SUPPLY CHAIN
Umożliwić sektorowi MŚP globalny handel – rozwiązania dla małych i średnich sprzedawców e-commerce
Myśląc o handlu na skalę globalną, przychodzą nam głównie do głowy wielkie międzynarodowe korporacje u ugruntowanej pozycji na rynku, przychodach zaczynających się od 1 miliarda USD rocznie, przeznaczające na logistykę powyżej 30 miliardów USD rocznie. Firmy, które z punku widzenia operatora logistycznego zostaną zaszeregowane jako Tier: Large, Key lub Strategic. Taka skala biznesu pozwala bez większego problemu przekraczać bariery geograficzne i procesować RFQ, których zadaniem jest wyłonienie dostawcy usług logistycznych w danym kraju bądź regionie świata.
Data publikacji: 09.05.2024
Data aktualizacji: 09.05.2024
Podziel się:
![](https://cms.logistics-manager.pl/wp-content/uploads/2024/05/whs_logo-scaled.jpg)
Jak z kolei przedstawia się możliwość handlu globalnego w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw, tzw. SME (Small and Mid-sized Enterprises)? Czy jest w ogóle sens pochylać się nad tym zagadnieniem w kontekście bisnesów tej wielkości, a jeśli tak, to na które kanały sprzedaży warto zwrócić uwagę?
Zacznijmy od końca, czyli od pytania „które kanały sprzedaży” są atrakcyjne z punktu widzenia dostawcy usług logistycznych. Dla nikogo nie powinien być zaskoczeniem kanał B2C e-commerce. Decyduje o tym przede wszystkim łatwość skalowania biznesu, stosunkowo niski finansowy próg wejścia na inne rynki w porównaniu z handlem w kanale tradycyjnym, opartym o punkty stacjonarne, a także popyt generowany przez konsumentów końcowych.
Kolejne pytanie brzmi „czy jest rynek na taką usługę”? Z raportów dużych firm analitycznych można dowiedzieć się, iż udział SME w rynku, mierzony za pomocą wartości sprzedanych towarów (Gross Merchandise Value), wynosi w chwili obecnej powyżej 40%, a średnie prognozowane roczne tempo wzrostu (CAGR) na nadchodzące lata jest wyższe niż w przypadku dużych firm. Powszechne są też opinie, iż liczby odnoszące się do dużych przedsiębiorstw zawierają w jakiejś części połączone dane sprzedażowe z innych kanałów sprzedaży (np. B2B offline), co z kolei przekładałoby się na zmniejszenie ich udziału w „czystym” B2C e-commerce i umacniało pozycję małych i średnich przedsiębiorstw w kierunku 50-procentowej dominacji rynku.
Ponadto szybkie tempo wzrostu takich organizacji powoduje, że osiągając poziom przychodów na poziomie powyżej 10 milionów USD rocznie, SME stają się wyjątkowo atrakcyjnym obiektem z punktu widzenia dostawców usług logistycznych – decyduje o tym stosunkowo stabilna wielkość zamówień, znaczące wydatki na logistykę oraz fakt niezbudowania jeszcze mocnych relacji z żadnym operatorem logistycznym.
Przejdźmy zatem do sedna tego artykułu – rozumiejąc specyfikę klienta oraz widząc potencjał rynku, zastanówmy się nad tym, „co musi zawierać rozwiązanie dla SME, aby pozwoliło tego typu firmom prowadzić biznes na skalę globalną”.
Jednym z głównych czynników ograniczających ekspansję zagraniczną SME jest logistyka, tj. brak znajomości rynku i czasu na nawiązywanie relacji z kolejnymi operatorami logistycznymi, czaso- i kosztochłonna integracja systemów informatycznych z dostawcami usług, a także różne modele rozliczania się, często oparte w znaczącym stopniu o koszty stałe.
Według mnie takim rozwiązaniem jest odpowiednia usługa logistyki dla e-commerce, potocznie zwana fulfillmentem. Składa się na nią kilka elementów, które po złożeniu w całość nazywam roboczo „Standardized Fulfillment Service” (SFS) i już tłumaczę, dlaczego słowo „standardowy” jest tutaj kluczowe. Jednym z głównych czynników ograniczających ekspansję zagraniczną SME jest logistyka, tj. brak znajomości rynku i czasu na nawiązywanie relacji z kolejnymi operatorami logistycznymi, czaso- i kosztochłonna integracja systemów informatycznych z dostawcami usług, a także różne modele rozliczania się, często oparte w znaczącym stopniu o koszty stałe.
Innymi słowy – brakuje standardu usługi zamkniętego w jasno zdefiniowanej ofercie produktowej, która byłaby dostępna dla przedsiębiorcy nie w jednym kraju czy regionie, lecz globalnie. Tak, aby decydent był w stanie swobodnie skalować swój biznes, nie tracąc czasu na poszukiwanie rozwiązań logistycznych na nowych rynkach. Alternatywnie może on korzystać z kompleksowego rozwiązania od jednego partnera logistycznego, umożliwiającego ekspansję zagraniczną w obręcie już istniejącej i dobrze funkcjonującej relacji. Wystarczy wykonać prostą czynność na dostępnym przez przeglądarkę internetową portalu klienta i dodać nowe centrum fulfillment w kraju znajdującym się na mapie planowanej ekspansji.
Podstawowe komponenty takiego produktu to:
- globalna sieć centrów fulfillment zlokalizowana tak, aby zamówienie dostarło do kupującego w ciągu 1–2 dni od momentu spakowania,
- kompleksowe rozwiązanie systemowe – portal klienta umożliwiający szereg rozwiązań obejmujących m.in. gotowe integracje z platformami e-commerce i kurierami, zarządzanie zamówieniami, podgląd zapasu produktów w całej sieci, a także gotowe narzędzia analityczne,
- jasno zdefiniowany zakres, poziom i cennik świadczonej usługi, jednolity dla wszystkich lokalizacji; rozwiązanie „pay as you go” działające w oparciu o koszty zmienne,
- dedykowany zespół ekspertów odpowiedzialny za rozwiązanie.
Naszym celem w DP World jest umożliwienie wszystkim przedsiębiorcom handlu globalnego przy zastosowaniu nowoczesnych technologii i infrastruktury zapewniającej obsługę end-to-end. SFS jest produktem wpisującym się w tą wizję, który w najbliższym czasie udostępnimy przedsiębiorcom w Europe, również w Polsce.
Konrad Osiadacz, DP World
Zobacz również