Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Nowe podejście do outsourcingu logistyki towarów niebezpiecznych

SUPPLY CHAIN

Nowe podejście do outsourcingu logistyki towarów niebezpiecznych

Według raportu opublikowanego przez Allied Market Research globalny rynek logistyki towarów niebezpiecznych w 2021 r. wygenerował 200 mld USD przychodu. Eksperci przewidują, że do 2031 r. wartość ta wzrośnie do 382,9 mld USD, wykazując złożoną roczną stopę wzrostu (CAGR) na poziomie 7% w okresie 20222031. W świetle napiętych łańcuchów dostaw w coraz większym stopniu to właśnie logistyka staje się czynnikiem konkurencyjności dla przemysłu chemicznego. Wymaga to zmiany podejścia do definiowania zamówień i wyboru dostawcy rozwiązań logistycznych.


Data publikacji: 14.08.2023

Data aktualizacji: 14.08.2023

Podziel się:

logistyka-towarow-niebezpiecznych-1

Pod koniec 2022 r. opublikowano wyniki badania pt. „Zamówienia na usługi logistyczne w przemyśle chemicznym”. Publikacja została opracowana przez prof. dr hab. Christiana Kille’a  – profesora logistyki detalicznej i zarządzania operacjami na Technical University of Applied Sciences Würzburg-Schweinfurt  – a także dr. Andreasa Backhausa i Constantina Reutera przy wsparciu DACHSER Chem Logistics. Na podstawie analiz autorzy opracowali sześć rekomendowanych działań w zakresie zaopatrzenia logistyki chemicznej ze szczególnym uwzględnieniem transportu. Pomagają one działom zakupów ukierunkować proces na klienta i zidentyfikować potencjalne oszczędności. W raporcie znajduje się także przewodnik zakupowy z konkretnymi pytaniami i odpowiedziami dotyczącymi całego procesu zakupowego.

Reorganizacja procesu zamówień

W ramach badania eksperci przebadali 27 organizacji z branży chemicznej oraz przeanalizowali funkcjonujące w nich zasady zakupowe, aby opracować modelowy proces zamówień, który ułatwi wyłonienie najlepszego dostawcy usług logistycznych. W efekcie postał sześcioetapowy schemat postępowania przetargowego, na który składa się 30 pytań dotyczących w szczególności zleceń na usługi transportowe. W ten sposób powstał przewodnik z jasnymi wskazówkami pomagający osobom odpowiedzialnym za transport i logistykę wybrać najlepsze rozwiązanie, a tym samym nadal zwiększać konkurencyjność firmy. Wniosek z analiz nie pozostawia też złudzeń: istotna jest zmiana perspektywy w postępowaniach przetargowych na usługi logistyczne w przemyśle chemicznym. Wyłanianie dostawcy wyłącznie na bazie cen usługi pozwala wybrać najtańszego, a nie najlepszego dostawcę.

– W przeszłości logistyka była często traktowana jako zwykły czynnik kosztów, który należy zoptymalizować. Dziś sytuacja jest zupełnie inna, ponieważ logistyka trafiła na agendy zarządów jako krytyczny czynnik sukcesu. Wraz ze zmianą tego podejścia wymagana jest nowa jakość relacji. W związku z tym, przy rozważaniach na temat łańcucha dostaw, działy zakupów, transportu, logistyki i zaopatrzenia muszą wyjść poza koncentrowanie się wyłącznie na cenie – skomentował Michael Kriegel, Head Department, DACHSER Chem Logistics.

Zakup logistyki chemicznej może stać się przewagą konkurencyjną. Dlatego atrakcyjna cena usług nie jest już wystarczającym warunkiem, by producent czy importer towarów niebezpiecznych nawiązał współpracę z operatorem logistycznym. Przedstawiciele branży chemicznej szukają doświadczonych i zaufanych partnerów biznesowych, którzy posiadają rozbudowane, solidne i sprawnie działające sieci połączeń oraz zapewnią konkretne możliwości logistyczne z gwarancją zachowania jakości i ustalonych terminów realizacji dostaw. Co więcej, firmy coraz częściej oczekują od operatorów logistycznych także znaczącego wkładu w zrównoważony rozwój. W praktyce oznacza to, że dotychczasowa współpraca, oparta głównie na wycenie i realizacji zleceń, ewoluuje w kierunku relacji biznesowej, u podstaw której leży zrozumienie specyfiki procesów logistycznych klienta i dobór optymalnych rozwiązań.

logistyka-towarow-niebezpiecznych-2

„Złe” zamówienia kosztują

Z badania wynika również, że policzalne wskaźniki kosztów lub cen zakupionych usług logistycznych nie odzwierciedlają całkowitych kosztów poniesionych przez firmę nadającą towary chemiczne. Dzieje się tak dlatego, że błędy w łańcuchu dostaw mogą nieproporcjonalnie wpływać na wzrost całkowitych kosztów prowadzonej działalności. Im mniej uwagi poświęca się wydajności i jakości partnera logistycznego, tym większe prawdopodobieństwo wystąpienia błędów czy opóźnień w dostawie. Ponadto kompleksowa analiza i ocena procesu logistycznego, uwzględniająca wszystkie jego aspekty, umożliwia znalezienie oszczędności, których nie można zdefiniować ani zwiększyć, jeśli logistykę transportu traktuje się jako oddzielny byt. W rzeczywistości niewystarczająca koordynacja lub brak synchronizacji w łańcuchu dostaw mogą prowadzić do dodatkowych kosztów generowanych w innych miejscach, np. w obsłudze klienta końcowego, poprzez utratę partnera biznesowego, który jest naszym dystrybutorem, poprzez nałożenie kar umownych przez sklepy DIY czy drogerie lub przez wzgląd na zbyt wysoki poziom zapasów. Ile zatem kosztują złe zamówienia? Badanie nie określa tego ilościowo z uwagi na znaczące różnice w zależności od konkretnego badanego przypadku. Prezentuje jednak wskazówki dotyczące obniżenia istniejących kosztów i uniknięcia dodatkowych.

Zmienne ceny energii, dwucyfrowe stopy inflacji i załamujący się popyt

Żyjemy w dynamicznych czasach, co stanowi ogromne obciążenie dla większości firm. Zdaniem ekspertów rynkowych globalna recesja jest nieunikniona. Prawdopodobnie mocno uderzy ona w dostawców usług logistycznych, których oferta jest ograniczona. Czyste usługi transportowe i magazynowe są na ogół wymienne, a zatem szybko i silnie narażone na rynkowe wahania. Kiedyś cena i jakość (np. solidność, punktualność, szybkość) były decydującymi kryteriami dla firm działających w branży chemicznej przy wyborze dostawców usług logistycznych, jednak wymagania się zmieniły. Do zmiany priorytetów przyczyniło się głównie 5 czynników: nasilenie światowej konkurencji w przemyśle chemicznym, oczekiwanie od firm logistycznych wszechstronnego i widocznego wkładu w zrównoważony rozwój, dynamiczna zmiana otoczenia rynkowego, osobiste doświadczenia konsumentów związane z natychmiastową dostępnością produktów z niezwykle krótkim czasem dostawy i zawsze terminowym doręczeniem, czyli tzw. efekt Amazona, a także rosnąca liczba zdarzeń zakłócających funkcjonowanie łańcuchów dostaw, a tym samym zmniejszających zadowolenie klientów. Braki w infrastrukturze logistycznej, cyberataki, klęski żywiołowe, pandemie czy rosnący protekcjonizm sprawiają, że przedsiębiorstwom coraz trudniej jest stworzyć solidne łańcuchy dostaw.


Kompleksowa analiza i ocena procesu logistycznego, uwzględniająca wszystkie jego aspekty, umożliwia znalezienie oszczędności, których nie można zdefiniować ani zwiększyć, jeśli logistykę transportu traktuje się jako oddzielny byt.


Akcja – reakcja

Wśród czynników, które aktualnie mają wpływ na wybór partnera logistycznego, jest zdolność adaptacji firmy do sytuacji gospodarczej w czasach dynamicznie zmieniających się realiów biznesowych i społecznych oraz oczekiwań klientów. Spółki logistyczne muszą być w stanie sprostać rożnym wyzwaniom, które w każdym momencie mogą wiązać się z całkowitą reorganizacją procesów  logistycznych i wymagać elastyczności od pracowników czy procesów.

– Pandemia koronawirusa, niedobory surowców czy ostatnie zmiany polityczno-gospodarcze pokazały, że stabilny partner w biznesie to jeden z fundamentów sukcesu każdej firmy. W czasach wrażliwych łańcuchów dostaw elastyczność, jakość i rzetelność okazały się ważniejsze niż najniższa cena. Jest to szczególnie istotne w transporcie produktów chemicznym, a tym bardziej towarów niebezpiecznych. Tutaj liczą się doświadczenie, odpowiednia infrastruktura oraz specjalistyczna wiedza – i to właśnie oferujemy w DACHSER Chem Logistics. Dysponujemy odpowiednimi rozwiązaniami magazynowymi i transportowymi, które spełniają rygorystyczne wymagania związane z planowaniem i realizacją operacji logistycznych oraz zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa dotyczących ludzi i środowiska – powiedziała Ewelina Staszewska-Kobiela, kierownik rozwoju biznesu DACHSER Chem Logistics w Polsce.

Przemysł chemiczny stanowi wyzwanie dla spedytorów i przewoźników produktów chemicznych, w tym towarów niebezpiecznych. Wiele firm z branży chemicznej planuje wdrażanie nowych, dobrych praktyk w zakresie bezpieczeństwa procesowego i transportowego. Ze względu na specyficzne wymagania oraz rygorystyczne przepisy dotyczące transportu tego rodzaju ładunków większość przedsiębiorstw stawia na współpracę z wyspecjalizowanym operatorem logistycznym. Wyniki badania „Zamówienia na usługi logistyczne w przemyśle chemicznym”, są wskazówką dotyczącą tego, jak zbudować efektywny proces wyboru dostawcy usług transportowych, by podnieść wydajność logistyczną przy jednoczesnym obniżeniu całkowitych kosztów procesu.

Opracowanie: Dachser
https://www.dachser.pl/pl/

 

logistyka-towarow-niebezpiecznych-3

Zobacz również


Przeczytaj