MANAGEMENT
Zrównoważony rozwój w zapytaniach ofertowych – nowa rzeczywistość w logistyce
ESG to obecnie jeden z najbardziej intensywnych akronimów w biznesie. Bez odniesienia do zrównoważonego rozwoju właściwie chyba nie można się już dzisiaj obejść. I o ile jeszcze jakiś czas temu mogła być to kwestia wizerunkowa, o tyle w tej chwili, gdy w 2025 r. obowiązkowo (dla firm zatrudniających powyżej 500 osób i będących emitentami na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.) mają się pojawić zgodnie z dyrektywą CSRD Komisji Europejskiej raporty ESG, nie jest to już tylko modny dodatek do strategii biznesowych. Dla firm logistycznych może to oznaczać ogromne zmiany – zrównoważony rozwój może stać się kluczowym kryterium w przetargach i decyzjach biznesowych.
Data publikacji: 21.03.2025
Data aktualizacji: 21.03.2025
Podziel się:

J ak ie d z ia ł an ia są niezbędne, by sprostać nowym wymaganiom? Jakie aspekty ESG mają największe znaczenie w logistyce? Czy firmy, które nie dostosują się do nowych realiów, stracą dostęp do kluczowych kontraktów? Odpowiedzi na te pytania dostarczają eksperci z branży.
Niewątpliwie tendencja jest bardzo wyraźna. Wszy- scy eksperci wskazują duże zainteresowanie kwestią zrównoważonego rozwoju w zapytaniach ofertowych. Wykazują je zwłaszcza duże firmy. – Kwestie zrów- noważonego rozwoju pojawiają się w coraz większej liczbie przetargów na realizację usług. Pionierami w tym względzie pozostają przede wszystkim duże firmy, które albo już przygotowują raporty ESG, albo w najbliższym czasie po raz pierwszy przedstawią taką publikację – mówi Anna Kowalska-Zientek, Quality Director, DSV w Global Transport and Logistics. Zdecydowanie potwierdza to Piotr Szarek, EMEA Transport Decarbonization Lead & Environment
Sustainability Manager CEE w DHL Exel Supply Chain: – To ważne szczególnie dla renomowanych firm, które, zainteresowane współpracą z nami, zawsze występują z zapytaniami ofertowymi zawierającymi komponent dotyczący zrównoważonego rozwoju. Obserwując te zapytania w ostatnich miesiącach, łatwo zauważyć, że jest ich coraz więcej, są one dużo bardziej szczegółowe oraz coraz bardziej precyzyjne, jeśli chodzi o wymagane od nas informacje.
Rosnące zainteresowanie działaniami prośrodowi- skowymi przestaje dotyczyć samego operatora logi- stycznego, ale zaczyna obejmować także jego podwy- konawców. – W dzisiejszym świecie logistyki kwestie zrównoważonego rozwoju stają się coraz bardziej istotnym elementem zapytań ofertowych. Obserwujemy rosnącą tendencję, gdzie potencjalni klienci szczegó- łowo analizują nie tylko standardowe parametry usług, ale również zaangażowanie dostawców w działania proekologiczne – podkreśla Wiesław Szydłowski,
Dyrektor ds. Projektów Zrównoważonego Rozwoju w Europie Centralnej FM Logistic. Zatem, choć w tej chwili raportowanie ESG dotyczy dużych podmiotów, z racji tego, że potrzebują one danych do raportów, także te mniejsze muszą dostosować się do nowej sytuacji i nie tylko inwestować w działania ekologiczne, społeczne czy związane z zarządzaniem przedsiębiorstwem, ale też gromadzić dane na ten temat i potrafić je zaprezentować.
Ślad węglowy i energia odnawialna
Jakich informacji szukają klienci, co jest dla nich istotne? Okazuje się, że zapytania ofertowe uwzględ- niają coraz bardziej szczegółowe wymagania dotyczące ESG. Klienci pytają o ślad węglowy, wykorzystanie energii odnawialnej, gospodarkę odpadami, a także o strategię dotyczącą floty zeroemisyjnej.
- Najczęstsze pytania dotyczą udziału aut elektrycz- nych w całej naszej flocie bądź, dokładniej, we flocie, która zostanie przypisana do obsługi zleceń danego klienta – mówi Anna Kowalska-Zientek, Quality Director, DSV w Global Transport and Logistics.
- Innym elementem, który często się powtarza, jest prośba o opisanie naszych planów rozwoju floty zeroemisyjnej na następne lata. Niektórzy klienci, mając świadomość ograniczeń infrastrukturalnych, zostawiają opcjonalną możliwość do zakwotowania
Ambitna strategia
BLG Logistics traktuje zrównoważony rozwój jako funda- ment swojej działalności, integrując aspekty ekologiczne, społeczne i ekonomiczne w strategii korporacyjnej. Firma dąży do neutralności węglowej do 2030 r., koncentrując się na redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz inwestycjach w certyfikowane projekty ochrony klimatu. Jest to na bieżąco monitorowana, spójna i wymagająca strategia dla całej grupy.
Jacek Karcz
alternatywnych źródeł paliw, jak np. LNG czy HVO. Co ważne, klienci na kwestie rozwiązań nisko- lub zeroemisyjnych coraz częściej patrzą w sposób komplek- sowy. Dopytują choćby o kwestie pochodzenia energii elektrycznej, która ma wpływ na realną emisyjność realizowanego transportu. Bardzo istotna jest także rosnąca grupa klientów, z którymi już realizujemy działania. Coraz częściej zwracają się do nas z prośbą o przedstawienie im rozwiązań, które będą bardziej przyjazne dla środowiska. Z myślą o ich potrzebach uruchomiliśmy dedykowany, wewnętrzny zespół eks- percki, który rekomenduje im zindywidualizowane rozwiązania wspierające dekarbonizację.
Firmy coraz częściej monitorują i raportują swoje dzia- łania w zakresie wykorzystania energii odnawialnej. – Działania BLG Logistics w zakresie zrównoważonego rozwoju są integralną częścią oferty firmy i stanowią
Watt Watchers
Jedną z najbardziej rozbudowanych inicjatyw, jaką wdroży- liśmy w ostatnich latach, jest projekt Watt Watchers, którego celem było maksymalne ograniczenie zużycia energii elek- trycznej i gazu w naszych obiektach. Na podstawie audytów i analiz wewnętrznych powstał zbiór 75 predefiniowanych akcji w obrębie różnych aspektów: technicznych, jakościo- wych, zachowań ludzkich, serwisowych i wielu innych. Zastosowane w ramach projektu rozwiązania przynoszą nam duże oszczędności. Ich skala różni się w zależności od obiektu i poziomu skomplikowania technicznego. Biorąc pod uwagę te czynniki, redukcja zużycia energii kształtuje się na poziomie 8–25%. Dzięki zastosowaniu takich rozwią- zań, jak panele fotowoltaiczne, pompy ciepła dla ogrzewania biur, inteligentne sterowanie temperaturą i oświetleniem czy optymalizacja zużycia energii elektrycznej do ładowa- nia baterii wózków możemy pochwalić się także znaczącym ograniczeniem emisji CO2. Dużą rolę w projekcie odegrali też pracownicy, którzy wprowadzili w życie nawyki, takie jak wyłączanie odbiorników elektrycznych z zasilania czy racjonalne podejście do temperatur w biurach.
Wiesław Szydłowski
Dyrektor ds. Projektów Zrównoważonego Rozwoju w Europie Centralnej
FM Logistic
odpowiedź na rosnące oczekiwania klientów dotyczące odpowiedzialności środowiskowej – zaznacza Jacek Karcz z BLG AutoTerminal Gdańsk. Ekspert podkreśla, że logistyka coraz bardziej opiera się na odnawialnych źródłach energii, jak energia wiatrowa czy słoneczna, co pozwala redukować emisję CO2.
Działania operatorów logistycznych w tych obszarach mogą decydować o ich „być albo nie być”: – Klienci oczekują konkretnych informacji dotyczących śladu węglowego, wykorzystania energii odnawialnej czy gospodarki odpadami. Szczególną uwagę zwraca się na inicjatywy, takie jak wykorzystanie pojazdów elektrycznych, optymalizacja tras przewozowych czy stosowanie opakowań wielokrotnego użytku. Wyka- zanie się konkretnymi działaniami i mierzalnymi rezultatami w obszarze zrównoważonego rozwoju pozwala dzisiaj uzyskać przewagę konkurencyjną w procesach przetargowych – podkreśla Wiesław Szydłowski, dyrektor ds. Projektów Zrównoważonego Rozwoju w Europie Centralnej FM Logistic.
Fundusz Zielonej Transformacji
DSV operuje na ponad 80 rynkach na całym świecie. Daje nam to unikalny wgląd w to, jakie są realne wyzwania związane z transformacją – nie tylko z polskiego czy europejskiego punktu widzenia. Sytuacja każdego kraju jest inna i sku- teczna dekarbonizacja musi uwzględniać lokalny kontekst. Właśnie dlatego stworzyliśmy wewnętrzny Fundusz Zielonej Transformacji. Jego mechanizm jest podobny do znanego wszystkim systemu ETS – każdy oddział DSV na świecie odprowadza wewnętrzną „opłatę” za wygenerowane w swoim kraju emisje. To motywuje wszystkich współpracowników do wdrażania realnych zmian. Z drugiej strony środki z Fun- duszu są inwestowane w zrównoważone rozwiązania, dzięki czemu projekty, które w normalnych warunkach byłyby być może zbyt kosztowne dla lokalnego budżetu – są realizowane szybciej. Każdy kraj może zawnioskować o dotację z Funduszu. Jako polski zespół również pozyskaliśmy tą drogą wsparcie niezbędne do realizacji naszych inicjatyw.
Anna Kowalska-Zientek
Quality Director
DSV – Global Transport and Logistics
Piotr Szarek, EMEA Transport Decarbonization Lead & Environment Sustainability Manager CEE w DHL Exel Supply Chain, podkreśla w tym kontekście zna- czenie certyfikacji: – Zapytania nie dotyczą już tylko ogólnej informacji o posiadanej strategii zrównoważo- nego rozwoju, celów SBTi krótko- i długoterminowych, ale również szczegółowych informacji o konkretnych zastosowaniach ekologicznych technologii i osiągnię- tych rezultatach w dekarbonizacji. Również zawsze sprawdzana jest nasza ocena w zakresie zrównowa- żonego rozwoju w najważniejszych agencjach ratin- gowych, jak np. w Ecovadis czy w CDP. Sprawdzane są nasze standardy zbierania danych o emisji CO2e oraz raportowania śladu węglowego, jak również posiadane certyfikaty dotyczące ochrony środowiska czy zarządzania energią. Bardzo często jesteśmy pro- szeni o dostęp do naszego raportu ESG, który Grupa DHL publikuje publicznie co roku.
Imponujące statystyki
Grupa Raben konsekwentnie realizuje strategię ESG. Klu- czowym celem jest redukcja emisji CO2 i ograniczenie emi- sji do 2025 r. o 30% w obiektach oraz o 10% w transporcie. Modernizacja f loty stanowi jeden z filarów tej transformacji – obecnie ponad 94% pojazdów spełnia normy emisji spalin Euro V lub wyższe, a stopniowe wdrażanie elektrycznych cię- żarówek wpisuje się w strategię dekarbonizacji. W obszarze infrastruktury Grupa Raben inwestuje w odnawialne źródła energii, co przełożyło się na redukcję emisji CO2 o 26,2%. Nowoczesne magazyny są projektowane z uwzględnieniem wysokiej efektywności energetycznej. Równocześnie firma wdraża zasady gospodarki o obiegu zamkniętym, osiągając 90% poziom segregacji odpadów oraz digitalizując dokumen- tację, co znacząco ogranicza zużycie papieru. Grupa Raben aktywnie angażuje się w globalne inicjatywy klimatyczne, w tym Science Based Targets initiative (SBTi), wyznaczając cele dekarbonizacji zgodne z Porozumieniem Paryskim. Ambitnym, długoterminowym zobowiązaniem firmy jest osiągnięcie pełnej neutralności klimatycznej do 2050 r.
Katarzyna Ostojska
Menedżer ds. Marketingu
Grupa Raben
Oznacza to, że raportowanie emisji i działania na rzecz zmniejszenia śladu węglowego będą kluczowe dla przy- szłości branży. Firmy, które szybko wdrażają innowacje, będą liderami transformacji ekologicznej w logistyce.
Gospodarka odpadami i optymalizacja procesów
Wdrożenie odpowiednich procesów w zakresie gospo- darki odpadami nie tylko pomaga spełnić wymogi klientów, ale także zmniejsza koszty operacyjne i przy- czynia się do budowy pozytywnego wizerunku marki. – Warto rozdzielić kwestie poruszane w zapytaniach od rzeczywistej współpracy operacyjnej – zaznacza Agnieszka Kłopotowska, Sustainability Manager, DSV – Global Transport and Logistics. – Nasze doświadczenia pokazują, że klienci chętnie rozważają wdrożenie rozwiązań prośrodowiskowych, choć nie zawsze postrzegają je w kategoriach zrównoważonego rozwoju czy szeroko rozumianego ESG. Przykładowo, często poszukują sposobów na zmniejszenie zużycia folii opakowaniowej itd. Dlatego w 2025 r. planujemy
Optymalizacja drogą do sukcesu
Bardzo ważnym czynnikiem determinującym finalny efekt środowiskowo-biznesowy jest optymalizacja. Zaczynając od optymalizacji tras transportowych, w Geis PL stosujemy współczesne systemy zarządzania ruchem i oprogramowanie do planowania tras. Pozwala to na precyzyjne wyliczenie najbardziej efektywnych dróg i minimalizowanie czasów przejazdów, zmniejszanie zużycia paliwa, a w efekcie emisji. Statystyki pokazują, że efektywne planowanie tras pozwala osiągnąć 15–20% oszczędności na kosztach paliwa w stosunku do tradycyjnego planowania, co jednocześnie redukuje ich ślad węglowy. Następnie optymalizacja i zrównoważenie logistyki magazynowej pod kątem efektywnego zarządzania magazynowaniem towarów, inwestowanie w systemy zarzą- dzania magazynami pozwalające na lepsze wykorzystanie przestrzeni i poprawę drożności podprocesów.
Magdalena Francikowska
Kierownik ds. Zintegrowanego Systemu Zarządzania
Geis PL
aktywnie wychodzić z informacją, jakie rozwiązania są dostępne i które mogłyby sprawdzić się w ich ope- racjach – mówi ekspertka.
Etyka, zarządzanie i transparentność
Kwestie ekologiczne: emisja gazów cieplarnianych, korzystanie z odnawialnych źródeł energii i opty- malizowanie jej zużycia nie są jedynymi obszarami zainteresowania firm składających zapytania ofertowe operatorom logistycznym.
– Tak, te kwestie są już w zasadzie stałym elementem zapytań, choć ich szczegółowość jest bardzo zróżnico- wana. Firmy interesują zagadnienia związane m.in. ze sposobami monitorowania emisji, certyfikacją obiektów, źródłami energii czy stosowanymi przez nas techno- logiami. Równocześnie klienci poszukują informacji o podejściu DSV jako organizacji do zrównoważo- nego rozwoju – czy posiadamy odpowiednie zespoły i wiedzę ekspercką, w jaki sposób szkolimy naszych pracowników, czy monitorujemy nasze oddziaływanie
Polityka Zielonego Transportu
DHL Supply Chain na obszarze Europy wdrożyło Politykę Zielonego Transportu, co oznacza rekomendacje dla każdego rynku odnośnie do możliwości zastosowania zrównoważo- nej technologii czy alternatywnego paliwa, w zależności od różnych przypadków użycia danego środka transportowego, dostępności technologii i paliw czy energii oraz kosztu redukcji tony emisji CO2e. Dzięki temu każdy kraj, bazując na tej polityce, jest w stanie zaplanować wdrożenie właści- wych ekologicznych rozwiązań transportowych. Obecnie mówimy tu o syntetycznym dieslu HVO, Bio-LNG, Bio-CNG, elektrycznych pojazdach bateryjnych czy też transporcie multimodalnym. Testujemy też w niektórych krajach pojazdy wodorowe, mając na względzie zdobycie doświadczenia z tym rozwiązaniem dla DHL, jak również wspierając producentów w dalszym rozwoju pojazdów na wodór.
Piotr Szarek
EMEA Transport Decarbonization Lead & Environment Sustainability Manager CEE
DHL Exel Supply Chain
społeczne itd. – informuje Agnieszka Kłopotowska, Sustainability Manager w DSV – Global Transport and Logistics. W grę wchodzą także zapytania o ład korporacyjny, etykę pracy, relacje z lokalnymi spo- łecznościami. Lista staje się coraz obszerniejsza wraz z rosnącą świadomością wpływu biznesu nie tylko na środowisko, ale także na społeczeństwo.
Raportowanie ESG jako element przewagi konkurencyjnej
Firmy, które posiadają jasno określone strategie ESG i regularnie publikują raporty, zyskują prze- wagę w przetargach. – Tak, działania firmy na rzecz zrównoważonego rozwoju coraz częściej stanowią istotny element zapytań ofertowych od klientów – mówi Katarzyna Mejer, ESG Coordinator North East Europe Cluster; Quality Management Leader Poland,
W stronş kolei
Zgodnie z inicjatywą SBTi strategia firmy zakłada redukcję emisji dwutlenku węgla do 2030 r. o 42% w przypadku własnego taboru i o 52% w przypadku naszych podwykonawców. Zakła- damy osiągnięcie neutralności pod względem emisji do 2050 r.
W przypadku naszej organizacji w 90% wpływ na emisję dwutlenku ma transport, dlatego też główne działania dekar- bonizacyjne są związane z tym obszarem. Jednym z nich jest przestawienie się z transportu drogowego na kolej. Obecnie grupa posiada 1800 wagonów i ta liczba ciągle rośnie. Tylko w roku 2023 udział transportu kolejowego w dystrybucji całego wolumenu wzrósł o 20%. Kolejne obszary to chociażby odnawianie f loty. Dzięki wprowadzeniu na rynek nowych ciężarówek z wykorzystaniem paliw HVO, B100, CNG, LNG, a także samochodów elektrycznych, tylko w ciągu roku 2023 vs. 2022 udało ograniczyć emisję dwutlenku prawie o 3%. Od początku tego roku uruchomiliśmy kolejne linie z Polski do Belgii i Holandii z wykorzystaniem paliwa HVO. Efekt? Przejechane 150 000 km z emisją CO2 prawie 90% niższą niż w przypadku zwykłego diesla.
Roman Żukowski
Head of Development Department
CAT LC Polska
DB Schenker. – Wiele firm i instytucji przywiązuje dużą wagę do aspektów środowiskowych, społecznej odpowiedzialności oraz ładu korporacyjnego. Wpro- wadzenie dyrektywy CSRD i standardów raportowania ESRS dodatkowo zwiększyło oczekiwania w zakre- sie ujawniania działań ESG. Może to być kluczowy czynnik przy wyborze dostawcy usług logistycznych. DB Schenker podchodzi do tego z pełnym zrozumie- niem, a także stawia wysokie wymagania, starannie dobiera swoich dostawców i partnerów biznesowych w łańcuchu wartości, oczekując transparentności czy spełnienia standardów zrównoważonego rozwoju co najmniej tych zdefiniowanych w Kodeksie Partnerów Biznesowych DB Schenker – podkreśla ekspertka. Z kolei Roman Żukowski, Head of Development Department CAT LC Polska, zwraca uwagę na opty- malizujący aspekt raportowania ESG: – Raportowanie informacji o środowiskowych, społecznych oraz zarząd- czych aspektach funkcjonowania przedsiębiorstwa już w tym momencie jest dla wielu firm kluczowym elementem działań w obszarze zrównoważonego rozwoju. Pozwala nie tylko dzielić się osiągnięciami ze swoimi interesariuszami, ale także – a może przede wszystkim – stanowi okazję do określenia najważniej- szych obszarów wpływu organizacji, uporządkowania wewnętrznych procesów, rewizji celów i osiąganych wyników. Współczesne przedsiębiorstwa są coraz częściej oceniane przez pryzmat ich zaangażowa- nia w kwestie ESG. Podejście do zrównoważonego rozwoju stało się zatem kompleksowe, integrując różne aspekty działalności, co pozwala na tworzenie synergii i wzmacnianie pozytywnych efektów dzia- łań proekologicznych, społecznych oraz związanych z ładem korporacyjnym.
Standardy raportowania ESG stają się zatem kluczo- wym elementem współpracy biznesowej. Transpa- rentność i szczegółowe raportowanie ESG pomagają operatorom logistycznym w budowaniu silnej pozycji na rynku. Brak strategii w tym zakresie może ozna- czać utratę kluczowych kontraktów. Klienci oczekują od operatorów konkretnych działań na rzecz ESG, a zapytania ofertowe uwzględniają coraz bardziej precyzyjne wymagania. Operatorzy logistyczni, którzy konsekwentnie realizują strategie zrównoważonego rozwoju i transparentnie raportują swoje wyniki, mogą liczyć na długofalowe relacje z klientami. Przyszłość logistykibezESGwydajesięjużniemożliwa.

Dorota Syganiec-Marszewska
Zawodowy freelancer/Specjalistka ds. treści/ Ekspert branży TSL
Zobacz również