Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Osiem intralogistycznych laurów. Kto cieszy się z nagrody IFOY 2025?

MAGAZYN

Osiem intralogistycznych laurów. Kto cieszy się z nagrody IFOY 2025?

49 produktów na liście zgłoszeń, 15 firm z 21 produktami i rozwiązaniami zakwalifikowanych do finału i 8 zwycięzców, którzy przeszli kompleksowy test z ok. 80 kryteriami, naukową analizę IFOY Innovation Check, test jury. Tak w skrócie wyglądała droga do zdobycia nagrody IFOY (International Intralogistics and Forklift Truck of the Year). Przedstawiamy tegorocznych zwycięzców.


Data publikacji: 29.09.2025

Data aktualizacji: 10.10.2025

Podziel się:

– Już sam skład finalistów pokazuje ogromną siłę innowacyjną w branży intralogistyki. Decyzje jury odzwierciedlają jak nigdy dotąd fakt, że niestabilność rynków, rosnąca presja kosztowa i trwały niedobór siły roboczej wymagają nie tyle stopniowych ulepszeń, co praktycznych i opłacalnych rozwiązań. Autonomizacja to wyraźny trend, ale to uproszczone myślenie napędza prawdziwe innowacje – powiedziała Anita Würmser przewodnicząca jury IFOY podczas uroczystej gali rozdania nagród, która odbyła się w Dortmundzie.

Nagroda IFOY wyróżnia najbardziej innowacyjne produkty i rozwiązania intralogistyczne roku. Ugruntowała swoją pozycję jako wzorzec efektywności ekonomicznej i innowacyjności, a dzięki eksperckiej ocenie uważana jest za jedną z najbardziej prestiżowych międzynarodowych nagród w branży intralogistyki.

Kategoria „Wózek magazynowy roku”

Zwyciężył elektryczny wózek paletowy X Mover EXP15 od EP Equipment, który w bardzo konkurencyjnym gronie wyróżnił się prostotą obsługi i wysoką wydajnością w trybie automatycznym. Jury uznało EXP15 za doskonały przykład udanego uproszczenia procesów automatyzacji transportu wewnętrznego. Wózek paletowy może być używany w trybie manualnym, jak i autonomicznym. Charakteryzuje się solidną konstrukcją, intuicyjną obsługą oraz funkcją „Record and Run”, która pozwala na naukę tras bez konieczności programowania czy szkoleń. Jak oceniło jury, dzięki wyjątkowemu stosunkowi jakości do ceny, produkt chińskiego producenta znacząco obniża barierę wejścia w częściową automatyzację, co czyni go atrakcyjnym rozwiązaniem zarówno dla inwestycji nowych, jak i modernizacyjnych oraz dla firm rozpoczynających automatyzację transportu.

Kategoria „Zrobotyzowany system magazynowy”

Nagroda IFOY 2025 trafiła do firmy Exotec za Next Generation Skypod System. To innowacyjne rozwiązanie robotyczne z Francji zachwyciło smuklejszą konstrukcją, większą dynamiką oraz bardzo wysoką gęstością składowania. Robot jest jedynym elementem systemu, który integruje wszystkie kluczowe funkcje w jednej kompaktowej jednostce – bez potrzeby stosowania złożonych podsystemów, takich jak przenośniki czy sortery. Szczególnie godna uwagi jest zdolność sekwencjonowania produktów w trakcie transportu oraz wykorzystanie przestrzeni pod regałami. Modularna architektura, inteligentne trasowanie i zamknięte pętle procesowe łączą zaawansowaną technologię z praktycznymi korzyściami. Według jury system łatwo skalowalny jest gotowy na przyszłość w wielu branżach – oferuje dużą elastyczność i znacznie zmniejsza ryzyko inwestycyjne w niepewnych czasach.

Kategoria „Zintegrowane rozwiązanie dla klienta”

Za automatyzację nowego magazynu Dr. Max w Telgate koło Bergamo we Włoszech, o której pisaliśmy w poprzednim wydaniu „Logistics Managera”, nagroda trafiła do firmy Geekplus.

Jury przekonał kompleksowy pakiet korzyści dla klienta, dostępność systemu i skalowalność – przy minimalnym zapotrzebowaniu na personel. W pierwszym etapie Geekplus Europe wdrożył rozwiązanie dla 11 000 produktów z sektora e-commerce i farmaceutycznego na powierzchni zaledwie 1300 m². System obejmuje 22 RoboShuttle do magazynowania podwójnej głębokości (do pięciu razy bardziej efektywnego przestrzennie) i 50 robotów P40 do szybkiego transportu pojemników. Stanowiska pick-to-light umożliwiają ergonomiczny i bezbłędny pobór ponad 200 pojemników na godzinę i na stanowisko. Jury szczególnie doceniło sprytnie umieszczony przenośnik nad strefą jazdy – oszczędzające miejsce rozwiązanie, które podwoiło wydajność. Według jury to podręcznikowy przykład przyszłościowej automatyzacji magazynu w sektorze farmaceutycznym.

Kategoria „Specjalne rozwiązanie roku”

W tej kategorii wygrała firma Interroll ze Szwajcarii z systemem MCP PLAY (Modular Conveyor Platform).

Rozwiązanie sterujące do modularnej platformy przenośnikowej do obsługi pojemników i kartonów umożliwia szybkie wdrażanie systemów do obsługi towarów o masie do 50 kg, oferując jednocześnie oszczędność energii do 30%. Szczególnie zyskują detaliści e-commerce i operatorzy 3PL, osiągając wzrosty przepustowości nawet o 100%. Jury mówi wręcz o zmianie paradygmatu w technologii przenośników. MCP PLAY pozwala na precyzyjne lokalizowanie towarów, dowolne skalowanie stref i płynne łączenie wielu linii. Innowacyjne funkcje obejmują „Adjust to Gap” dla redukcji odległości między towarami oraz „Flowing Merge” dla ciągłego łączenia bez zatrzymań. Dzięki otwartemu interfejsowi system działa bez PLC i znacząco upraszcza infrastrukturę IT.

Kategoria „Wózek z przeciwwagą roku”

Zwycięzcą jest EFG 425 od Jungheinrich. Ten elektryczny wózek widłowy o udźwigu 3,5 t, przeznaczony do intensywnego użytku wewnątrz i na zewnątrz, zachwycił jury mocnym napędem dwusilnikowym, wydajnością sięgającą 389 palet na zmianę oraz doskonałą widocznością dzięki szklanym dachom i smukłej konstrukcji masztu. Jury szczególnie doceniło solidną konstrukcję, stabilność temperaturową przy pracy z osprzętem oraz ergonomiczną kabinę operatora. Dzięki imponującym prędkościom jazdy i podnoszenia EFG 425 stanowi silną odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na bezemisyjne wózki o osiągach silników spalinowych. Ustanawia nowe standardy w zakresie wydajności, bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

Kategoria „Oprogramowanie intralogistyczne roku”

Nagroda trafiła do austriackie firmy PLANCISE za Workforce Management for Logistics. To narzędzie SaaS, stworzone specjalnie dla dużych centrów logistycznych zatrudniających ponad 100 osób, które cyfryzuje dotchczasowe, ręczne planowanie personelu i dostosowuje je do zmiennych wolumenów oraz sezonowości. To kluczowa umiejętność w czasach niedoboru wykwalifikowanej kadry. Dzięki dynamicznemu planowaniu w czasie rzeczywistym, chmurowe oprogramowanie wykrywa niedobory lub nadmiary personelu i proponuje przesunięcia na podstawie prognoz przepustowości, kwalifikacji i bieżącego obciążenia. Jury szczególnie doceniło innowacyjną implementację, która nie tylko uwalnia potencjał efektywności, ale także zamyka wcześniej pomijany obszar w intralogistyce.

Kategoria „Robot mobilny”

Nagrodzony został FM-X iGo od STILL. To pierwszy seryjnie produkowany automatyczny wózek wysokiego składowania z akumulatorem litowo-jonowym od producenta z Hamburga, stanowiący pomost do integracji technologii autonomicznej w istniejących środowiskach magazynowych. Jury szczególnie doceniło zintegrowane technologie bezpieczeństwa zgodne z normą ISO 3691-4, wąską szerokość korytarza roboczego, koncepcję serwisową opartą na cyfrowym bliźniaku każdego pojazdu oraz intuicyjne uruchamianie za pomocą oprogramowania iGo easy. W obliczu niedoboru pracowników i rosnących wymagań wydajnościowych FM-X iGo trafia zdaniem jury w sedno współczesnych potrzeb. FM-X iGo skierowany jest szczególnie do małych i średnich firm, które dotąd odstraszała złożoność projektów automatyzacyjnych.

Kategoria „Start-up”

Zwycięzcą została firma Filics z Monachium ze swoim produktem Filics Unit – unikalnym na skalę światową, posiadającym certyfikat CE, systemem z podwójnymi „widłami”, składającym się de facto z dwóch autonomicznych robotów, które mogą synchronicznie wjeżdżać pod europalety lub metalowe pojemniki siatkowe.

„Widły” mają udźwig do jednej tony i umożliwiają automatyzację procesów obsługiwanych dotąd ręcznie przez wózki paletowe – procesów, które wcześniej były nieopłacalne w magazynach blokowych, liniowych lub ciasnych przestrzeniach produkcyjnych i logistycznych.

Jury szczególnie doceniło wysoką jakość opracowanych wewnętrznie modułów podnoszenia i napędu, elastyczne zastosowanie systemu w istniejącej infrastrukturze (tzw. brownfield) oraz potencjał do automatycznego załadunku i rozładunku ciężarówek. Silne wrażenie zrobiła również oszczędność przestrzeni sięgająca nawet 66%.

Zobacz również


Przeczytaj