INTELIGENT TECHNOLOGIES
Automatyzacja przyjazna dla operatorów logistycznych i ich klientów
Zarówno operatorzy logistyczni, jak i klienci końcowi poruszają się w złożonej sieci zadań, celów i wyzwań. Kluczem do utrzymania konkurencyjności jest automatyzacja, a my staramy się pokazać, że jedno z wielu dostępnych na rynku rozwiązań wyróżnia się, ponieważ adresuje wiele problemów i zagadnień, z którymi borykają się zarówno 3PL, jak i ich klienci.
Data publikacji: 21.03.2025
Data aktualizacji: 21.03.2025
Podziel się:

Niniejszy artykuł omawia bariery w automatyzacji magazynów z perspektywy operatorów logistycznych i klientów końcowych oraz stara się pokazać, że mądrze wybrana automatyka magazynowa może je zburzyć.
Wysokie koszty inwestycji i czas trwania umowy to istotne obawy zarówno dla klientów końcowych, jak i operatorów logistycznych. Klienci końcowi martwią się wysokimi kosztami operacyjnymi i długoterminowymi umowami, podczas gdy operatorzy logistyczni są zaniepokojeni wysokimi nakładami kapitałowymi i operacyjnymi. Koszty te mogą zostać niejako na starcie pokryte w ramach umowy z klientem końcowym lub stanowić inwestycję pod przyszłych klientów. Nieodłącznym elementem procesu decyzyjnego jest wyliczenie ROI. Różnica w kosztach operacji opartych na pracy manualnej w stosunku do pracy z wykorzystaniem automatyzacji zaciera się z każdym półroczem – ze względu na co 6-miesięczny wzrost płacy minimalnej oraz drastyczne podwyżki cen energii dla przedsiębiorców. AutoStore jest również odpowiedzią na zmienność w biznesie. Dla klienta końcowego, kiedy szybko rośnie, a jego portfolio produktów się poszerza i rośnie przepustowość, AutoStore pozwala na łatwe skalowanie systemu, czy to przez dodanie robotów (na każdy nowy robot system wstrzymuje się zaledwie na 3 minuty), czy to przez dodanie portów (często plug & play) lub przez rozbudowę siatki i dodanie dodatkowych pojemników bez wstrzymywania bieżących operacji. Gdy wszystko jest zbudowane, połączenie starej i nowej „siatki” zajmuje niewiele czasu i może być zrealizowane po zakończeniu zmiany lub np. w weekend.
Integracja z pomocą API
Kolejną barierą jest złożoność integracji. Klienci końcowi często napotykają trudności w dostosowaniu nowych systemów do istniejących procesów, podczas gdy operatorzy logistyczni poszukują rozwiązań, które mogą łatwo dostosować się do zmieniających się warunków, takich jak asortyment i wymagania klientów lub też obsługa kolejnego klienta przez daną automatykę. AutoStore udostępnia API, a dzięki setkom instalacji na całym świecie większość dostępnych systemów WMS już komunikuje się z AutoStore.
Rys. 1. Pięć modułów AutoStore: aluminiowa siatka, pojemniki, roboty, porty oraz sterownik będący sercem systemu.
AutoStore można łatwo połączyć z przenośnikami i innymi systemami intralogistycznymi, dzięki czemu integracja jest bezproblemowa.
Ręka w rękę z robotem
Opór ze strony personelu jest częstym wyzwaniem, ponieważ pracownicy obawiają się utraty pracy. Operatorzy logistyczni muszą zarządzać zmianami i szkolić personel. AutoStore ułatwia to przejście, oferując proste sesje szkoleniowe (szkolenie nowego pracownika trwa 15–30 minut), dzięki którym użytkownicy czują się pewnie w obsłudze automatyzacji. Same stanowiska pracy (goods-in/ goods-out) są zaprojektowane tak, aby były wygodne i ergonomiczne dla pracowników. Mamy przykłady klientów AutoStore, którzy zaprosili swoich pracowników, aby nazwali roboty, z którymi będą współpracować. I tak teraz pani Kasia dobrze wie, że jej pracę wspiera robot Heniek i Marek, i to dzięki nim może być pewna, że przywożą jej towary zgodne z zamówieniem klienta. AutoStore znacząco poprawia szybkość i dokładność realizacji zamówień. System obsługuje szybsze przetwarzanie zamówień, umożliwiając firmom wydłużenie czasu realizacji zamówień w celu wysyłki tego samego dnia. Redukcja błędów w kompletacji zamówień również prowadzi do znacznych oszczędności.
Komfortowe miejsce pracy
Niedobór wykwalifikowanych pracowników jest palącym problemem, który nie dotyczy już tylko krajów Europy Zachodniej, lecz stanowi coraz większe wyzwanie dla operatorów logistycznych. Klienci końcowi martwią się kosztami pracy ludzkiej, która w konsekwencji przenoszona jest na ich barki, a operatorzy logistyczni stoją przed ciągłymi wyzwaniami rekrutacyjnymi i trudnościami komunikacyjnymi w wielokulturowym i wieloreligijnym środowisku. Praca z AutoStore przestaje być ciężką pracą fizyczną i pozwala na tworzenie wygodnych i komfortowych dla pracowników miejsc, dzięki czemu łatwiej znaleźć wykwalifikowaną kadrę, która, z naszych doświadczeń, właśnie dzięki komfortowym warunkom dłużej utrzymuje się w jednym miejscu pracy.
Plan na ciągłość działania
Ryzyko technologiczne jest kolejną barierą, ponieważ klienci końcowi obawiają się o niezawodność nowych technologii. Operatorzy logistyczni muszą zapewnić ciągłość operacyjną. System AutoStore został zaprojektowany tak, aby nie miał pojedynczego punktu awarii, zapewniając ciągłość działania nawet w przypadku zatrzymania jednego robota. Nawet jeżeli zdarzy się tak, że któryś z robotów przestanie działać, to przeszkolony pracownik jest w stanie (także z pomocą 24 h infolinii wsparcia) w 90% przypadków sam naprawić niedyspozycyjnego robota.
Bariery w automatyzacji magazynów | Perspektywa klienta końcowego | Problemy operatorów logistycznych | Jak AutoStore rozwiązuje te problemy i potrzeby |
---|---|---|---|
Wysoki koszt inwestycji i czas trwania umowy | Obawy dotyczące wysokich kosztów operacyjnych i długich umów | Obawy dotyczące wysokich kosztów kapitałowych i operacyjnych, które mogą być zawczasu pokryte umową z klientem końcowym lub stanowić inwestycję pod przyszłych klientów. Potrzeba uzasadnienia ROI i sprawnego budżetowania. | AutoStore pozwala na budowę systemu dostosowanego do aktualnych potrzeb klienta (ze względu na łatwą skalowalność), a nie „na zaś”. Zużywa bardzo mało energii (10 robotów zużywa tyle energii, co 1 domowy odkurzacz) i pozwala na ogrzanie i oświetlenie tylko stanowisk pracy kompletacji, a nie całego magazynu. Ma niskie koszty utrzymania w porównaniu z innymi technologiami. |
Złożoność integracji | Trudności w dostosowaniu nowych systemów do istniejących procesów | Potrzeba rozwiązań, które mogą łatwo dostosować się do zmieniających się warunków (asortyment, klienci itp.). | AutoStore komunikuje się przez API, a dzięki setkom wdrożeń na całym świecie większość dostępnych systemów WMS, w tym także tych programowanych wewnętrznie, już komunikuje się z AutoStore. AutoStore można łatwo połączyć z przenośnikami i innymi systemami intralogistycznymi. AutoStore wspiera multiklienckie magazyny. |
Opór ze strony personelu | Obawy pracowników przed utratą pracy | Zarządzanie zmianami i szkolenie personelu. | Szkolenie użytkowników AutoStore jest proste, a jedna sesja szkoleniowa wystarcza, aby użytkownicy czuli się pewnie w obsłudze automatyzacji. Bardzo wygodne i „pożądane” stanowiska pracy. |
Niedobór wykwalifikowanych pracowników | Brak specjalistów do obsługi nowych technologii | Ciągła rekrutacja pracowników, trudności komunikacyjne w wielokulturowym i wieloreligijnym środowisku. | AutoStore sprowadza żmudne powtarzalne prace do obsługi intuicyjnych zrobotyzowanych stanowisk, dzięki czemu przyciąga lepiej wykwalifikowaną kadrę. Poprawia także retencje pracowników dzięki komfortowym warunkom pracy, nawet w chłodniach. |
Integracja z istniejącymi systemami | Problemy z kompatybilnością między nowymi i starymi systemami. Obawy dotyczące transferu procesów organizacyjnych i tymczasowej utraty jakości usług. | Potrzeba modyfikacji istniejących procesów. Obawy przed długimi okresami wdrożenia, błędami komunikacyjnymi między technologią a WMS. | Integracja AutoStore z istniejącymi systemami WMS jest łatwa i dzięki inteligentnym narzędziom programowym jest realizowana przed fizycznym zainstalowaniem AutoStore w magazynie klienta. Po zbudowaniu systemu wchodzi się od razu w fazę testową, tak aby maksymalnie wykorzystać czas na pełne skomunikowanie infrastruktury software’owej klienta i nowego hardware’u od AutoStore. |
Ryzyko technologiczne | Obawy dotyczące niezawodności nowych technologii | Potrzeba zapewnienia ciągłości operacyjnej. | System AutoStore został zaprojektowany tak, aby nie miał pojedynczego punktu awarii, zapewniając ciągłość działania nawet w przypadku zatrzymania jednego robota. |
Koszty operacyjne | Wysokie koszty utrzymania nowych systemów | Zarządzanie budżetem operacyjnym. | Koszty utrzymania AutoStore są znacznie niższe w porównaniu z innymi systemami, ponieważ większość czynności konserwacyjnych jest wykonywana przez użytkowników systemu. |
Długi czas wdrożenia | Obawy dotyczące zakłóceń w bieżących operacjach | Planowanie i harmonogramowanie projektów. | AutoStore przy standardowej wielkości projektu jest realizowany w ciągu 6–9 miesięcy, a przyszłe rozszerzenia mogą być wykonane bez przerywania bieżących operacji (sparowanie starego AutoStore z nowym rozszerzeniem zajmuje około jednej przerwy na lunch). |



Fot. 1. Dzięki systemowi AutoStore GEODIS (USA) jest w stanie zrealizować ponad 460 000 zamówień dziennie, redukując trzydniowy czas dostawy do jednej doby. Zaowocowało to wzrostem biznesu e-commerce na poziomie 50% i redukcją kosztów operacyjnych o ponad 30%.
Problem dwóch stron – koszty operacyjne
Koszty operacyjne są problemem zarówno dla klientów końcowych, jak i operatorów logistycznych. Klienci końcowi martwią się wysokimi kosztami utrzymania nowych systemów, podczas gdy operatorzy logistyczni muszą zarządzać swoimi budżetami operacyjnymi. Koszty utrzymania AutoStore są znacznie niższe w porównaniu z innymi systemami, ponieważ większość czynności konserwacyjnych jest wykonywana przez przeszkolonych użytkowników systemu. AutoStore jest wysoce energooszczędny i charakteryzuje się niskim zużyciem energii. System może być zasilany energią słoneczną, a dziesięć robotów zużywa tyle samo energii, co domowy odkurzacz. Taka wydajność zmniejsza ryzyko, że rosnące koszty energii wpłyną na zwrot z inwestycji. Nie bez znaczenia jest też fakt, że po okresie pięciu czy dziesięciu lat systemy AutoStore nie wymagają kosztownego retrofitu, np. w postaci wymiany drogich napędów. Systemy AutoStore, które działają od ponad dziesięciu lat, funkcjonują z taką samą dostępnością jak te zbudowane w ostatnich latach. I co więcej, na jednych torach mają zarówno stare modele robotów, jak i najnowsze modele, a wszystko funkcjonuje jak w szwajcarskim zegarku.
Wirtualne „parowanie” systemów skraca wdrożenie
Długi czas wdrożenia może zakłócić bieżące operacje, co stanowi problem dla klientów końcowych i operatorów logistycznych. AutoStore, przy standardowej wielkości projektu, jest realizowany zwykle w ciągu od sześciu do dziewięciu miesięcy. Warto tutaj nadmienić, że AutoStore, zanim podejdzie do projektu, projektuje system i dokonuje licznych symulacji, które mają jak najwierniej odwzorować środowisko klienta. To wszystko robimy nieodpłatnie, ponieważ wierzymy, że inwestycja w klienta dzisiaj zaprocentuje jego zadowoleniem, wesprze jego rozwój, a w perspektywie czasu zapewni nam długoletnią współpracę dzięki skalowaniu systemu. Kiedy klient zdecyduje się na współpracę z AutoStore, autoryzowany dystrybutor, zanim uruchomi fizycznie system AutoStore, prowadzi prace nad „sparowaniem” infrastruktury softwarowej klienta z wirtualnym AutoStorem. Dzięki temu, kiedy system zostanie fizycznie uruchomiony, zajmujemy się testowaniem całości, a nie zaczynamy od zera prace nad oprogramowaniem.
Podsumowując, AutoStore rozwiązuje kluczowe bariery w automatyzacji magazynów, dostarczając rozwiązania, które przynoszą korzyści zarówno operatorom logistycznym, jak i klientom końcowym. Wdrażając AutoStore, firmy mogą zoptymalizować swoje operacje, obniżyć koszty i zwiększyć zadowolenie klientów, zapewniając długoterminowy sukces i rozwój w konkurencyjnym środowisku logistycznym. Jeśli rozważasz automatyzację, AutoStore jest rozwiązaniem, które może zaspokoić wszystkie Twoje potrzeby i napędzić rozwój Twojej firmy.
Zobacz również