcy ładunku.

Co dało wdrożenie e-CMR w Colian Logistic?

Korzyści z wdrożenia kształtują się następująco:

  • skrócenie obsługi listu przewozowego ze średnio około 8 minut do 5 minut,
  • szybszy proces rozliczania usługi transportowej,
  • eliminacja błędów i braków w dokumentacji,
  • lepsza czytelność dokumentu, odporność na zniszczenie i zabrudzenie,
  • większa wygoda użytkowników i łatwiejsza archiwizacja dokumentów.

Pilotaż otwiera drogę do eliminacji „papierologii” w kabinie

Wdrożenie pilotażowe przebiegło sprawnie, więc Colian Logistic wraz z partnerami kontynuuje wykorzystanie elektronicznej wersji listu przewozowego również na innych międzynarodowych trasach. Docelowo przewoźnik planuje zintegrować swój system TMS z Trans Assist. Wszystko po to, aby wyeliminować ręczne wpisywanie danych do platformy, a także przejść na Elektroniczną Wymianę Dokumentów (EDI) w zakresie e-CMR.

– e-CMR to na pewno przyszłość, więc mam nadzieję, że niebawem stanie się w pełni legalny. Warto jednak pamiętać, że to nie jedyny dokument występujący w transporcie. Mam nadzieję, że po CMR przyjdzie kolej na cyfryzację pozostałych. Liczę na to, że wszyscy przyjmą nową formę listu przewozowego, tak jak robi to Colian Logistic, czyli szybko i z entuzjazmem
– podsumowuje Sebastian Wiza, analityk TMS w Colian Logistic.

– Cieszymy się, że mogliśmy koordynować to wdrożenie, bo mamy świadomość, że to obecnie jedna z nielicznych tego typu inicjatyw w naszym kraju. Zachęcam do pilotażowych wdrożeń i przetestowania hybrydowego e-CMR bazującego na platformie Trans Assist – zauważa Agata Horzela, menedżer ds. standardów GS1 w TSL, GS1 Polska.

Więcej o korzyściach z wdrożenia e-CMR w Colian Logistic oraz o roli GS1 Polska w pracach
na rzecz popularyzacji elektronicznego listu przewozowego w Polsce przeczytasz w case study wdrożenia. Link do materiału: https://cutt.ly/cww3pvsf

O Colian Logistic

Colian Logistic to operator logistyczny należący do Grupy Colian, która jest wiodącym producentem w polskiej branży spożywczej. Centralny obszar działalności spedycyjnej firmy stanowi krajowy i zagraniczny transport drogowy FTL oraz LTL. W jego skład wchodzą m.in. przewozy chłodnicze oraz obsługa ładunków niebezpiecznych. Firma świadczy także usługi w zakresie spedycji morskiej, agencji celnej oraz customer service.

O Trans Assist

Trans Assist to polska firma, która stworzyła platformę do generowania i obsługi elektronicznych listów przewozowych e-CMR wraz z pierwszym na rynku otwartym weryfikatorem – e-cmr.eu. System Trans Assist obsługuje 24 języki oraz oferuje profesjonalną nawigację dla przewoźników, która uwzględnia m.in. gabaryt i masę pojazdu.

O GS1 Polska

GS1 – organizacja not-for-profit zajmująca się opracowywaniem i utrzymywaniem globalnych standardów zapewniających efektywną komunikację biznesową. Najbardziej znanym z nich jest kod kreskowy, uznany przez BBC za jedną z 50 rzeczy, które w największym stopniu przyczyniły się do powstania nowoczesnej gospodarki. GS1 zrzesza 116 lokalnych organizacji członkowskich i ponad 2 miliony użytkowników (zarejestrowanych firm).

Standardy, usługi i rozwiązania GS1 są tworzone po to, aby podnosiły efektywność, bezpieczeństwo i widoczność w łańcuchach dostaw w kanałach fizycznych i cyfrowych, w wielu różnych sektorach gospodarki. Tworzą one język biznesowy, który pozwala na identyfikację, gromadzenie i współdzielenie kluczowych informacji o produktach, lokalizacjach, zasobach i wielu innych kwestiach.

Zobacz również


Przeczytaj