INTELIGENT TECHNOLOGIES, STORAGE
Nadchodzi kolejna fala automatyzacji
O zmianach technologicznych w obrębie automatyki magazynowej oraz innowacyjnym podejściu do automatyzacji procesów z Adrianem Stochem z firmy GXO rozmawia redakcja magazynu „Logistics Manager”.
Data publikacji: 10.09.2024
Data aktualizacji: 13.09.2024
Podziel się:

Redakcja „Logistics Manager”: GXO dokonało znaczących postępów we wdrażaniu automatyzacji i technologii w ostatnich latach. Proszę powiedzieć, jakie to miało znaczenie dla Państwa firmy i całej branży?
Adrian Stoch: W ostatnich latach firmy odczuwają coraz większą presję, aby poprawiać produktywność, zapewniać satysfakcję pracowników i pozytywne doświadczenia zakupowe dla konsumentów bez gwałtownego podnoszenia cen. W efekcie powstało ogromne zapotrzebowanie na zautomatyzowane rozwiązania logistyczne. Firmy zwracają się do ekspertów takich jak GXO, aby ich magazyny były bezpieczniejsze, szybsze i bardziej wydajne.
Dlatego nasze rozwiązania technologiczne obejmują zarówno tradycyjne technologie modułowe, takie jak technologie ubieralne czy coboty, jak i wielkoskalowe instalacje zintegrowanej automatyzacji. Jesteśmy liderem na rynku automatyzacji, a dla zapewnienia dalszego rozwoju współpracujemy z najlepszymi programistami w ramach naszego programu inkubatora operacyjnego
Redakcja „Logistics Manager”: Jaka jest skala tego zjawiska?
Adrian Stoch: GXO jest największym operatorem logistyki kontraktowej na świecie obsługującym klientów w 27 krajach.
Obecnie około 40% naszych przychodów pochodzi ze zautomatyzowanych operacji, podczas gdy średnia w branży wynosi mniej niż 8%. Obsługujemy prawie tysiąc lokalizacji na całym świecie, co pozwala nam testować dziesiątki nowych technologii w rzeczywistych warunkach przed ich szerokim wdrożeniem. Gwarantuje to, że nasza automatyzacja tworzy wartość dla naszych klientów.
Redakcja „Logistics Manager”: W jaki sposób GXO wdraża nowe rozwiązania technologiczne?
Adrian Stoch: Wykorzystanie technologii jest częścią DNA GXO. Dzięki wspomnianemu programowi inkubatora operacyjnego już na wczesnym etapie testujemy nowe rozwiązania. Współpraca z deweloperami pozwala doskonalić technologie magazynowe. Jeśli dane rozwiązanie spełnia nasze progi wydajności, wdrażamy je w całej naszej sieci.
Zawsze skupiamy się na strategicznych potrzebach naszych klientów, które mogą różnić się w zależności od lokalizacji i zmieniać się w czasie. Jesteśmy w stanie zarekomendować rozwiązanie, które najlepiej zaspokoi te potrzeby.
Redakcja „Logistics Manager”: Jak konkretnie technologia pomaga odpowiadać na potrzeby magazynowe?
Adrian Stoch: Technologia w magazynach poprawia dokładność, obniża koszty i tworzy ogólnie lepsze środowisko pracy dla pracowników Pozwala to również firmom kierować zasoby tam, gdzie przyniosą one największy zwrot, co przekłada się na lepsze wyniki dla klientów i inwestorów.
Redakcja „Logistics Manager”: GXO jest liderem w dziedzinie automatyzacji. Jaka jest aktualna oferta technologiczna firmy?
Adrian Stoch: GXO oferuje trzy główne rodzaje technologii.
Pierwszą z nich jest automatyzacja na dużą skalę, która jest zwykle wdrażana po uruchomieniu centrum logistycznego. Takie rozwiązanie pozwala na wysoki stopień integracji wielu procesów i obsługę ponad połowy wolumenu danej lokalizacji. Jest najlepsze dla klientów zdecydowanych na długoterminowe inwestycje w dedykowane rozwiązania wspierające ich rozwój lub strategię handlową.
Drugi rodzaj stanowią technologie adaptacyjne, które jako rozwiązania modułowe można łatwo i szybko wdrożyć w funkcjonujących już centrach logistycznych dla usprawnienia operacji lub jako odpowiedź na nowe potrzeby klientów. Są to technologie o niskim stopniu integracji odpowiednie dla klientów szukających sposobów na wprowadzanie innowacji w ramach istniejących operacji.
I wreszcie trzeci rodzaj technologii obejmujący naszą ofertę oprogramowania i analiz opartych na sztucznej inteligencji, zapewniając wgląd w sposób zarządzania operacjami obecnych klientów. Podejmowanie decyzji w oparciu o sztuczną inteligencję wymaga specjalistycznych umiejętności i szczegółowej wiedzy na temat danej lokalizacji. W GXO jesteśmy przekonani, że połączenie sztucznej inteligencji i robotyki zmieni sposób działania łańcuchów dostaw i jesteśmy dumni z naszych postępów w tym obszarze.
Redakcja „Logistics Manager”: Jakie są zalety wspomnianych technologii?
Adrian Stoch: Takich zalet jest bardzo dużo niezależnie od rodzaju technologii. Ramiona robotów wykonują powtarzalne ruchy z dużą precyzją. Coboty wspierają pracowników w wykonywaniu zadań obejmujacych towary wielkogabarytowe. Urządzenia ubieralne, takie jak okulary i inteligentne rękawice, zwiększają wydajność i dokładność w zarządzaniu magazynem. Zintegrowane systemy na dużą skalę całkowicie przekształcają sposób obsługi klientów końcowych. Analityka oparta na sztucznej inteligencji dostarcza informacji wpływających na to, jak planujemy i prowadzimy operacje naszych klientów.
Każdy rodzaj technologii ma swoje zalety. Kluczem jest znalezienie takiego rozwiązania, które będzie najlepiej odpowiadać na potrzeby klientów i wesprze ich w realizacji celów.
Redakcja „Logistics Manager”: A jak wspomniana sztuczna inteligencja wpływa na logistykę?
Adrian Stoch: Potencjał sztucznej inteligencji w zakresie usprawnienia globalnych łańcuchów dostaw jest ogromny, a my dopiero zaczynamy go odkrywać.
Już teraz automatyzacja oparta na sztucznej inteligencji umożliwiła bezprecedensowy wzrost produktywności. Roboty wsparte sztuczną inteligencją zwiększają wydajność w najbardziej pracochłonnych częściach procesu. Stosujemy również uczenie maszynowe, które pozwala np. lepiej określić miejsce magazynowania towarów przychodzących w zależności od tego, jak szybko zostaną przetworzone. To tylko kilka przykładów wykorzystania sztucznej inteligencji w optymalizacji operacji dla naszych klientów
Redakcja „Logistics Manager”: Jak zatem będzie wyglądała przyszłość automatyzacji?
Adrian Stoch: Magazyn jest złożonym środowiskiem obejmującym szeroki zakres wysoce współzależnych zadań, które można usprawniać dzięki zastosowaniu technologii. Odpowiednie zastosowanie robotyki, sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, które wciąż się rozwijają, pozwala zmieniać kształt operacji.
Nasza wiodąca pozycja w zakresie wdrażania zautomatyzowanych rozwiązaniach logistycznych, realizacja wspomianego na początku programu inkubatora operacyjnego, zapewniają, że jesteśmy na bieżąco z innowacjami technologicznymi, dzięki czemu możemy być szybsi i lepsi w tworzeniu łańcucha dostaw przyszłości. Naszym celem jest dalsze udoskonalanie procesów logistycznych poprzez kompleksową automatyzację oraz stosowanie technologii zintegrowanych.
Redakcja „Logistics Manager”: Czy są już jakieś przykłady zastosowania tych przyszłych technologii?
Adrian Stoch: Uczenie maszynowe i sztuczna inteligencja zapewniają możliwości, których nie mogliśmy sobie wyobrazić jeszcze kilka lat temu. Przykładowo, ramiona robotyczne oparte na sztucznej inteligencji wykonują powtarzalne zadania w naszych zakładach, takie jak grawerowanie produktów, rozładowywanie produktów przychodzących i budowanie palet w niestandardowych konfiguracjach, z dużą precyzją. Systemy te uczą się przy każdym powtórzeniu swojego zadania, tworząc bazę wiedzy, która zmniejsza liczbę błędów. Zmniejszają również obciążenie naszych pracowników, co zwiększa wydajność i bezpieczeństwo, jednocześnie pozwalając członkom naszego zespołu skupić się na działaniach o wyższej wartości dodanej.
Redakcja „Logistics Manager”: A jakie korzyści dla pracowników GXO niesie ze sobą rozwój technologii?
Adrian Stoch: Technologia sprawia, że praca w centrum logistycznym jest bardziej bezpieczna i atrakcyjna. Badania satysfakcji pracowników potwierdzają, że praca z technologią wpływa na większe zaangażowanie i zadowolenie z pracy. Tworzymy również zupełnie nowe zawody. Rozwój sztucznej technologii będzie sprzyjał tym trendom i poszeszał zakres naszych możliwości oraz zmieniał sposób naszej pracy.
Redakcja „Logistics Manager”: Dziękujemy za rozmowę.

Adrian Stoch
Chief Automation Officer
GXO Logistics
Dyrektor ds. Automatyzacji w GXO, światowym liderze logistyki. Kieruję globalną automatyzacją magazynów wykorzystując #AI, #robotykę i #doskonałośćoperacyjną. Z 20-letnim doświadczeniem w transformacji łańcuchów dostaw, wdrażam innowacyjne rozwiązania w sieci 970 magazynów w 27 krajach. Wcześniej zarządzałem Działem Konsumenckim GXO w regionie AMAPAC, realizując projekty automatyzacji dla czołowych światowych marek.
Zobacz również