SUPPLY CHAIN
Ekologia w e-commerce – oczekiwania konsumentów czy odpowiedzialne prowadzenie biznesu?
Rynek e-commerce rozwija się coraz bardziej dynamicznie, a zwiększona liczba wysyłanych zamówień może negatywnie wpływać na środowisko. Dzieje się tak szczególnie w przypadku wykorzystywania do pakowania przesyłek plastiku i niebiodegradowalnych opakowań. Bodźcem do zmian w tym obszarze dla przedsiębiorców powinna być troska o środowisko, ale gdy tego brak z motywacją przychodzą coraz bardziej świadomi konsumenci. Są gotowi zmienić miejsce zakupów na takie, w którym ich zamówienie zostanie spakowane w sposób ekologiczny.
Data publikacji: 14.07.2021
Data aktualizacji: 27.06.2023
Podziel się:

E-commerce rośnie w siłę, a 2020 rok był wyjątkowy dla tego rynku. Obostrzenia dotyczące działania sklepów stacjonarnych sprawiły, że uwagę jeszcze większej liczby konsumentów przyciągnęły platformy zakupowe online. Według raportu „E-commerce 2021” sporządzonego przez interaktywnie.com, Polska jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się rynków sprzedaży internetowej na świecie. W tym roku jego wartość może przekroczyć nawet 100 mld zł[footnoteRef:1]. Jak wynika z deklaracji niemal 85 proc. Polaków – po zakończeniu pandemii nie planuje kupować online rzadziej niż obecnie. Dodatkowo, 10 proc. badanych zamierza zwiększać wydatki na zakupy w sieci[footnoteRef:2]. [1: interaktywni.com, Raport „E-commerce 2021”] [2: Raport PwC i Digital Experts Club „Strategie, które wygrywają. Liderzy e-commerce o rozwoju handlu internetowego”]
Folia zmorą sprzedaży online
Rozwój rynku e-commerce przekłada się na zwiększenie ilości odpadów, które powstają przy pakowaniu zamówień. Istotne jest wdrażanie zmian zgodnych z ideą less lub zero waste zarówno przez gigantów, jak i małe firmy. – Wydawać by się mogło, że małe zmiany nie mają sensu, jednak od jednego kroku milowego postawionego w ciągu wielu lat, ważniejsze są te małe, ale wdrażane sukcesywnie. To zdecydowanie przepis na sukces w kontekście wprowadzania rozwiązań proekologicznych w funkcjonowaniu każdego przedsiębiorstwa, a realne korzyści naprawdę robią wrażenie. W Glosel od roku systematycznie implementujemy kolejne etapy stosowania ekologicznych materiałów do pakowania naszych przesyłek. Przykładowo w ciągu roku, przy wysyłce ok. 200 tys. paczek miesięcznie zużywaliśmy średnio ok. 40 ton folii. Obecnie podstawowy wypełniacz produkujemy osobiście. Wykorzystujemy do tego celu kartony, w których otrzymujemy dostawy. Choć generujemy 20 ton odpadu kartonowego miesięcznie, to ok. 10 ton przerabiamy na wspomniany wypełniacz, a drugą połowę sprzedajemy firmom, które produkują kartony, m.in. dla nas. Na mnie te liczby robią ogromne wrażenie pod kątem wielkości, ale też pokazują możliwości odpowiedzialnego gospodarowania odpadami – mówi Łukasz Kierus, Prezes Zarządu spółki Glosel, pod parasolem której znajdują się marki takie jak Bee.pl i TaniaKsiazka.pl.
Z konieczności czy z własnej woli?
Choć działania proekologiczne są stopniowo wymuszane na firmach legislacyjnie, to idea less waste jest już znajoma coraz większej liczbie przedsiębiorców, którzy w większości wpisują ją w działalność CSR. Jak pokazuje badanie „CSR w praktyce – barometr Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej”, właściciele firm angażują się w działania CSR przede wszystkim ze względu na chęć wzmocnienia swojego wizerunku (83 proc.). Ważniejsze jest jednak to, że już niemal co druga firma podejmuje aktywności w obszarze CSR z poczucia obowiązku prowadzenia firmy w sposób zrównoważony, z myślą o środowisku i społeczeństwie. Podjęcie działań, mających na celu przeciwdziałanie postępowaniu degradacji naszej planety deklaruje 78 proc. firm. Dodatkowo, jak wskazuje raport firmy doradczej Deloitte „Climate check: Business’ views on environmental sustainability”, aż 77 proc. członków kadr zarządzających potwierdziło, że zarządy ich firm są zaniepokojone zmianami klimatu i ich wpływem na biznes. To niezwykle istotne, aby właśnie decydenci zdawali sobie sprawę z zagrożenia, jakie niosą coraz szybciej postępujące zmiany klimatyczne. Mają oni bowiem największy wpływ na zmiany w firmie.
Konsument rządzi
Zobacz również