ZARZĄDZANIE, SUPPLY CHAIN
Kompetencje pod naporem zmian. Jak budować karierę w nowoczesnej logistyce?
Dzisiejszy rynek pracy wymaga od pracowników szeroko rozumianej logistyki znacznie więcej niż tylko realizacji podstawowych zadań. Z jednej strony liczy się znajomość procesów operacyjnych i cyfrowych narzędzi zarządzania, z drugiej – umiejętność współpracy w złożonych zespołach, elastyczność i gotowość do ciągłego uczenia się. Dlatego coraz częściej połączenie wiedzy technicznej z kompetencjami miękkimi decyduje o awansie i możliwościach dalszego rozwoju zawodowego.
Data publikacji: 01.05.2025
Data aktualizacji: 07.08.2025
Podziel się:

Kiedy myślimy o awansie w strukturze firmy logistycznej, warto przeanalizować swoje kompetencje zarówno w obszarze merytorycznym, jak i umiejętności miękkich – podkreśla Anna Dąbrowska, Head of People & Organization w DB Schenker. Warto mieć na uwadze, że oprócz twardych umiejętności technicznych, jak znajomość procesów czy systemów WMS, TMS czy ERP, ogromne znaczenie dziś mają zdolności analityczne, komunikacyjne i zdolność do pracy zespołowej.
Potwierdza to Iwona Sączawa z Hays Poland, która wskazuje, że pracodawcy poza umiejętnościami technicznymi poszukują przede wszystkim kandydatów o rozwiniętych, interdyscyplinarnych kompetencjach miękkich. Szczególnie cenione są zdolności managerskie, strategiczne myślenie oraz prokliencka postawa. Do tej opinii nawiązuje również Anna Loc z Randstad Polska. – Oprócz solidnej wiedzy z zakresu procesów logistycznych i umiejętności obsługi systemów informatycznych coraz większego znaczenia nabierają kompetencje takie jak komunikatywność, umiejętność rozwiązywania problemów i pracy pod presją czasu – podkreśla.
Nowoczesna technologia – szansa czy zagrożenie?
Cyfrowe przyspieszenie, automatyzacja i wykorzystanie danych w czasie rzeczywistym zmieniają oblicze logistyki. Branża TSL coraz mocniej opiera się na inteligentnych systemach informatycznych, które wspierają planowanie, monitorowanie i optymalizację procesów. To już nie kwestia przyszłości – to teraźniejszość, z którą firmy logistyczne muszą się mierzyć na co dzień.
– Technologia odgrywa kluczową rolę w transformacji branży logistycznej – mówi Anna Dąbrowska z DB Schenker. Automatyzacja, digitalizacja, sztuczna inteligencja – to nie tylko modne hasła, ale realne zmiany w codziennej pracy. Coraz większe znaczenie mają umiejętność obsługi narzędzi Business Intelligence (BI), znajomość procesów opartych na danych i gotowość do pracy w środowisku systemowym.
Czesław Ciesielski z Polskiej Izby Spedycji i Logistyki zauważa: – Szybki rozwój nowych technologii i automatyzacji procesów wymaga od dotychczasowych pracowników rozszerzenia posiadanych kompetencji w tym zakresie. – Podobnego zdania jest Adrian Żmudziński z Leanpassion. – Kompetencje pracowników logistycznych muszą nadążać za tempem zmian. Kluczową rolę odgrywają dziś umiejętności w zakresie optymalizacji procesów, zarządzania jakością i eliminacji marnotrawstw.
Czesław Ciesielski
Ekspert ds. szkoleń Polska Izba Spedycji i Logistyki
W Polsce istnieje wiele szkół i uczelni, które oferują na wysokim poziomie naukę na kierunkach związanych z logistyką i transportem. Ich programy obejmują nowe trendy i zmiany w regulacjach – szczególnie te związane z AI. Również Polska Izba Spedycji i Logistyki organizuje kursy z programem zatwierdzonym przez FIATA, którego ukończenie po zdaniu egzaminu uprawnia do uzyskania Dyplomu FIATA, honorowanego na całym świecie.

Edukacja i certyfikacja – co warto mieć w CV?
Dziś nie wystarczy już tylko dyplom. Liczy się udział w specjalistycznych kursach i certyfikowanych programach rozwojowych. Adrian Żmudziński z Leanpassion podkreśla, że dużym zainteresowaniem wśród pracowników branży TSL cieszą się programy Lean Yellow Belt® oraz Lean Green Belt® – pierwszy z nich stanowi wprowadzenie do pracy z procesami, drugi pozwala na prowadzenie projektów optymalizacyjnych w cyklu: diagnoza – dopasowanie – doskonalenie. – W 2024 r. odnotowaliśmy blisko 40% udział osób z branży TSL w wyżej wymienionych programach rozwojowych – mówi Żmudziński.
Adrian Żmudziński
Partner w Leanpassion, ekspert ds. doskonalenia procesów i transformacji operacyjnych
W ramach portfolio szkoleń Leanpassion największym zainteresowaniem wśród osób z branży TSL cieszą się programy Lean Green Belt® oraz Lean Yellow Belt®. Osoby, które stawiają pierwsze kroki w tej branży, zazwyczaj decydują się na Lean Yellow Belt®, który znakomicie wprowadza w świat procesów. Uczy, jak na nie patrzeć, jak z nimi pracować i wprowadzać pierwsze usprawnienia. Poziom Lean Green Belt® jest znacznie bardziej zaawansowany i koncentruje się wokół szerokiej gamy narzędzi analitycznych, pozwalających prowadzić projekty optymalizacyjne w cyklu: diagnoza – dopasowanie – doskonalenie.

Firmy stawiają również na szerszy rozwój kompetencji swoich zespołów. – Oferujemy różnorodne szkolenia i programy rozwojowe. Jeśli wymaga tego zakres obowiązków, proponujemy adekwatne szkolenia zakończone certyfikacją np. z zakresu zarządzania projektami – mówi Anna Dąbrowska z DB Schenker.
Czesław Ciesielski z Polskiej Izby Spedycji i Logistyki przypomina natomiast o znaczeniu międzynarodowych kwalifikacji zawodowych, które są realnym atutem na globalnym rynku pracy. – Organizujemy kursy spedycyjne z programem zatwierdzonym przez FIATA, którego ukończenie po zdaniu egzaminu uprawnia do uzyskania Dyplomu FIATA – honorowanego na całym świecie – podkreśla.
Kogo szefowie logistyki chcą mieć w swoich zespołach?
Rekrutacja w logistyce to dziś nie tylko poszukiwanie ludzi do zarządzania operacjami, ale przede wszystkim inwestycja w przyszłość całej organizacji. Managerowie coraz częściej oczekują więc od kandydatów czegoś więcej niż standardowe kwalifikacje – liczy się inicjatywa, dojrzałość zawodowa, odporność na zmiany i gotowość do samodzielnego podejmowania decyzji. W środowisku opartym na danych, technologii i współpracy idealny kandydat to ktoś, kto potrafi nie tylko wywiązać się z powierzonego zadania, ale także wziąć odpowiedzialność, usprawniać procesy.
– Nie można zapomnieć o umiejętnościach interpersonalnych – skutecznej komunikacji, współpracy w zespole, a także braniu odpowiedzialności i gotowości do podejmowania decyzji – podkreśla Anna Dąbrowska. Z kolei Iwona Sączawa wskazuje na nowe wymagania. – W ostatnim czasie wzrosło zapotrzebowanie na umiejętność zarządzania i wykorzystywania w pracy narzędzi sztucznej inteligencji.
Anna Dąbrowska
Head of People & Organization DB Schenker
Stosowane rozwiązania w zakresie automatyzacji i digitalizacji są stale ulepszane i zmieniane, co z kolei wymaga od pracowników ciągłego doskonalenia swoich umiejętności i aktualizacji wiedzy. Automatyzacja i digitalizacja wielokrotnie skracają czas i pozwalają na skuteczniejszą obsługę klienta lub przesyłki, bo więcej informacji można znaleźć bezpośrednio w systemie. Ułatwia też przetwarzanie danych i generowanie raportów.

Dla wielu pracodawców istotne jest też doświadczenie. – Doświadczenie i praktyczne umiejętności kandydata są najcenniejszą kartą przetargową w rekrutacjach – zaznacza Sączawa. Adrian Żmudziński dodaje: – Zazwyczaj, gdy zgłasza się osoba pragnąca poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności w obszarze procesów, pyta w pierwszej kolejności o certyfikat Lean Green Belt®.
Pomimo dużej liczby ofert pracy branża mierzy się z deficytem kandydatów. – Transport i logistyka konsekwentnie plasują się wśród sektorów z największymi trudnościami w znalezieniu wykwalifikowanych pracowników – zauważa Anna Loc. Największe problemy dotyczą specjalistów ds. łańcucha dostaw, taryfikacji celnej, planowania popytu i zarządzania zespołami.
– W logistyce wewnętrznej wyzwaniem jest znalezienie doświadczonych managerów, którzy dostosują sposób funkcjonowania organizacji do zmieniających się trendów rynkowych – podkreśla Iwona Sączawa.
Iwona Sączawa
Executive Manager Hays Poland
W logistyce zewnętrznej trudności rekrutacyjne dotyczą przede wszystkim stanowiska spedytora, szczególnie we frachcie drogowym i morskim. Z uwagi na wyzwania związane z dopasowaniem kodu taryfy do danego towaru, problemem bywa też zatrudnienie specjalistów odpowiedzialnych za taryfikację celną. W logistyce wewnętrznej wyzwaniem jest z kolei znalezienie managerów, którzy dostosują sposób funkcjonowania organizacji do zmieniających się trendów rynkowych.

Edukacja kontra rzeczywistość – czy nadążamy?
Sektor logistyczny przechodzi dynamiczną transformację, a to oznacza, że ścieżki kształcenia muszą być stale aktualizowane i dostosowywane do realiów rynku. Niestety, nie zawsze tak się dzieje. W opinii wielu ekspertów luka kompetencyjna między tym, czego uczą się przyszli logistycy, a tym, czego realnie potrzebują pracodawcy, wciąż jest zbyt duża.
Czesław Ciesielski z Polskiej Izby Spedycji i Logistyki zauważa: – Kształcenie logistyków powinno uwzględniać zmieniającą się rzeczywistość w branży. Jak w każdym zawodzie – kompetencje potwierdza się i nabywa w praktyce.
Problemem pozostaje także strukturalne niedopasowanie programów nauczania do tempa zmian technologicznych i organizacyjnych. – System edukacji często nie nadąża za dynamicznymi zmianami w sektorze logistyki i nie kształci wystarczającej liczby specjalistów z poszukiwanymi umiejętnościami – zauważa Anna Loc z Randstad Polska.
Na szczęście w ostatnich latach coraz więcej uczelni wyższych i instytucji edukacyjnych podejmuje konkretne działania, by tę lukę niwelować. Coraz powszechniejsze są studia podyplomowe, kursy specjalistyczne i szkolenia online, które pozwalają zdobywać aktualną wiedzę i certyfikaty zgodne z oczekiwaniami branży.
Przykładem mogą być m.in. studia podyplomowe z logistyki, transportu czy zarządzania łańcuchem dostaw oferowane przez uczelnie ekonomiczne, techniczne oraz wyspecjalizowane szkoły branżowe w całej Polsce. Programy te często współpracują z praktykami z firm logistycznych, wdrażają case studies, zajęcia warsztatowe oraz elementy nauki pracy z systemami ERP, WMS czy TMS.
Anna Loc
Starszy konsultant ds. rekrutacji Randstad Polska
Do najważniejszych przyczyn trudności w obsadzeniu stanowisk należy niedopasowanie kompetencji absolwentów do potrzeb rynku. System edukacji często nie nadąża za dynamicznymi zmianami w sektorze logistyki i nie kształci wystarczającej liczby specjalistów z poszukiwanymi umiejętnościami. Ponadto wielu doświadczonych pracowników zbliża się do wieku emerytalnego, co powoduje

Jak zatem budować karierę w logistyce?
Przede wszystkim kluczowe jest rozwijanie kompetencji w sposób interdyscyplinarny. Trzeba łączyć wiedzę techniczną, analityczną i miękkie umiejętności. Warto inwestować w kursy i certyfikaty, które odpowiadają na aktualne potrzeby rynku. Równie ważne jest regularne śledzenie trendów technologicznych.
Logistyka to branża, która nie tylko adaptuje zmiany. Okazuje się, że coraz częściej je wyznacza. Dlatego warto myśleć o karierze długofalowo: świadomie dobierać kolejne etapy rozwoju, zdobywać praktykę w różnych obszarach łańcucha dostaw i budować kompetencje, które będą przydatne nie tylko dziś, ale i za kilka lat.

Dorota Siudowska-Mieszkowska
Wydawca redakcji ekonomii
Wydawnictwo Naukowye PWN
Wydawca i dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Pomaga autorom w realizacji marzeń o własnej książce, prowadząc przez cały proces wydawniczy i promocyjny. Jako dziennikarka specjalizuje się w tematach ekonomii, finansów, biznesu i nowych technologii. Pracowała dla prestiżowych mediów, m.in. „Rzeczpospolita” i „BusinessWeek Polska”. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego i Jagiellońskiego.
Zobacz również