Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Technologiczne nowości Ocado w podwarszawskim centrum dystrybucyjnym Auchan

ZARZĄDZANIE, SUPPLY CHAIN, MAGAZYN, INTELIGENTNE TECHNOLOGIE

Technologiczne nowości Ocado w podwarszawskim centrum dystrybucyjnym Auchan

Podwarszawska Wilcza Góra stała się wczoraj ważnym punktem na mapie innowacyjnych inwestycji w zaawansowane podejście do zarządzania łańcuchem dostaw.  20 listopada br. otwarte zostało tu ultranowoczesne centrum dystrybucyjne Auchan, w którym wykorzystane zostały najnowsze rozwiązania brytyjskiej firmy technologicznej Ocado Group.


Data publikacji: 21.11.2025

Data aktualizacji: 21.11.2025

Podziel się:

Nowe centrum wspierać będzie obsługę klientów platformy zakupowej Auchan z wykorzystaniem najnowszych rozwiązań Inteligentnej Platformy Ocado, w tym po raz pierwszy wdrożonej nowej generacji robotów serii 600 – jednymi z najbardziej zaawansowanych na świecie przemysłowych robotów drukowanych w technologii 3D.

Otwarcie naszego centrum dystrybucyjnego to przełomowy moment w realizacji strategii rozwoju e-biznesu i cyfrowej transformacji Auchan z myślą o handlu przyszłości. Rozwiązania zastosowane w nowym centrum pozwalają na wysokie zautomatyzowanie procesu przygotowywania zamówień, zwiększenie niezawodności i kompletności dostaw i zapewnienie naszym klientom najwyższej jakości obsługi, a przy tym dostępność wyjątkowo szerokiego asortymentu – docelowo będzie to nawet 40 000 produktów. Naszym celem jest pełne pokrycie rynku w zakresie dostępności takich usług – zaczynamy od aglomeracji warszawskiej, a w kolejnych etapach planujemy rozszerzyć zasięg dostaw na inne miasta w Polsce – mówił Alexandre Saussard, prezes Auchan Polska.

Inwestycja zrealizowana w ciągu zaledwie 12 miesięcy stanowi światowy rekord w zakresie budowy i wdrożeń autorskich rozwiązań Ocado, jest też jednym z najnowocześniejszych obiektów tego typu na świecie.

Realizacja tego nowoczesnego i zaawansowanego technologicznie projektu – pierwszego tego typu na polskim rynku – wymagała zaangażowania partnerów o najwyższych kompetencjach. Ostateczny rezultat potwierdza, że nasza współpraca przebiegała na wyjątkowo wysokim i profesjonalnym poziomie – komentuje Alexandre Saussard.

Auchan postawiło na współpracę ze swoim wieloletnim partnerem, firmą JLL, która wspierała markę w procesie wyboru lokalizacji, w prowadzeniu rozmów z pozostałymi stronami zaangażowanymi w inwestycję oraz w koordynacji harmonogramu realizacji projektu. Nowe centrum dystrybucyjne w formule build-to-suit wybudowało Panattoni, a za projekt architektoniczny – pracownia architektoniczna Tacakiewicz Ferma Kresek.

Technologiczna układanka Ocado

Zastosowane rozwiązanie The Hive składa się z magazynowej siatki lokalizacji składowania oraz floty robotów pobierających i transportujących pojemniki z produktami spożywczymi, które poruszają się z prędkością 4 m/s. Pod każdą komórką siatki znajduje się stos 12 sztuk pojemników w pionie.

Lokalizacja produktów w siatce jest stale optymalizowana pod kątem dostępności – produkty o dużej rotacji przechowywane są najbliżej stacji kompletacyjnych. Roboty działają według instrukcji systemu AI pełniącego rolę „kontroli ruchu lotniczego”, który koordynuje całą operację. Technologia bezprzewodowa komunikuje się z każdym robotem 10 razy na sekundę!

Część zamówień kopletowana jest automatycznie już na samej siatce przez wykorzystanie On-Grid Robotic Pick – ramienia robotycznego, który wykorzystuje widzenie maszynowe, głębokie uczenie przez wzmocnienie oraz zaawansowane czujniki do pobierania dziesiątek tysięcy produktów o różnych kształtach, rozmiarach i masie bezpośrednio z siatki magazynowej. System działa bez wcześniejszej wiedzy o rodzaju produktu, podejmując decyzje w czasie rzeczywistym. System automatyzacji jest w stanie skompletować zamówienie liczące 50 pozycji w mniej niż 5 minut. Pozostała część procesu kompletacji odbywa się z wykorzystanie stacji typu goods-to-man i technologii pick-to-light.

The Hive przechowuje zarówno produkty w temperaturze pokojowej, jak i chłodzone, w odrębnych strefach temperaturowych. Produkty mrożone składowane są osobno i kompletowane ręcznie. Ale, jak wspomniała podczas konferencji prasowej Jennifer Shields, Director of Partnerships Ocado Solutions, w kwestii automatyzacji procesów magazynowych dla produktów mrożonych firma nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa.

Ocado w obiekcie Auchan usprawniło także ręczne i wymagające fizycznie zadanie załadunku gotowych zamówień do klientów. Wykorzystane zostało w tym celu Automated Frameload (AFL). Pracownicy nie muszą już ręcznie umieszczać toreb do pojemników, aby przygotować je do włożenia zakupów – do systemu trafiają pojemniki z przygotowanymi torbami, do których kompletowane są zamówienia. Co więcej, skompletowane zamówienia w pojemnikach są automatycznie umieszczane na ramach dostawczych. Ramy z pojemnikami przygotowanymi do dostawy są gotowe do umieszczenia w samochodach dostawczych z dwoma strefami temperaturowymi przystosowanych do ich transportu.

Piotr Dopierała, Supply Chain and Logistics Director Auchan Retail Polska, który opowiadał o zastosowanych rozwiązaniach technologicznych podczas touru dla dziennikarzy – przypomniał także, że realizacja spójnej strategii omnichannel obejmowała także wdrożony wcześniej zarówno we wszystkich sklepach sieci, a w drugim etapie – do obsługi wszystkich magazynów Auchan, system planowania popytu. Na jego podstawie sieć handlowa może w sposób optymalny realizować działania operacyjne, zapewniając równocześnie odpowiednią dostępność zasobów. System wykorzystuje zaawansowane algorytmy uczenia maszynowego, zapewnia optymalizację łańcucha dostaw, dokładne prognozowanie oraz uzupełnianie zapasów, uwzględniające różnorodne czynniki zmienne, takie jak sezonowość czy akcje promocyjne.

 

Budynek gotowy na technologię

Największym wyzwaniem był dobór lokalizacji spełniającej niezwykle restrykcyjne wymogi – od zapotrzebowania energetycznego przewyższającego standardowe obiekty magazynowe, po specjalne wymagania infrastrukturalne dla systemów chłodniczych obsługujących produkty świeże. Duże doświadczenie, zarówno dewelopera Panattoni, jak i firmy projektowej Tacakiewicz Ferma Kresek, okazało się nieocenione przy realizacji tak wymagającej inwestycji. Nasza rola polegała na przekuciu potrzeb klienta w konkretny plan działaniamówi Tomasz Mika, Executive Director w dziale powierzchni przemysłowo-magazynowych w JLL, które pełniło rolę głównego doradcy strategicznego Auchan w całym procesie realizacji Centrum Dystrybucyjnego w Wilczej Górze.

Centrum Fulfillment Auchan w Wilczej Górze zajmuje 18 000 m² na powierzchni 4 ha i obsługuje cały proces logistyczny — od przyjęcia towaru z ciężarówek po dostawę do klienta detalicznego.

System Ocado został zastosowany po raz pierwszy w Polsce – i już samo zrozumienie, w jaki sposób budynek ma tę technologię obsłużyć, było ogromnym wyzwaniem. To nie był gotowy szablon, tylko coś, czego musieliśmy się nauczyć. Oglądaliśmy centra logistyczne w Londynie, analizowaliśmy plany podobnych rozwiązań w Hiszpanii — żeby naprawdę zrozumieć, jak ta technologia żyje w budynku. TFK było z tym projektem związane od 2022 roku, więc naturalnie weszliśmy w rolę lokalnego tutora. Wspólnie z zespołem Ocado czuwaliśmy nad tym, żeby właściwe rozwiązania zostały dobrze wdrożone przez wszystkich podwykonawców. To była rola nie tylko projektanta, ale też przewodnika i partnera technologicznego. Zrobotyzowane CFC to zupełnie inny rodzaj projektu, niż standardowy magazyn, który stanowi po prostu przestrzeń na regały paletowe. Tu mamy ponad 100 kilometrów różnego rodzaju okablowania, dwie zewnętrzne serwerownie, chłodnię, mroźnię, antresolę, standard FM — i do tego zaawansowaną automatykę. W proces kompletacji zamówień zaangażowane są robotyczne ramiona i boty poruszające się po trójwymiarowym gridzie technologicznym z towarem. Każdy z tych elementów sam w sobie stanowi wyzwanie — a tutaj mieliśmy mieszankę wszystkiego. To nie był zwykły projekt, tylko szczegółowo zaplanowany organizmkomentuje Adrian Lipowski, Senior Architekt, kierownik zespołu do spraw rozwoju Tacakiewicz Ferma Kresek.

Centrum Dystrybucyjne zostało zaprojektowane zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i uzyskało certyfikat BREEAM na poziomie „Excellent”.

W obiekcie zastosowano instalację chłodniczą opartą na naturalnym czynniku – dwutlenku węgla CO₂. To rozwiązanie bardziej kosztowne w realizacji, ale zdecydowanie przyjaźniejsze dla środowiska. CFC spełnia wszystkie wymogi w zakresie efektywności energetycznej i ograniczania emisji CO₂, wspierając realizację celów zrównoważonego rozwoju Auchan.

W ramach inwestycji wydzielono m.in. strefy chłodnicze (2–5°C) i mroźnicze (-20 do -22°C), antresolę technologiczną oraz przygotowano zadaszone doki dla ciężarówek i pojazdów kurierskich.

Dach budynku został przystosowany do instalacji paneli fotowoltaicznych; zastosowano oświetlenie LED z czujnikami ruchu i zmierzchu oraz rozwiązania ograniczające zużycie energii, wody, a tym samym emisję CO₂.

To wyróżnienie i wyraz zaufania, że Auchan Polska powierzyło nam realizację swojej strategicznej inwestycji. Ani w Polsce, ani w całym regionie CEE nie zastosowano do tej pory systemu automatyzacji Ocado na taką skalę. Wspólnie z naszymi partnerami stworzyliśmy budynek referencyjny, który nie ma benchmarków na rynku. On sam wyznacza kierunki rozwoju logistyki spożywczej i obsługi zamówień onlinemówi Marek Dobrzycki, Partner w Panattoni.

Tydzień po uroczystym otwarciu Centrum Dystrybucyjne Auchan w Wilczej Górze rozpocznie obsługę klientów e-sklepu z rejonu warszawskiego.

gallery-0
gallery-1
gallery-2
gallery-3
gallery-4
gallery-5
gallery-6
gallery-7

Magda Libiszewska

Redaktorka naczelna Logistics Manager
Logistics Manager

Redaktorka naczelna dwumiesięcznika Logistics Manager, od lat związana z branżą mediową i B2B. Od ponad 16 lat na stanowiskach redaktorki prowadzącej i naczelnej specjalizuje się w tworzeniu treści o trendach i innowacjach w dziedzinie logistyki, łańcucha dostaw i nowoczesnych technologii wspierających zarządzanie procesami w przedsiębiorstwach. Koordynuje współpracę z ekspertami branżowymi i organizacjami oraz odpowiada za najwyższy poziom merytoryczny organizowanych wydarzeń – warsztatów, konferencji, kongresów oraz innych formatów spotkań offline i online. Wspiera wymianę wiedzy między praktykami logistyki a dostawcami innowacyjnych rozwiązań. Najbardziej ceni kreatywność i pasję, zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym.

Zobacz również


Przeczytaj