MANAGEMENT
Elastyczność czy specjalizacja? Dylematy usługodawców z branży logistycznej
Istnieją pytania, które wzbudzają (często emocjonalną) dyskusję – niezależnie od środowiska, branży czy sytuacji. Najpierw płatki czy mleko? Jajko czy kura? Elastyczność czy specjalizacja? Widząc tytuł naszego artykułu, w Twojej głowie prawdopodobnie momentalnie pojawiła się odpowiedź „to przecież oczywiste, że X jest ważniejsze!”. A najciekawsze jest to, że – niezależnie od wybranej przez Ciebie strony – masz w pewnym stopniu rację.
Data publikacji: 09.06.2023
Data aktualizacji: 21.06.2023
Podziel się:
Taka sytuacja wynika głównie z tego, że nie sposób (bez dogłębnej analizy) jednoznacznie odpowiedzieć na tak postawione pytanie. Dlatego w ramach przedstawienia pełnego spektrum tematu przyjrzyjmy się najpierw obu stronom medalu.
Charakterystyka specjalizacji
Niezaprzeczalną korzyścią specjalizacji jest fakt, że firma, która się na nią zdecyduje, może momentalnie stać się liderem rynku. Oznacza to też pełne wypełnienie danej niszy lub sektora. Co więcej, stały rozwój w wąskiej dziedzinie i/lub pełne skupienie na jednym segmencie rynku często owocuje innowacjami i całkowitą zmianą rynku!
Czy to oznacza, że firma, która specjalizuje się w wąskim zakresie usług, jest jedyną słuszną drogą? Oczywiście, że nie! Pełne skupienie na bardzo konkretnych zagadnieniach tworzy ryzyko schematyczności. Oznacza to, że minimalne odstępstwa od normy lub delikatnie zmodyfikowane oczekiwania klienta mogą spotkać się z oporem. A to z kolei stworzy konflikt czy nawet zniszczy potencjalną relację biznesową!
Elastyczne podejście do problemu
Z drugiej strony mamy podejście elastyczne. Nie trzeba tłumaczyć, że w kontekście branży logistycznej to właśnie taka postawa sprawdza się najlepiej. Wynika to z ogromnej zmienności rynku, różnorodności towarów, procesów, a nawet specyfiki odmiennych systemów informatycznych!
W tak dynamicznym środowisku brak elastyczności i chęci do dopasowania oferty pod potrzeby oraz wymagania rynku sprawdzą się jedynie w bardzo wąskich, konkretnych regionach lub niszach. Dlatego – jeżeli dana organizacja planuje odkrywać nowe możliwości i nie ograniczać się do jednego sektora – to jedyną szansą jest właśnie podejście elastyczne.
A wady? Analogicznie do specjalizacji, tutaj największym minusem jest fakt, że organizacja w 100% elastyczna może nie poradzić sobie z wysoce wyspecjalizowanymi zadaniami. Jednak w Axell Group znaleźliśmy sposób na to, by uniknąć takich konsekwencji.
W dynamicznym środowisku brak elastyczności i chęci do dopasowania oferty pod potrzeby oraz wymagania rynku sprawdzą się jedynie w bardzo wąskich, konkretnych regionach lub niszach.
Czy specjalizacja w 2023 r. ma sens?
Ostatnie dwa lata pokazały nam, że niczego nie możemy być pewni. Pandemia, inflacja, wojna – wszystko ma wpływ na kondycję usługodawców logistycznych oraz ich klientów. Nasza branża jak mało która odczuwa wszelkie zmiany polityczno-prawno-ekonomiczne. Dlatego też pełna specjalizacja w wąskim sektorze może dość szybko stać się niebezpieczną pułapką. Faktem jest, że po wszystkich zawirowaniach w latach 2020–2022 jedynie firmy łączące elastyczność ze specjalizacją mogły wyjść „na plus”.
Można powiedzieć, że jako Axell Logistics jesteśmy dobrym przykładem takiej organizacji. Gdy inni usługodawcy szukali sposobów na domykanie budżetów, my rozpoczęliśmy przygotowania do uruchomienia operacji w nowym centrum dystrybucyjnym w Łyszkowicach. Wprowadziliśmy też szereg innowacji (w tym 5S) oraz pozytywnie przeszliśmy liczne certyfikacje. Uchylimy Wam rąbka tajemnicy, jak to było możliwe.
Najważniejszy zasób – ludzie!
Stojąc przed wyzwaniami i zagrożeniami 2020 r., zwróciliśmy wzrok ku jednej z naszych wartości, jaką był człowiek. Mimo faktu, że od lat budowaliśmy swoją przewagę wokół naszych specjalistów, to dopiero od wybuchu pandemii skupiliśmy na tym aspekcie wszystkie swoje siły. Dzięki temu dzisiaj w Axell Logistics nasza ogólna specjalizacja przyjęła bardziej szczegółowe i doprecyzowane ukierunkowanie. A mianowicie – stoją za nią nasi ludzie. Każdy z naszych pracowników jest prawdziwym ekspertem w swojej – często bardzo wąskiej – dziedzinie.
Pozwala nam to zachować elastyczność jako organizacja i jednocześnie rozwiązywać skomplikowane, specyficzne problemy naszych klientów. Taki system sprawdzał się w naszej grupie latami, a w obliczu pandemii (a następnie wojny) nie pozostawił żadnych wątpliwości co do tego, że jest to odpowiedni i słuszny kierunek. Pozostaje tylko pytanie – jak pogodzić tylu ekspertów z procesami przekazywania informacji?
Zamiast tworzyć sztuczne bariery i utrudnienia uprościliśmy komunikację wewnątrz firmy do granic możliwości.
Siła komunikacji i reakcji
Kolejną z naszych wartości, która gra w całym procesie ogromną rolę, jest skuteczne rozwiązywanie problemów. Dlatego zamiast tworzyć sztuczne bariery i utrudnienia uprościliśmy komunikację wewnątrz firmy do granic możliwości. Skrupulatnie zaprojektowany model płaskiej organizacji pozwala nam na niemal natychmiastową reakcję. Niezależnie od tego, czy wynika ona z potrzeb klienta, czy ze zmiany na rynku.
Nasz niczym nieskrępowany przepływ informacji (oraz klarowny podział obowiązków oraz specjalizacji) jest właśnie tym, co uchroniło nas od kryzysu. Co więcej, dzięki cyklicznym spotkaniom oraz wewnętrznym kanałom komunikacyjnym w dalszym ciągu bezproblemowo i błyskawicznie reagujemy na problemy związane z operacjami naszych klientów!
Dokąd zmierzamy?
Doświadczenie pokazało nam, że połączenie elastycznej struktury oraz specjalistycznej kadry jest skutecznym i optymalnym rozwiązaniem. Oczywiście dostrzegamy możliwości rozwojowe zarówno pod kątem operacji, jak i organizacji. Aktualnie nasze skupienie pada na system 5S oraz Kaizen. Jednak – zgodnie z naszymi obserwacjami – jesteśmy przekonani, że branża logistyczna prędzej czy później całkowicie przejdzie na system, który w Axell Logistics obecny jest od wielu lat.
Opracowanie: Axell Logistics
Zobacz również