TRANSPORT AND SPEDITION
Transport drobnicowy – trendy, wyzwania i rozwiązania
Przewozy drobnicowe są kompromisem pomiędzy czasem dostawy a ceną i w sposób naturalny stały się ważnym rodzajem transportu. Tym samym, aby zachować konkurencyjność swoich produktów, operatorzy logistyczni starają się maksymalnie skracać czas dostawy przy zachowaniu najniższych kosztów. Kiedyś klasyczna drobnica dostarczana była z precyzją do dnia. Teraz dostawy do odbiorców indywidualnych czy do centrów dystrybucyjnych sieci handlowych wymagają często dostaw na określoną godzinę. Oznacza to przede wszystkim konieczność optymalizacji sieci dystrybucji, zabezpieczenia odpowiedniego taboru i podwykonawców oraz inwestycje w narzędzia IT, które zapewnią automatyzację procesów oraz zachowanie maksymalnej widoczności łańcucha dostaw.
Data publikacji: 09.06.2023
Data aktualizacji: 21.06.2023
Podziel się:

Drobnica według FM Logistic
Transport generuje około 50% obrotów FM Logistic, globalnego operatora logistycznego, w Centralnej Europie (Polska, Czechy, Słowacja, Węgry), z czego z kolei 30% stanowi transport drobnicowy. Jest to jedna z kluczowych kompetencji operatora, którą rozwija od kilkunastu lat. Dziś cała sieć magazynów przeładunkowych operatora w regionie to ponad 65 tys, m2 powierzchni, około 2200 połączeń miesięcznie między cross-dockami, ponad 22 tys. punktów dostaw w całej Europie, prawie 800 tys. palet i 155 tys. przesyłek miesięcznie.
Sieć dystrybucji
Na pełną sieć dystrybucji FM Logistic w Centralnej Europie składa się niemal 30 obiektów (16 w Polsce, 8 na Węgrzech i 3 w Czechach oraz 2 na Słowacji), przy czym kluczowych jest 5 lokalizacji: Warszawa, Łódź, Poznań, Będzin, Gdańsk. Pełnią one rolę regionalnych centrów dystrybucyjnych dla pozostałych jednostek, mają z nimi bezpośrednie połączenia, a poza funkcją przeładunkową jest tam też możliwość składowania towarów.
Zarządzanie regionem Centralnej Europy umożliwia FM Logistic dość swobodne i elastyczne świadczenie usługi na tym obszarze, a także realizowanie bezpośrednich wyjazdów do Niemiec lub na Bałkany.
System Alliance Europe
Zarządzanie regionem Centralnej Europy umożliwia FM Logistic dość swobodne i elastyczne świadczenie usługi na tym obszarze, a także realizowanie bezpośrednich wyjazdów do Niemiec lub na Bałkany. Dodatkowo operator w ostatnim czasie rozszerzył swoją działalność o usługi drobnicowe z i do Grecji. Chcąc jednak wzmocnić swoją pozycję, firma stawia na partnerstwo. Już na początku przyszłego roku w Polsce i Czechach planuje dołączyć do sieci System Alliance Europe (SAE). To organizacja skupiająca średniej wielkości wiodących europejskich spedytorów. Obecnie sieć liczy 45 partnerów posiadających 142 oddziały w 29 krajach europejskich. Podstawową kompetencją kooperacji jest spedycja ładunków drobnicowych. Dzięki temu FM Logistic uzyska dostęp do sieci wiarygodnych partnerów w Europie, co z kolei pozwoli na zwiększenie przepływów w sieci i podniesienie ogólnego poziomu usług dla klientów firmy. Wspomoże także standaryzację wewnętrznych procesów biznesowych w ramach sieci i umożliwi rozszerzenie zakresu usług o wartości dodanej.
Współpraca z przewoźnikami
Mówiąc o partnerstwie, należy też wspomnieć o przewoźnikach. Według ostatnich badań na rynku brakuje obecnie ponad 120 tysięcy kierowców, poszukiwanie przewoźników staje się więc coraz większym wyzwaniem. Zmalał prestiż i dochodowość zawodu kierowcy, nie jest on atrakcyjny dla młodych ludzi. Rozmowy z potencjalnym przewoźnikiem bardzo często dotyczą obecnie kwestii tego, czy kierowca będzie zadowolony z oferowanej pracy, zarówno pod względem finansowym, jak i warunków wykonywanej pracy. FM Logistic dokłada starań, aby zmaksymalizować komfort pracy swoich kierowców. W miarę możliwości gwarantuje im stałe, regularne trasy, realizowane w przewidywalnym czasie, tak by jak najczęściej mogli wracać do domu i swoich rodzin. Oferuje też system rozliczania reagujący na zmiany rynkowe. Najbardziej popularna jest tzw „korekta paliwowa”, która reguluje stawki w odniesieniu do cen paliwa. Koszt paliwa stanowi bowiem największy udział we wszystkich kosztach przewoźnika.
Z perspektywy operatora logistycznego najbardziej preferowanymi partnerami są małe firmy rodzinne posiadające w swojej flocie do 10 samochodów. Dla nich taka współpraca z dużym partnerem również jest atrakcyjna. Przejmuje on bowiem na siebie wszelkie kwestie związane z administracją, pozyskiwaniem zleceń, a także dostarcza odpowiednie narzędzia IT, których wymagają klienci.
Z perspektywy operatora logistycznego najbardziej preferowanymi partnerami są małe firmy rodzinne posiadające w swojej flocie do 10 samochodów.
Usługi dodane
Klienci drobnicowi oczekują też dziś od operatora szeregu usług dodanych. Są to standardowe już świadczenia, takie jak kompleksowe zarządzanie gospodarką paletową, obsługa zwrotów, możliwość magazynowania i budowania tymczasowych stocków buforowych. To wszystko oferuje też FM Logistic – razem z usługami z zakresu co-packingu, etykietowania czy zarządzania opakowaniami zwrotnymi. Operator rozwija również innowacyjny projekt logistyki miejskiej oferujący zrównoważone rozwiązania z zakresu tzw. ostatniej mili. To też takie nietypowe usługi, jak dostawy nocne do galerii handlowych, gdzie kierowcy są wyposażeni w kody i klucze do sklepów kosmetycznych czy odzieżowych. Inny przykład stanowią dostawy dla segmentu HORECA za pobraniem, gdzie operator dostarcza np. napoje do restauracji i barów znajdujących się na starówkach miast czy też przy nadmorskich deptakach.
– Transport, a szczególnie usługa drobnicowa, to jeden z pięciu filarów strategii FM Logistic. Dalszy rozwój tej usługi jest dla nas zatem kluczowy. Mimo niełatwej sytuacji na rynku nasze obroty z tej aktywności w regionie Centralnej Europy wzrosły w ciągu ostatniego roku o niemal 10% – mówi Jacek Oraczewski. – Bliskie relacje z klientami oparte na zasadzie win-win, nacisk na partnerskie stosunki z kontrahentami, takimi jak przewoźnikami czy dostawcami rozwiązań oraz ciągła optymalizacja usługi oraz dynamiczne reagowanie na trendy i potrzeby rynku to klucz do naszego sukcesu – podsumowuje.
Opracowanie: FM Logistic
Zobacz również