INTELIGENT TECHNOLOGIES
Czy sztuczna inteligencja zastąpi pracę człowieka?
Cyfrowe zarządzanie to już nie tylko zastosowanie oprogramowania obsługującego poszczególne jednostki firmy, w przypadku firm logistycznych np. TMS, WMS czy platformy obsługi klienta np. MyRaben, ale połączenie danych z tych systemów w jeden zintegrowany system zarządczy. Agnieszka Niemira, Menedżer ds. Integracji Procesów Biznesowych, Fresh Logistics Polska o cyfrowym zarządzaniu łańcuchem dostaw i lean managment
Data publikacji: 02.12.2021
Data aktualizacji: 27.06.2023
Podziel się:

Ze względu na COVID 19 proces adaptacji rozwiązań cyfrowych zyskał na znaczeniu i objął wszystkie poziomy organizacji. Niestety widoczne są też coraz większe dysproporcje między firmami, które są liderami cyfryzacji i potrafią wykorzystać tę wiedzę w biznesie a pozostałymi firmami. Trendy rynkowe pokazują, że liderzy cyfrowi budują tak dużą przewagę nad innymi w swojej branży, że doścignięcie ich staje się coraz trudniejsze. Wydarzenia ostatnich miesięcy pokazały, że zarządzanie łańcuchem dostaw poprzez Excel i zdrowy rozsądek zupełnie nie przystaje do wyzwań współczesnej gospodarki i naraża firmy na duże straty.
Z jakimi zmianami trzeba się liczyć krótko-, i długoterminowo? Już dziś klienci oczekują informacji w czasie rzeczywistym o tym, co się dzieje z towarami pod kątem magazynowania i transportu. Uczestnicy łańcucha dostaw będę z pewnością inwestować duże środki w platformy do analizowania i przetwarzania danych na dużą skalę. Kolejnym obszarem zmian będzie dalsza automatyzacja procesów. I chodzi tutaj nie tylko o procesy magazynowe, czy transportowe, ale także o procesy fizyczne oraz robotyzację procesów biurowych. Z kolei szybki rozwój e-commerce sprawi, że nowe technologie staną się jeszcze bardziej istotne w logistyce tzw. ostatniej mili.
Zwiększone zapotrzebowanie na cyfryzację łańcuchów powoduje wzrost zapotrzebowania na pracowników którzy obsłużą nowe technologie. Zapotrzebowanie na ekspertów którzy będą reprezentować nowe umiejętności cyfrowe będzie rosło. Z drugiej strony wraz z postępem cyfryzacji będzie zmniejszał się popyt na pracowników, których zadaniem jest zwykła obsługa systemu.
Przyszłość będzie należała do sztucznej inteligencji i rozwiązań które zastąpią pracę człowieka. W każdym aspekcie logistyki, to sztuczna inteligencja będzie miała decyzyjną rolę, nastawioną na optymalizację, redukcję kosztów, ekologię i efektywność. Dzięki tak rozwiniętym systemom wspomagania decyzji, człowiek w łańcuchu dostaw będzie w zasadzie inicjatorem procesu, a nie jego wykonawcą. Tym zajmą się wyrafinowane algorytmy i systemy. Potrzeba cyfryzacji wynika nie tylko z chęci zwiększenia efektywności czy podniesienia obrotów. Cyfryzacja adresuje wyzwania rynkowe związane ze zwiększającą się populacją osób starszych i brakiem dostępności pracowników na rynku.
Szczupłe procesy logistyczne wsparte nowymi technologiami
Obok cyfryzacji na uwagę zasługuje również robotyzacja procesów powiązana z lean management – podejściem, które nie pozwala firmie zastygnąć w procesach, szuka rozwiązań mądrzejszych, szybszych, łatwiejszych, pozwalających uniknąć błędów (systemy poka-yoke), minimalizować marnotrawstwa. Codzienne szukanie optymalizacji i podważanie status quo wpisują się bardzo dobrze w trendy nowych technologii. Przykładem powiązania wiedzy z zakresu lean management i nowych technologii jest RPA. RPA to roboty software’owe wspomagające lub zastępujące pracę użytkowników w poszczególnych aplikacjach np. WMS, TMS lub na styku pomiędzy systemami IT.
RPA to zestaw algorytmów w specjalnie stworzonym oprogramowaniu, które integrują różne aplikacje i wyręczają człowieka w żmudnych oraz monotonnych, powtarzalnych czynnościach, które nie wymagają myślenia. Wdrożenie procesów robotycznych musi być poprzedzone w pierwszej kolejności systematyką procesu, jego standaryzacją, opisem, i pomiarami. Są to te wszystkie elementy, które stosuje na co dzień podejście lean management. Obecnie we Fresh Logistics Polska zostało uruchomione kilkanaście procesów robotycznych. Roboty, które funkcjonują w naszej firmie edytują przesyłki i uzupełniają w nich różnorodne statusy, przyjmują zlecenia z zewnętrznych platform i zakładają dla nich zlecenia w systemach wewnętrznych, a także sprawdzają poprawność danych między systemami.
Podejście leanowe zapewnia firmie poprawną ocenę procesów pod robotyzację oraz ich opis. Robotyzacja wpisuje się w definicję lean, która mówi o dbaniu o potencjał intelektualny pracowników. Czas zyskany poprzez automatyzację procesów żmudnych i powtarzalnych stwarza możliwość pracy nad zadaniami koncepcyjnymi, charakteryzującymi się dużą złożonością i wyższą wartością dodaną dla klienta.
Dzięki automatyce w procesach biurowych możemy zapewnić firmie szybszy rozwój, zwiększenie ilości obsługiwanych operacji przy niezmiennym poziomie zatrudnienia, uwalniając setki, jeżeli nie tysiące godzin roboczych poświęcanych na żmudne, nudne, powtarzalne zadania wykonywane przez ludzi.
Autor: Agnieszka Niemira, Menedżer ds. Integracji Procesów Biznesowych, Fresh Logistics Polska
Zobacz również