Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Badanie Mortar Research: polskie MŚP optymistycznie prognozują sprzedaż w sezonie świątecznym

ZARZĄDZANIE

Badanie Mortar Research: polskie MŚP optymistycznie prognozują sprzedaż w sezonie świątecznym

Blisko 90% polskich małych i średnich firm spodziewa się wzrostu sprzedaży w nadchodzącym sezonie świątecznym – wynika z badania Mortar Research na zlecenie FedEx przeprowadzonego wśród ponad 1,2 tys. europejskich firm z sektora MŚP.


Data publikacji: 10.12.2025

Data aktualizacji: 11.12.2025

Podziel się:

Wyniki badania pokazują, że w tym roku przedsiębiorcy optymistycznie prognozują poziom sprzedaży w nadchodzącym sezonie świątecznym. Blisko połowa (46%), spośród ponad setki polskich firm, które wzięły udział w badaniu, oczekuje znacznie lepszych wyników sprzedaży niż przed rokiem. Kolejne 43% badanych prognozuje niewielką poprawę. Nawet 15% polskich MŚP większości świątecznej sprzedaży spodziewa się dokonać na rynkach poza Europą. Wśród najważniejszych kierunków zagranicznej ekspansji, firmy wskazują USA (50%), Azję i Pacyfik (24%) oraz Bliski Wschód (22%).

Polskie małe i średnie firmy, które prowadzą międzynarodowy handel, należą do najbardziej optymistycznie nastawionych, jeśli chodzi o prognozowaną sprzedaż w końcówce roku. Wśród europejskich rynków największe nadzieje z nadchodzącym sezonem świątecznym wiążą firmy z Turcji (95%), Polski (88%) i Niderlandów (85%). Najmniej optymistów znalazło się z kolei wśród przedsiębiorców z Włoch (66%), Niemiec (76%) i Hiszpanii (78%).

Nasze badanie wskazuje na kilka istotnych trendów wśród polskich MŚP. Po pierwsze, firmy coraz częściej wykorzystują szanse rozwoju na rynkach międzynarodowych. Kolejnym trendem jest pozytywne nastawienie przedsiębiorców do wyników końcówki rok. Większość oczekuje, że sprzedaż świąteczna przewyższy ubiegłoroczne wynik podkreśla Mariusz Mik, Vice President Ground Operations Nordics, Eastern Europe FedEx. 

Pomimo entuzjazmu wobec ekspansji zagranicznej, wciąż widoczne są istotne wyzwania. Główne obawy przedsiębiorców stanowią zmiany regulacyjne, skomplikowane procedury celne oraz niestabilność światowych rynków – 78% europejskich MŚP przyznaje, że czynniki te wpływają na ich możliwości prowadzenia działalności.

Planując zagraniczną ekspansję, europejskie firmy wskazują na potrzebę zwiększenia przejrzystości łańcucha dostaw, usprawnienia wysyłek i skrócenia czasów doręczeń. Jednocześnie, 41% europejskich MŚP poszukuje większego wsparcia w zakresie obsługi celnej, aby sprawniej poruszać się w zmieniających się przepisach, unikać opóźnień i skutecznie zarządzać kosztami.

W przeprowadzonej we wrześniu br. ankiecie, przepytano ponad 1,2 tys. małych i średnich firm prowadzących handel międzynarodowy na dziewięciu rynkach w Europie. Badanie pozwoliło sprawdzić nastroje przedsiębiorców przed zbliżającym się sezonem świątecznych wyprzedaży i ofert specjalnych.

Źródło: FedEx

Zobacz również


Przeczytaj