Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Doskonalenie procesów i poprawa efektywności — klucz do sukcesu w branży TSL

MANAGEMENT

Doskonalenie procesów i poprawa efektywności — klucz do sukcesu w branży TSL

Otwartość na nowe rozwiązania, eliminacja zbędnych procesów, zmiana nastawienia pracowników z „nie da się zrobić” na „da się zrobić, jeśli…” — w obliczu silnej konkurencji i rosnących oczekiwań klientów doskonalenie procesów w firmach logistyczno-transportowych staje się rynkową koniecznością.


Data publikacji: 09.05.2024

Data aktualizacji: 30.04.2024

Podziel się:

Przykład wdrożenia tzw. strategii lean przez DPC Polska w jednym z wiodących przedsiębiorstw z sektora TSL wskazuje na szereg konkretnych działań motywujących załogę do ciągłego rozwoju i jednocześnie zwiększających efektywność (a więc i przychody) całej organizacji.

Bezcenna strategia ciągłego rozwoju

Branża TSL posiada swoją specyfikę: prawidłowe przygotowanie, przetransportowanie i dostarczenie danego produktu wymaga sprawnego działania wielu osób pracujących w różnych działach przedsiębiorstwa. Wiąże się to z wysokim poziomem komplikacji poszczególnych działań, na który dodatkowy wpływ mają także czynniki zewnętrzne – okresy świąteczne, wahania podaży i popytu w Polsce i poza jej granicami, niedziele niehandlowe, nieoczekiwane wzrosty wolumenów.

– Wierzymy, że kluczem do sukcesu w tej branży jest nieustanne doskonalenie, adaptacja do zmian rynkowych oraz skoncentrowanie się na wartości dla klientów – podkreśla Tomasz Bereźnicki, partner zarządzający w DPC Polska.

Wspomniane przez eksperta „doskonalenie” to najistotniejszy czynnik rozwoju potencjału polskich firm TSL, pozwalający na zwiększenie ich efektywności operacyjnej — optymalizację tras, skrócenie czasu dostaw czy minimalizację strat. Nowoczesne metody zarządzania pozwalają „uporządkować” procesy w przedsiębiorstwie – nie tylko te związane z produkcją, ale również budujące i wzmacniające kulturę organizacyjną opartą na ciągłym doskonaleniu, gdzie kwestionowanie status quo i eksperymentowanie staje się integralnym elementem tzw. DNA firmy.

Powyższy opis stanowi definicję strategii lean — całościowego programu poprawiającego efektywność zarządzania m.in. w firmach TSL, realizowanego przez ekspertów DPC Polska.


Nowoczesne metody zarządzania pozwalają „uporządkować” procesy w przedsiębiorstwie – nie tylko te związane z produkcją, ale również budujące i wzmacniające kulturę organizacyjną opartą na ciągłym doskonaleniu.


Instrukcja poprawy efektywności w firmie TSL

Projekt optymalizacji zarządzania organizacją na podstawie strategii lean został z sukcesem zrealizowany w jednej z większych firm transportowo-spedycyjnych w Polsce. Rozpoczął się od refleksji strategicznej nad misją, wizją i celami organizacji. Służyły temu tzw. warsztaty doskonalenia realizowane cyklicznie w każdym oddziale firmy z udziałem pracowników, a także coroczne sesje i wspólne warsztaty z klientami. Ich celem było określenie pożądanych kierunków zmian, ocena potencjału organizacji, analiza stanu obecnego oraz identyfikacja obszarów do usprawnienia.

Kolejnym krokiem w kierunku poprawy efektywności procesów w firmie TSL było stworzenie tzw. Systemu Zarządzania Efektywnością (SZE), czyli strategii odpowiedniego kaskadowania celów i priorytetów do najniższego poziomu danej organizacji. Na SZE składa się kilka kluczowych elementów: opracowanie celów, ustalenie indywidualnych KPI, regularne raportowanie, umiejętność rozwiązywania problemów oraz coaching.

– Dzięki podziałowi obowiązków, skutecznemu monitorowaniu postępów oraz eliminacji ryzyka skutecznie osiągnęliśmy wyznaczone cele. Systematyczne dokumentowanie i transparentność okazały się kluczowe dla sukcesu naszego projektu doskonalenia – wyjaśnia Tomasz Bereźnicki.

Istotną rolę odgrywały również codzienne odprawy pracownicze w każdym oddziale firmy, ze zestandaryzowanym layoutem tablic, służące stale doskonalonej analizie i rozwiązywaniu problemów z poprzedniego dnia. Następny etap stanowiła nauka zarządzania pojawiającymi się problemami bądź pomysłami w ramach organizacji, w tym: odpowiednia klasyfikacja i standaryzacja rozwiązań umożliwiająca ich prawidłowe rozdzielenie między poszczególnymi pionami firmy TSL.

To wszystko prowadziło do  wyboru i wyszkolenia osób w każdym oddziale w roli tzw. Lean Liderów, a także rozwój ich umiejętności i kompetencji. Lean Liderzy pełnią arcyważną i odpowiedzialną funkcję  swoistego łącznika pomiędzy załogą a kadrą zarządzającą. Obecni są jednocześnie na „pierwszej linii frontu”, czyli podejmują natychmiastowe działania w przypadku wystąpienia awarii bądź problemu w procesie produkcji, w razie konieczności zarządzenia kryzysem czy w momencie identyfikacji potencjalnych problemów. Pozostają także w stałym kontakcie z innymi pracownikami, usprawniając przepływ informacji w ramach poszczególnych działów i całej organizacji. Wymiana doświadczeń pomiędzy Lean Liderami odbywa się podczas specjalnych miniwarsztatów stale usprawniających procesy w firmie.

Realne zmiany i realne zyski

Realizowany przez doświadczonych ekspertów DPC Polska program zwiększenia efektywności przyniósł w opisywanej firmie wiele wymiernych korzyści, prowadząc do wzrostu jej konkurencyjności i pozycji rynkowej, zaangażowania pracowników każdego szczebla oraz optymalizacji wszystkich procesów wewnątrz organizacji. Do najważniejszych z nich zaliczyć należy:

  1. Poprawę efektywności operacyjnej – poprzez udoskonalenie procesów przedsiębiorstwo wydatnie zwiększyło swoją efektywność (np. poprzez skrócenie czasu dostaw czy minimalizację strat), co w środowisku charakteryzującym się intensywną konkurencją ma znaczenie fundamentalne.
  2. Lepsze wskaźniki kosztów i rentowności poprzez identyfikację i eliminację marnotrawstw firma była w stanie zredukować koszty operacyjne, co z kolei przełożyło się na poprawę jej  rentowności i wyników finansowych.
  3. Wyższy wskaźnik zadowolenia klientów – bardziej efektywne procesy skutkowały coraz lepszą obsługą klientów, a także jakością oraz terminowością dostaw, co miało znaczenie dla satysfakcji klientów i ich oceny omawianej marki.
  4. Bardziej zrównoważony rozwój – doskonalenie procesów umożliwiło również wprowadzanie zrównoważonych praktyk, co jest coraz ważniejszym aspektem dla klientów i społeczeństwa. Optymalizacja tras, minimalizacja zużycia paliw czy recykling stały się elementami zrównoważonych procesów logistycznych.
  5. Adaptację do nowoczesnych technologii – proces doskonalenia pozwolił firmie na lepszą adaptację do nowoczesnych technologii, takich jak: internet rzeczy, sztuczna inteligencja czy automatyzacja w logistyce.

Wielkie szanse i wielkie wyzwania

Sektor transportu, spedycji i logistyki jest szczególnie wrażliwy na wszelkie zmiany koniunktury – również te, które w ekonomii nazywane są czarnymi łabędziami. Przed polską branżą TSL stoi dziś szereg wyzwań, na których odpowiedź zdefiniuje jej rozwój na przestrzeni kolejnych lat.

Przede wszystkim dynamicznie zmieniające się warunki rynkowe wymagają od firm elastyczności i zdolności do szybkiego dostosowywania się do nowych trendów. Usprawnienie procesów to jedno, ale utrzymanie zaangażowanego i profesjonalnego zespołu, zwłaszcza w dobie deficytów na rynku pracy – to drugie – wyjaśnia Tomasz Bereźnicki.

Zmierzenie się z przytoczonymi wyzwaniami warunkuje utrzymanie się polskich przedsiębiorstw w ścisłej, europejskiej czołówce transportowo-logistycznej. Podobnie jak w innych dziedzinach gospodarki, tak również w sektorze TSL spoczywanie na laurach jest pierwszym krokiem w kierunku utraty konkurencyjności oraz zaufania wśród klientów i partnerów biznesowych. Dlatego też ciągłe doskonalenie procesów i poprawa ich efektywności, co jest celem i efektem realizacji strategii lean, to obecnie priorytetowe zadanie dla każdej organizacji chcącej się rozwijać w tej branży.

Opracowanie: DPC Polska

 

Zobacz również


Przeczytaj