MANAGEMENT, SUPPLY CHAIN, TRANSPORT AND SPEDITION
Raport Green Last Mile Europe 2024 przygotowany przez Last Mile Experts
Rosnąca globalna temperatura, która według szacunków spowoduje ocieplenie o około 1,0°C w stosunku do poziomu sprzed epoki przemysłowej i potencjalnie osiągnie próg krytyczny 1,5°C w latach 2027–2042, uwypukla pilne wyzwania środowiskowe. Wyzwania te nasilają się w związku z emisją dwutlenku węgla związaną z niedawnym wzrostem liczby pojazdów do handlu elektronicznego i doręczania paczek.
Data publikacji: 23.05.2024
Data aktualizacji: 23.05.2024
Podziel się:
Prognoza UPIDO, zgodnie z którą do 2032 r. dostarczanie paczek w handlu elektronicznym może przyczynić się do emisji do 5,5 mln ton metrycznych CO2, podkreśla potrzebę podjęcia drastycznych działań w sektorze logistycznym w celu złagodzenia tych skutków. Co ważniejsze, moglibyśmy potencjalnie zmniejszyć ten ślad węglowy o ponad 91% w ciągu zaledwie dekady lub, mówiąc bardziej wizualnie, uratować w tym czasie ponad jeden las wielkości Schwarzwaldu.
Znaczny ślad węglowy dostaw ostatniej mili, który odpowiada za 40% wszystkich emisji w handlu elektronicznym, wynika częściowo z nieefektywnych i tradycyjnych metod dostawy. Pomimo powszechnych twierdzeń interesariuszy z branży logistycznej o ekologicznej polityce, nadal istnieje wszechobecny problem „greenwashing”, w którym rzeczywisty postęp w kierunku zrównoważonego rozwoju jest często zawyżany.
Jednak niektóre firmy wykazują prawdziwe zaangażowanie, wprowadzając bardziej zrównoważone praktyki, takie jak zwiększenie wykorzystania szafek i PUDO lub pojazdów przyjaznych dla środowiska. Niepowodzenie pierwszej dostawy do domu, może sięgać 25% i wiąże się z wysokimi kosztami, stwarza kolejne wyzwania. Badania sugerują, że tam, gdzie istnieją wydajne i gęste sieci dostaw poza domem (OOH – Out Of Home) , przenoszenie paczek do pobliskich automatów paczkowych lub punktów PUDO może zmniejszyć emisję CO2 nawet o dwie trzecie na obszarach miejskich. Uważamy również, że ważne jest, aby zbadać, w jaki sposób ekonomia współdzielenia może promować bardziej ekologiczne podejście do dostaw ostatniej mili.
Obejmuje to m.in.:
- Wspólna organizacja transportu: Niezależni przewoźnicy, w tym dostawcy usług kurierskich, ekspresowych i paczkowych (), powinni współpracować w celu wspólnego korzystania z pojazdów. Najlepiej, aby pojazdy te były niskoemisyjne lub bezemisyjne, aby zminimalizować wpływ na środowisko.
- Wdrożenie współdzielonych automatów paczkowych: Zamiast konkurujących ze sobą przewoźników prowadzących nieefektywne, nakładające się na siebie sieci, ujednolicony system współdzielonych automatów paczkowych otwartych dla wszystkich firm kurierskich zwiększyłby zasięg i zmniejszył ilość zanieczyszczeń.
Chociaż ekonomia współdzielenia stanowi wyzwanie i wymaga unikalnych modeli biznesowych, dobrze wpisuje się w cele środowiskowe. Rozważanych jest kilka innowacyjnych rozwiązań, które mają na celu poprawę ekologicznego „ostatniej mili”. Należą do nich automaty paczkowe, inteligentne zamki do drzwi w domach odbiorców i dostawy do samochodów, przy czym oczekuje się, że automaty paczkowe i lokalizacje PUDO będą głównymi czynnikami napędzającymi alternatywne metody dostawy. Inicjatywy takie jak sieć „Open Locker” firmy Quadient w Wielkiej Brytanii i nowe partnerstwa OOH w Polsce są postrzegane jako pozytywne kroki w kierunku gęstszych i bardziej efektywnych sieci OOH.
W miarę jak obszary miejskie stają się coraz bardziej zatłoczone, pojazdy napędzane energią odnawialną i elektryczne rowery towarowe stają się coraz ważniejsze dla zrównoważonej logistyki miejskiej, oferując znaczne zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza i zatorów drogowych. Zmiany regulacyjne w wielu dużych miastach na całym świecie promują te zrównoważone środki transportu, zwiększając ich rentowność i przyjęcie.
Patrząc w przyszłość, sektor dostaw ostatniej mili jest gotowy na transformacyjne zmiany wraz z pojawieniem się autonomicznych systemów dostaw.
Zaawansowane technologie, takie jak drony (UAV) i autonomiczne pojazdy naziemne (AGV), są ulepszane, ale minie jeszcze trochę czasu, zanim będą mogły zapewnić opłacalne i przyjazne dla środowiska alternatywy dla dostarczania paczek na dużą skalę, zwłaszcza biorąc pod uwagę obawy dotyczące bezpieczeństwa, kwestie regulacyjne i akceptację społeczną.
Tymczasem koncepcje takie jak dostawa crowdsourcingowa stają się elastycznymi i przyjaznymi dla środowiska alternatywami, które wykorzystują istniejące podróże i ekologiczne środki transportu, chociaż wymagają solidnego zarządzania, aby zapewnić niezawodność i zaufanie.
Ogólnie rzecz biorąc, wraz ze wzrostem świadomości klimatycznej konsumenci coraz bardziej doceniają zrównoważone opcje dostawy, które mają stać się bardziej powszechne i poszukiwane, napędzane zarówno przez popyt konsumencki, jak i postęp technologiczny. Obecnie koszt ekologicznej alternatywy jest nadal problemem dla konsumentów i jest to kolejny powód, dla którego dostawa OOH jest kluczowa, ponieważ daje szansę na zapewnienie taniej i niskoemisyjnej dostawy.
Podjęto jednak skoordynowane wysiłki w celu przejścia na bardziej zrównoważone opcje dostaw ostatniej mili. Wdrożenie dostaw OOH nadal napotyka wyzwania związane z adopcją ze względu na preferencje konsumentów dotyczące bezpośredniej dostawy do domu na wielu rynkach.
Co można znaleźć w tym raporcie?
- Raport obejmuje „zielone” projekty ostatniej mili wszystkich organizacji logistycznych i, które podzieliły się informacjami o swoich zielonych inicjatywach na arenie europejskiej, a także wybrane inne projekty, które udało nam się zidentyfikować za pomocą analizy źródeł wtórnych lub wywiadów z ekspertami.
- W przypisach dolnych znajdują się interaktywne linki do źródeł danych (w stosownych przypadkach).
- Staraliśmy się również zidentyfikować najbardziej obiecujące inicjatywy i ekstrapolować, jaki mógłby być ich wpływ, gdyby zostały wdrożone na szerszą skalę.
- Patrzymy na Ukrainę, gdzie toczy się wojna, ale jednocześnie dbamy o środowisko i rozwój niskoemisyjnych rozwiązań.
Jakie są źródła i metodologia?
Głównymi źródłami raportu są:
- Szeroko zakrojone analizy sektora KEP, obejmujące informacje prasowe firm, strony internetowe i inne źródła.
- Wykorzystanie algorytmów UPIDO wspiera oszacowanie emisji CO2 w 27 krajach UE oraz Norwegii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii.
- Publikowane informacje na temat wpływu ostatniej mili na środowisko.
- Wywiady z ekspertami wyższego szczebla kontaktami na rynku.
- Praktyczna wiedza ekspercka zespołu autorów z Last Mile Experts.
- Współpraca z ekspertami merytorycznymi, w tym z naszym partnerem SwipBox, oraz Willem Simpsonem z Kantar, Martą Cudziło z Łukasiewicz Poznański Instytut Technologiczny, Mathilde Calier z Statista, Vytautasem Atkocaitisem z Vinted Go oraz naszymi partnerami, którzy zgłosili swoje projekty zrównoważonego rozwoju.
- Tam, gdzie rzeczywiste lub opublikowane dane nie są dostępne, dokonaliśmy szacunków w oparciu o naszą wiedzę rynkową.
Projekty i studia przypadków
- Wszystkie przypadki biznesowe zostały opisane przez właścicieli rozwiązań i nie podlegały żadnym modyfikacjom przez autorów raportu.
- Zarówno treść, jak i słownictwo użyte w opisach pochodzą od autorów i właścicieli projektów.
- Autorzy raportu, zespół Last Mile Eksperts nie ponoszą odpowiedzialności prawnej i cywilnej za ewentualne nieścisłości i błędy w opisach projektów.
Dodatkowe informacje:
- Załączam zwiastun raportu Green Last Mile Europe 2024, którego autorem i producentem jest Last Mile Experts Ltd., a partnerem jest SwipBox International A/S
Premiera raportu: czwartek, 23 maja, godz. 10:00 (CET)
- Raport zostanie udostępniony bezpłatnie w formie cyfrowej.
- Aby otrzymać kopię raportu, należy zarejestrować się na stronie: Last Mile Experts (Reports-Subscriptions)
- Osoba kontaktowa: Mirek Gral, VP & Partner, Last Mile Experts e-mail: mgral@lmexpert.com
Zobacz również