Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Raport Green Last Mile Europe 2024 przygotowany przez Last Mile Experts

MANAGEMENT, SUPPLY CHAIN, TRANSPORT AND SPEDITION

Raport Green Last Mile Europe 2024 przygotowany przez Last Mile Experts

Rosnąca globalna temperatura, która według szacunków spowoduje ocieplenie o około 1,0°C w stosunku do poziomu sprzed epoki przemysłowej i potencjalnie osiągnie próg krytyczny 1,5°C w latach 2027–2042, uwypukla pilne wyzwania środowiskowe. Wyzwania te nasilają się w związku z emisją dwutlenku węgla związaną z niedawnym wzrostem liczby pojazdów do handlu elektronicznego i doręczania paczek.


Data publikacji: 23.05.2024

Data aktualizacji: 23.05.2024

Podziel się:

Prognoza UPIDO, zgodnie z którą do 2032 r. dostarczanie paczek w handlu elektronicznym może przyczynić się do emisji do 5,5 mln ton metrycznych CO2, podkreśla potrzebę podjęcia drastycznych działań w sektorze logistycznym w celu złagodzenia tych skutków. Co ważniejsze, moglibyśmy potencjalnie zmniejszyć ten ślad węglowy o ponad 91% w ciągu zaledwie dekady lub, mówiąc bardziej wizualnie, uratować w tym czasie ponad jeden las wielkości Schwarzwaldu.

Znaczny ślad węglowy dostaw ostatniej mili, który odpowiada za 40% wszystkich emisji w handlu elektronicznym, wynika częściowo z nieefektywnych i tradycyjnych metod dostawy. Pomimo powszechnych twierdzeń interesariuszy z branży logistycznej o ekologicznej polityce, nadal istnieje wszechobecny problem „greenwashing”, w którym rzeczywisty postęp w kierunku zrównoważonego rozwoju jest często zawyżany.

Jednak niektóre firmy wykazują prawdziwe zaangażowanie, wprowadzając bardziej zrównoważone praktyki, takie jak zwiększenie wykorzystania szafek i PUDO lub pojazdów przyjaznych dla środowiska. Niepowodzenie pierwszej dostawy do domu, może sięgać 25% i wiąże się z wysokimi kosztami, stwarza kolejne wyzwania. Badania sugerują, że tam, gdzie istnieją wydajne i gęste sieci dostaw poza domem (OOH – Out Of Home) , przenoszenie paczek do pobliskich automatów paczkowych lub punktów PUDO może zmniejszyć emisję CO2 nawet o dwie trzecie na obszarach miejskich. Uważamy również, że ważne jest, aby zbadać, w jaki sposób ekonomia współdzielenia może promować bardziej ekologiczne podejście do dostaw ostatniej mili.

Obejmuje to m.in.:

  • Wspólna organizacja transportu: Niezależni przewoźnicy, w tym dostawcy usług kurierskich, ekspresowych i paczkowych (), powinni współpracować w celu wspólnego korzystania z pojazdów. Najlepiej, aby pojazdy te były niskoemisyjne lub bezemisyjne, aby zminimalizować wpływ na środowisko.
  • Wdrożenie współdzielonych automatów paczkowych: Zamiast konkurujących ze sobą przewoźników prowadzących nieefektywne, nakładające się na siebie sieci, ujednolicony system współdzielonych automatów paczkowych otwartych dla wszystkich firm kurierskich zwiększyłby zasięg i zmniejszył ilość zanieczyszczeń.

Chociaż ekonomia współdzielenia stanowi wyzwanie i wymaga unikalnych modeli biznesowych, dobrze wpisuje się w cele środowiskowe. Rozważanych jest kilka innowacyjnych rozwiązań, które mają na celu poprawę ekologicznego „ostatniej mili”. Należą do nich automaty paczkowe, inteligentne zamki do drzwi w domach odbiorców i dostawy do samochodów, przy czym oczekuje się, że automaty paczkowe i lokalizacje PUDO będą głównymi czynnikami napędzającymi alternatywne metody dostawy. Inicjatywy takie jak sieć „Open Locker” firmy Quadient w Wielkiej Brytanii i nowe partnerstwa OOH w Polsce są postrzegane jako pozytywne kroki w kierunku gęstszych i bardziej efektywnych sieci OOH.

W miarę jak obszary miejskie stają się coraz bardziej zatłoczone, pojazdy napędzane energią odnawialną i elektryczne rowery towarowe stają się coraz ważniejsze dla zrównoważonej logistyki miejskiej, oferując znaczne zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza i zatorów drogowych. Zmiany regulacyjne w wielu dużych miastach na całym świecie promują te zrównoważone środki transportu, zwiększając ich rentowność i przyjęcie.

Patrząc w przyszłość, sektor dostaw ostatniej mili jest gotowy na transformacyjne zmiany wraz z pojawieniem się autonomicznych systemów dostaw.

Zaawansowane technologie, takie jak drony (UAV) i autonomiczne pojazdy naziemne (AGV), są ulepszane, ale minie jeszcze trochę czasu, zanim będą mogły zapewnić opłacalne i przyjazne dla środowiska alternatywy dla dostarczania paczek na dużą skalę, zwłaszcza biorąc pod uwagę obawy dotyczące bezpieczeństwa, kwestie regulacyjne i akceptację społeczną.

Tymczasem koncepcje takie jak dostawa crowdsourcingowa stają się elastycznymi i przyjaznymi dla środowiska alternatywami, które wykorzystują istniejące podróże i ekologiczne środki transportu, chociaż wymagają solidnego zarządzania, aby zapewnić niezawodność i zaufanie.

Ogólnie rzecz biorąc, wraz ze wzrostem świadomości klimatycznej konsumenci coraz bardziej doceniają zrównoważone opcje dostawy, które mają stać się bardziej powszechne i poszukiwane, napędzane zarówno przez popyt konsumencki, jak i postęp technologiczny. Obecnie koszt ekologicznej alternatywy jest nadal problemem dla konsumentów i jest to kolejny powód, dla którego dostawa OOH jest kluczowa, ponieważ daje szansę na zapewnienie taniej i niskoemisyjnej dostawy.

Podjęto jednak skoordynowane wysiłki w celu przejścia na bardziej zrównoważone opcje dostaw ostatniej mili. Wdrożenie dostaw OOH nadal napotyka wyzwania związane z adopcją ze względu na preferencje konsumentów dotyczące bezpośredniej dostawy do domu na wielu rynkach.

Co można znaleźć w tym raporcie?

  • Raport obejmuje „zielone” projekty ostatniej mili wszystkich organizacji logistycznych i, które podzieliły się informacjami o swoich zielonych inicjatywach na arenie europejskiej, a także wybrane inne projekty, które udało nam się zidentyfikować za pomocą analizy źródeł wtórnych lub wywiadów z ekspertami.
  • W przypisach dolnych znajdują się interaktywne linki do źródeł danych (w stosownych przypadkach).
  • Staraliśmy się również zidentyfikować najbardziej obiecujące inicjatywy i ekstrapolować, jaki mógłby być ich wpływ, gdyby zostały wdrożone na szerszą skalę.
  • Patrzymy na Ukrainę, gdzie toczy się wojna, ale jednocześnie dbamy o środowisko i rozwój niskoemisyjnych rozwiązań.

Jakie są źródła i metodologia?

Głównymi źródłami raportu są:

  • Szeroko zakrojone analizy sektora KEP, obejmujące informacje prasowe firm, strony internetowe i inne źródła.
  • Wykorzystanie algorytmów UPIDO wspiera oszacowanie emisji CO2 w 27 krajach UE oraz Norwegii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii.
  • Publikowane informacje na temat wpływu ostatniej mili na środowisko.
  • Wywiady z ekspertami wyższego szczebla kontaktami na rynku.
  • Praktyczna wiedza ekspercka zespołu autorów z Last Mile Experts.
  • Współpraca z ekspertami merytorycznymi, w tym z naszym partnerem SwipBox, oraz Willem Simpsonem z Kantar, Martą Cudziło z Łukasiewicz Poznański Instytut Technologiczny, Mathilde Calier z Statista, Vytautasem Atkocaitisem z Vinted Go oraz naszymi partnerami, którzy zgłosili swoje projekty zrównoważonego rozwoju.
  • Tam, gdzie rzeczywiste lub opublikowane dane nie są dostępne, dokonaliśmy szacunków w oparciu o naszą wiedzę rynkową.

Projekty i studia przypadków

  • Wszystkie przypadki biznesowe zostały opisane przez właścicieli rozwiązań i nie podlegały żadnym modyfikacjom przez autorów raportu.
  • Zarówno treść, jak i słownictwo użyte w opisach pochodzą od autorów i właścicieli projektów.
  • Autorzy raportu, zespół Last Mile Eksperts nie ponoszą odpowiedzialności prawnej i cywilnej za ewentualne nieścisłości i błędy w opisach projektów.

Dodatkowe informacje:

Premiera raportu: czwartek, 23 maja, godz. 10:00 (CET)

Zobacz również


Przeczytaj