Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Maksymalizacja zwrotu z inwestycji w automatyzację magazynu – przykład wdrożenia AutoStore

STORAGE

Maksymalizacja zwrotu z inwestycji w automatyzację magazynu – przykład wdrożenia AutoStore

W miarę jak branża logistyczna ewoluuje, pojawiają się nowe wymagania dotyczące łańcuchów dostaw i realizacji zamówień. Firmy poszukują zatem innowacyjnych rozwiązań do optymalizacji swoich operacji magazynowych. Jednym z nich, od lat cieszącym się dużym zaufaniem klientów, jest AutoStore – zautomatyzowany system przechowywania i pobierania (ASRS), który wykorzystuje roboty do efektywnej obsługi zamówień w kompaktowym układzie.


Data publikacji: 19.07.2024

Data aktualizacji: 19.07.2024

Podziel się:

W tym artykule przyjrzymy się zwrotowi z inwestycji po zainstalowaniu systemu AutoStore w Polsce. Zbadamy, z jakimi kosztami wiąże się implementacja, jakie płyną z niej korzyści, a także omówimy konkretne aspekty wpływające na decyzję i zakup takiego systemu w roku 2024.

Koszty inwestycyjne

Zagłębiając się w temat ROI, należy najpierw zsumować początkowe koszty inwestycyjne. Zaliczamy do nich sprzęt – w tym koszt zakupu i instalacji systemu AutoStore (zakup takiej liczby robotów, aby zaspokoić dzisiejsze potrzeby; nie róbmy tego na wyrost, ponieważ dołożenie kolejnych urządzeń jest możliwe w każdej chwili i praktycznie od ręki). Kolejnym punktem na liście jest integracja AutoStore z istniejącymi systemami zarządzania magazynem. Tutaj warto nadmienić, że AutoStore udostępnia API, a z racji setek wdrożonych na całym świecie instalacji możemy śmiało stwierdzić, że większość dostępnych – w tym także zaprogramowanych in-house – WMS-ów komunikuje się już z naszym rozwiązaniem.

Ostatnim czynnikiem kosztowym będzie szkolenie pracowników w zakresie obsługi i konserwacji systemu. Tutaj nie bez znaczenia jest fakt, że jest ono tak proste, że wystarczy jedno spotkanie szkoleniowe, aby użytkownicy czuli się pewnie, obsługując automatykę. Konserwacja instalacji to również temat szczególnie ciekawy, gdyż w przypadku AutoStore koszty te są nieporównywalnie niższe niż w przypadku innych systemów. Przede wszystkim ze względu na fakt, iż większość konserwacji jest wykonywanych przez samego użytkownika systemu.

Oszczędności operacyjne

Koszty operacyjne muszą dziś zostać policzone na nowo. Obecnie najwyższym obciążeniem jest koszt płacy pracownika (wzrost płacy minimalnej od 2022 r. do lipca 2024 r. aż o 43%[1]). Jeden z naszych potencjalnych klientów po wdrożeniu omawianego przez nas rozwiązania na samym magazynie mógłby zatrudniać o 180 osób mniej (180 x 4300 zł = 774 000 zł oszczędności na pensjach miesięcznie). Bynajmniej nie planuje jednak zwolnień. Po prostu żyjemy w czasach, w których wyszkolony i rzetelny pracownik jest na wagę złota. Pod warunkiem, że faktycznie mamy go na pokładzie.

Obecnie wiele regionów Polski boryka się z brakiem pracowników, co skutkuje częstymi rotacjami, rezygnacją ze względu na konieczność dojazdów (np. na obrzeża miasta) lub bardzo niską jakością pracy powodującą liczne błędy w kompletacji. Braki kadrowe stanowią globalne wyzwanie. AutoStore ze względu na komfort pracy przyciąga lepszą kadrę pracowniczą (nawet w mroźniach AutoStore członkowie zespołów nie pracują w ujemnych temperaturach!), co ostatecznie poprawia współczynnik utrzymania pracowników i redukuje koszty związane z ich zastępowaniem (wg jednego z naszych klientów koszt rekrutacji po odejściu wdrożonego pracownika wynosi ok. 50% całości wynagrodzenia).

[1] Dane z GUS: płaca minimalna w 2022 r. – 3010 zł, od stycznia 2023 r. – 3490 zł, od lipca 2023 r. – 3600 zł , od stycznia 2024 r. – 4242 zł, od lipca 2024 r. – 4300 zł.

Obszar działania systemuWymagani pracownicy przed wdrożeniemWymagani pracownicy po wdrożeniu
Goods-in 40 osób 22 osoby
Picking/Packing 100 osób18 osób
Inne zadania na magazynie 100 osób20 osób
Suma 240 osób60 osób
Różnica w liczbie etatów-180 osób

Ten sam towar na mniejszej przestrzeni

Dzięki maksymalizacji gęstości przechowywania AutoStore zmniejsza wymagania dotyczące powierzchni magazynowej. Towar, który rozmieszczony na półkach regałowych zająłby cały magazyn, w systemie AutoStore jest w stanie pomieścić się średnio na ¼ powierzchni tego samego obiektu. Przeliczając koszt magazynu na metr kwadratowy, po instalacji AutoStore możemy przyjąć optymalizację nakładów w tym zakresie o 75%.

W tym punkcie warto także poruszyć fakt, że oddala to perspektywę wybudowania lub wynajęcia nowej powierzchni magazynowej. I właśnie przed tym wyborem często stają nasi klienci, decydując się na kontakt z nami – wejść w automatykę z AutoStore czy poszerzać obecną infrastrukturę magazynową? Automatyzacja istniejących obiektów pozwala uniknąć kosztownych przeprowadzek i nowych budów. AutoStore optymalizuje wykorzystanie przestrzeni, przedłużając żywotność obecnych magazynów. To eliminuje też koszty związane z ewentualnym przenoszeniem operacji oraz ludzi.

Czas to pieniądz

Szybsza realizacja zamówień oznacza krótszy okres obrotu i poprawę przepływu gotówki. Umożliwia również wydłużenie czasu składania zamówień dla wysyłek tego samego dnia. AutoStore wspiera taki proces, dzięki czemu klienci mogą zamawiać nasze towary nie do 13:00, a np. do 15:00, a magazyn jest w stanie przygotować zamówienia do odbioru przez kuriera o granicznej godzinie 16:00. Kolejnym aspektem wpływającym na ROI jest redukcja błędów związanych z kompletacją zamówień.

Poniżej zamieszczamy przykład sklepu e-commerce, gdzie redukcja błędów kompletacji o 1,99% w skali roku dała oszczędność na poziomie 1,2 mln PLN.

Tab. 2. Wpływ redukcja błędów kompletacji o 1,99% na rentowność biznesu

Liczba linii zamówień w roku 5 000 000
Dokładność98,00%
Błędy w skali roku (2%)100 000
Spodziewana redukcja błędu-1.99%
Redukcja liczby błędów w skali roku-99500
Koszt błędu (obsługa zwrotu 3,58 zł; transport 8,50 zł)PLN 12,08
Obecny koszt obsługi błędów w skali rokuPLN 1 208 000,00
Redukcja kosztów związanych z błędami w zamówieniach po wdrożeniu AutoStore (minimum) -PLN 1 201 960,00

Elastyczność fundamentem przewagi konkurencyjnej

System AutoStore można łatwo rozbudowywać, co umożliwia firmom dostosowanie się do zmieniającego się popytu. Co istotne, podczas zwiększania możliwości magazynu nie musimy przerywać bieżących operacji. Powiadomienie systemu o tym, że siatka, po której mogą poruszać się roboty, została rozszerzona, zajmuje nie dłużej niż przerwę na lunch.

Podobnie ma się sytuacja z dodawaniem na siatkę kolejnych urządzeń. Implementacja robota wymaga chwilowego zatrzymania systemu w celu otwarcia drzwi bezpieczeństwa, a następnie dołączenie urządzenia do kontrolera za pośrednictwem konsoli. Żadna z tych czynności nie wymaga wyłączenia systemu i przerwania realizacji zamówień. Nic dziwnego, że wg statystyk aż 70% wszystkich systemów AutoStore na świecie zostało przynajmniej raz rozbudowanych. Łatwość skalowania operacji jest o tyle ważna, że nie trzeba budować automatyki AutoStore z myślą o tym, co będzie za rok, 3 czy 5. Jeśli popyt się zwiększy, to i instalacja może zostać łatwo rozbudowana. A pamiętajmy, że początkowa wielkość instalacji ma przecież ogromny wpływ na ROI!

Różne oblicza efektywności

AutoStore bezsprzecznie poprawia efektywność operacji, co prowadzi do zwiększenia konwersji sprzedaży, zadowolenia klientów oraz pozwala na skrócenie czasu dostaw towaru do konsumenta. Dobrym przykładem będzie tutaj jeden z pierwszych klientów AutoStore – Bootz. Firma ta już czterokrotnie poszerzała swoją instalację, a dzisiaj szczyci się  wręcz szokującym czasem przetwarzania zamówienia – jest to 49 sekund od momentu wpłynięcia zamówienia do systemu. Co więcej, Bootz wciąż pracuje nad tym, aby poprawiać swoje osiągi.

Efektywność operacji przejawia się również w pełnej widoczności stanu magazynowego. Automatyzacja zapewnia lepszą kontrolę nad ruchem towarów, zmniejszając braki w magazynie i umożliwiając szybsze aktualizacje dostępności towarów. Z AutoStore roczne inwentaryzacje stają się zbędne (oczywiście jeśli wymagania audytorów i zatwierdzonych wcześniej koncepcji nie narzucają inaczej).

Osobna kwestia to brak przestojów w operacji. AutoStore od początku swej działalności w 1996 r. pracuje nad poprawieniem swojego średniego czasu operacji we wszystkich instalacjach na świecie. Podkreślę raz jeszcze, średni czas sprawności system wynosi 99,7%. Jest to możliwe, ponieważ został on tak zaprojektowany, aby nie było w nim choćby jednego punktu awarii. Nadrzędna zasada AutoStore jest taka, że nawet jeśli jeden robot się zatrzyma, to reszta systemu wciąż pracuje i wszystkie SKU są dostępne dla wszystkich operatorów, czyli osób kompletujących zamówienia.

Wysoka efektywność energetyczna AutoStore wpisuje się w rosnące zapotrzebowanie na zrównoważone łańcuchy dostaw. Mniejszy ślad węglowy oznacza mniejsze zużycie energii. AutoStore jest urządzeniem o bardzo niskim poborze mocy i może działać na samej energii słonecznej. 10 robotów zużywa tyle samo energii, co jeden domowy odkurzacz, tak więc ROI jest obarczone mniejszym ryzykiem kosztów związanych ze skokami cen energii. Ponadto koszty utrzymania AutoStore w porównaniu z innymi „konwencjonalnymi” systemami są o wiele niższe (także ze względu na konstrukcję robotów i portów, która jest prosta i łatwa w utrzymaniu).

Podsumowanie

Co prawda łatwo jest liczyć koszty, ale już o wiele trudniej oszacować wszystkie oszczędności. Jak policzyć tak niewymierne korzyści, jak zadowolenie konsumenta, który dzięki szybszej dostawie i braku błędów w zamówieniu staje się lojalnym klientem? Oczywiście możemy uwzględnić wzrost obrotów, ale czy naprawdę da się to dokładnie przeliczyć?

A co z nowym pokoleniem, dla którego „zrównoważony rozwój” to konkretny wymóg, a nie tylko kolejny trend? To właśnie ono będzie decydować, czy polityka prowadzona przez dany sklep jest zgodna z jego wartościami. Wybór odpowiedniej automatyzacji stanowi zatem trudne zadanie. Możemy obliczyć pewne wskaźniki zwrotu z inwestycji, jesteśmy w stanie optymalnie dobrać wielkość systemu, ale ostatecznie to klienci podejmują decyzje na podstawie swoich przekonań. I niestety nie da się tego dokładnie wyliczyć żadnym wskaźnikiem ROI.

W przypadku potrzeby dowiedzenia się więcej o AutoStore oraz chęci obliczenia ROI, proszę o kontakt na dorota.richards@autostoresystem.com. Wspólnie uzupełnimy kalkulator ROI i omówimy, w jakim horyzoncie czasowym nastąpi zwrot z inwestycji w automatykę w Państwa przypadku.

Dorota Richards

Business Development Manager
AutoStore

Zobacz również


Przeczytaj