Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/DHL Trade Atlas 2025: globalny handel na ścieżce wzrostu pomimo zmian w polityce USA

SUPPLY CHAIN

DHL Trade Atlas 2025: globalny handel na ścieżce wzrostu pomimo zmian w polityce USA

DHL oraz Stern School of Business na Uniwersytecie Nowojorskim opublikowały DHL Trade Atlas 2025, kompleksowy raport analizujący kluczowe trendy w globalnym handlu. Pomimo napięć geopolitycznych i obaw o wzrost taryf celnych, raport przedstawia dane obejmujące niemal 200 krajów i terytoriów.


Data publikacji: 13.03.2025

Data aktualizacji: 13.03.2025

Podziel się:

Niepewność co do przyszłej polityki handlowej wzrosła po ponownym wyborze Donalda Trumpa na prezydenta USA w ubiegłym roku. DHL Trade Atlas 2025 pokazuje jednak, że światowy handel wykazał się zaskakującą odpornością na niedawne zakłócenia. Ta tendencja prawdopodobnie utrzyma się, nawet jeśli USA rozpoczną kampanię podwyżek taryf celnych.

Szybszy wzrost handlu w porównaniu z poprzednią dekadą

Prognozy wskazują, że handel towarami będzie rósł w latach 2024-2029 w średniorocznym tempie 3,1%, co jest zgodne z tempem wzrostu globalnego PKB i nieco przewyższa dynamikę handlu z poprzedniej dekady. Nawet jeśli nowa administracja USA wdroży wszystkie zapowiadane podwyżki ceł, a inne kraje odpowiedzą retorsjami, handel światowy nadal będzie rósł – choć w wolniejszym tempie.

DHL Trade Atlas 2025 dostarcza niezwykle optymistycznych wniosków. Handel międzynarodowy nadal wykazuje ogromną odporność na wszelkie wyzwania – od kryzysu finansowego w 2008 roku, przez pandemię COVID-19, po wojny celne i konflikty geopolityczne. W obecnym globalnym krajobrazie biznesowym DHL wspiera klientów w optymalizacji łańcuchów dostaw, zapewniając równowagę między kosztami a ryzykiem oraz dbając o ich efektywność i bezpieczeństwo – powiedział John Pearson, CEO DHL Express.

Nowi liderzy wzrostu handlu: Indie, Wietnam, Indonezja i Filipiny

W latach 2024-2029 cztery kraje – Indie, Wietnam, Indonezja i Filipiny – znajdą się w czołówce zarówno pod względem tempa wzrostu handlu, jak i jego skali. Indie zajmą trzecie miejsce na świecie pod względem bezwzględnej wartości wzrostu handlu (6% dodatkowego światowego handlu), ustępując jedynie Chinom (12%) i Stanom Zjednoczonym (10%).

Pod względem regionalnym, najszybszy wzrost wolumenu handlu w latach 2024-2029 prognozowany jest dla Azji Południowej i Środkowej, Afryki Subsaharyjskiej oraz krajów ASEAN – ze średniorocznymi stopami wzrostu na poziomie 5-6%. W innych regionach tempo wzrostu ma wynosić od 2% do 4%.

Nowy rekord w handlu na duże odległości

Pomimo rosnącego zainteresowania nearshoringiem (produkcją bliżej rynków zbytu), DHL Trade Atlas 2025 wskazuje, że handel nie stał się bardziej regionalny. Dane pokazują wręcz odwrotny trend:

  • W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku średnia odległość transportu towarów osiągnęła rekordowe 5000 km.
  • Udział handlu wewnątrz głównych regionów świata spadł do historycznie niskiego poziomu 51%.

Powody do optymizmu mimo zmian w polityce USA

Raport DHL Trade Atlas 2025 przedstawia kilka argumentów za optymistycznym spojrzeniem na przyszłość globalnego handlu, mimo bardziej protekcjonistycznej polityki USA. Większość krajów nadal traktuje handel jako kluczową szansę gospodarczą. Bariery handlowe USA mogą paradoksalnie zacieśnić relacje handlowe między innymi krajami. Wiele zapowiadanych przez Trumpa ceł może zostać złagodzonych lub opóźnionych, aby uniknąć wzrostu inflacji w USA. USA odpowiadają za 13% światowego importu i 9% eksportu – to znacząca rola, ale niewystarczająca, by jednostronnie kształtować przyszłość globalnego handlu.

Choć zagrożenia dla globalnego systemu handlowego należy traktować poważnie, to handel międzynarodowy wielokrotnie udowodnił swoją odporność dzięki ogromnym korzyściom, jakie przynosi gospodarkom i społeczeństwom. Podczas gdy USA mogą ograniczyć swój udział w handlu – ponosząc przy tym znaczne koszty – inne kraje raczej nie pójdą w ich ślady, ponieważ dla mniejszych gospodarek globalny handel jest kluczowy – powiedział Steven A. Altman, Dyrektor DHL Initiative on Globalization w NYU Stern’s Center for the Future of Management.

„Made in China” znajduje nowe drogi do USA

DHL Trade Atlas 2025 dostarcza aktualnych informacji na temat zmian w wzorcach handlowych wynikających z czynników geopolitycznych. Handel między blokami bliskich sojuszników USA i Chin zmniejszył się w latach 2022 i 2023 w porównaniu do handlu wewnątrz tych bloków, jednak spadki te były niewielkie i nie były kontynuowane w 2024 roku.

USA i Chiny zmniejszyły wzajemny udział w handlu, ale nie na tyle, by można było mówić o znaczącym „rozłączeniu” (decoupling). Bezpośredni handel między USA a Chinami spadł z 3,5% światowego handlu w 2016 roku do 2,6% w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku. Jednak USA nadal importują z Chin tak samo dużą część swoich towarów, jak reszta świata. Istnieją również dowody sugerujące, że import USA z Chin jest zaniżony w oficjalnych statystykach. Ponadto dane uwzględniające chińskie komponenty w towarach importowanych przez USA z innych krajów nie wskazują na znaczący spadek zależności USA od towarów produkowanych w Chinach.

O DHL Trade Atlas 2025

Raport DHL Trade Atlas 2025 dostarcza bogatych analiz i danych dotyczących globalnego handlu oraz jego perspektyw. To aktualne źródło wiedzy dla liderów biznesu, decydentów politycznych, naukowców, studentów, mediów i wszystkich zainteresowanych tematyką handlu międzynarodowego.

Nowością w tegorocznym raporcie jest interaktywna platforma online dostępna na dhl.com/tradeatlas, umożliwiająca użytkownikom personalizację analiz, eksplorowanie trendów handlowych według krajów, regionów i kategorii towarów oraz pobieranie danych i wykresów.

Raport został opracowany na zlecenie DHL przez Stevena A. Altmana i Caroline R. Bastian z NYU Stern School of Business i sfinalizowany w lutym br. roku na podstawie danych i prognoz zaktualizowanych do stycznia br.

 

Zobacz również


Przeczytaj