INTELIGENT TECHNOLOGIES
Kierunek AI – GPW tworzy innowacyjne narzędzie wspierające rynek TSL
Branża TSL jest niezwykle cenna dla polskiej gospodarki. Szacuje się, że generuje ok. 6% polskiego PKB. Z uwagi na jej dynamiczny rozwój, w ramach programu Synergia, Ministerstwo Aktywów Państwowych (MAP) wyszło z inicjatywą uruchomienia Polskiego Cyfrowego Operatora Logistycznego. Realizacji przedsięwzięcia podjęła się Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW). Obecnie GPW pracując nad projektem Opracowanie Polskiego Cyfrowego Operatora Logistycznego – PCOL, prowadzi szerokie prace B+R ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020.
Data publikacji: 15.06.2023
Data aktualizacji: 21.08.2023
Podziel się:

Rozwiązanie PCOL to system wspomagania decyzji spedytorów, m.in. służący do kojarzenia przewoźników i załadowców, a także do wielokryterialnego doboru zleceń transportowych. Ma pozwolić na optymalizację parametrów czasu i kosztów usług transportowych poprzez wykorzystanie innowacyjnych algorytmów. Wdrożenie narzędzia pozwoli na cyfryzację i automatyzację obsługi procesów związanych z realizacją kontraktów czy obsługą zleceń transportowych. Technologia PCOL opierać się ma na metodach uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji, analityki Big Data, teorii grafów, uczenia głębokiego oraz telemetrii. Dr Tomasz Grzejszczak, Ekspert w Dziale Strategii i Analiz GPW, wyjaśnia, że największą zaletą systemu PCOL jest wykorzystanie samouczących się narzędzi sztucznej inteligencji. Oznacza to, że w przeciwieństwie do innych rozwiązań, które raz skonfigurowane, zawsze działają tak samo, PCOL będzie w stanie wykorzystać napływające informacje i dla tych samych danych wejściowych, proponować rozwiązania inne, niż wcześniej. Dzięki temu, łatwo można zareagować na otwarcie lub czasowe zamknięcie odcinków dróg, pojawienie się nowych przewoźników lub rodzaju ładunku, zmiany lokalizacji punktów załadunku lub rozładunku, a nawet, z bardzo niewielkim opóźnieniem, duże zmiany w prawodawstwie, dotyczące np. czasu pracy kierowców.
Jedną z ważniejszych funkcji proponowanych przez PCOL jest moduł Cargo Taxi, polegający na automatycznym proponowaniu nowych zleceń na podstawie danych historycznych danego przewoźnika. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji ma być możliwe nie tylko kojarzenie przewoźników i załadowców na trasie w jedną stronę, ale także wypełnienie luki w drodze powrotnej innym zleceniem na przewóz. To rozwiązanie korzystne dla wszystkich, niwelujące puste przejazdy będące niekorzystne finansowo, a także środowiskowo. Pomocną funkcją systemu ma być również automatyzacja sporządzania wyceny, co powinno skrócić czas negocjacji. Platforma będzie wspomagać proces spedycji, biorąc pod uwagę wiele jego aspektów.
Rozwiązaniem wartym wyróżnienia są także tzw. mapy temperaturowe. Naniesione na nie dane mają informować m.in. o rodzaju i intensywności przewozów w danym okresie. Dzięki temu spedytor będzie mógł stosownie i znacznie szybciej zaplanować choćby wycenę. Dodatkowo platforma ma analizować i brać pod uwagę takie dane jak warunki pogodowe, warunki przewozu na drogach czy najnowsze regulacje prawne.
Narzędzie ma nie tylko wspierać skuteczność działań operacyjnych organizacji. Przysłuży się także do znacznej poprawy efektywności pracy spedytorów, właśnie dzięki wykorzystaniu najnowszych technologii i automatyzacji procesów. Dlatego też często w kontekście projektu pojawia się sformułowanie „cyfrowa spedycja”.
Rozwiązanie PCOL bez wątpienia przyczyni się to optymalizacji procesów organizacyjnych, czasu i kosztów dzięki wsparciu pracy spedytorów. To będzie niewątpliwie niosło korzyści dla polskich przewoźników i załadowców. Już z końcem tego roku GPW będzie mogła przedstawić finalne wyniki pracy nad projektem PCOL. Innowacja wprowadzona przez spółkę ma szansę realnie przyczynić się do wsparcia polskiego rynku TSL.
Zobacz również