Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Partnerstwo kluczem do skutecznej logistyki kontraktowej

MANAGEMENT, SUPPLY CHAIN

Partnerstwo kluczem do skutecznej logistyki kontraktowej

Europa jest obecnie drugim największym rynkiem logistyki kontraktowej na świecie i odpowiada za 29% jego globalnej wartości. Eksperci brytyjskiego centrum analitycznego Transport Intelligence (TI) prognozują, że tak pozostanie przynamniej do 2027 r. Wykorzystanie tego pozytywnego trendu wymaga indywidualnego i partnerskiego podejścia do współpracy na linii firma–operator logistyczny. Wszystko po to, by wypracować optymalne rozwiązania logistyczne oraz poprawić efektywność łańcucha dostaw.


Data publikacji: 30.11.2023

Data aktualizacji: 30.11.2023

Podziel się:

Według TI globalny rynek logistyki kontraktowej od 2023 r. do 2027 r. zyska na wartości blisko 50,6 mld euro, a w samej Europie przychód z usług logistyki kontraktowej zwiększy się o prawie 8 mld euro. Takie wzrosty to efekt zmian, jakie zaszły w procesach decyzyjnych przedsiębiorców. W czasach pełnych wyzwań, gdy trudno nakreślić długookresową perspektywę, firmy szukają elastycznych, pewnych i sprawdzonych rozwiązań, których koszt jest stały i przewidywalny.

Oferta szyta na miarę partnerów

Podstawą optymalizacji łańcucha dostaw jest jego wnikliwa analiza. Tylko prawidłowe zrozumienie procesów realizowanych przez firmę pozwala na zaprojektowanie i wdrożenie efektywnych rozwiązań magazynowo-transportowo-spedycyjnych, które przełożą się na realne oszczędności zarówno w krótkim, jak i długim terminie. W przypadku logistyki kontraktowej wymaga to partnerskiego podejścia, w którym najważniejsze są odpowiedzialność, transparentność i elastyczność. Bez tego nawiązanie długoletniej współpracy, na dodatek w ciągle zmieniającym się otoczeniu biznesowym, jest wręcz niemożliwe.

Wydarzenia ostatnich trzech lat i ich wpływ na gospodarkę zredefiniowały partnerstwo i znacznie skróciły horyzont czasowy, w jakim jest ono rozważane. Przez niepewność i niestabilność biznesową w dzisiejszych czasach partner w biznesie to bardziej dostawca i większe znaczenie w procesie decyzyjnym od relacji czy zrozumienia biznesu ma cena. Nadal z założenia jest to sytuacja typu win-win, jednak w praktyce bywa z tym rożnie. Szczególnie jeśli priorytetem dla klienta jest optymalizowanie wyników finansowych w krótkoterminowej perspektywie – mówi Rafał Owczarek, Koordynator Sprzedaży European Logistics w Dachser Polska.

 

Wspólny cel

W budowaniu relacji kluczowa jest koncentracja na wspólnych celach i poszukiwanie optymalnych rozwiązań korzystnych zarówno dla klienta, jak i operatora. Dlatego tak ważne jest, aby każda ze stron – zarówno przedsiębiorca, jak i operator logistyczny – wykonała krok w kierunku utrzymania partnerskiej relacji. Dla Dachser kluczowe jest zachowanie warunków handlowych przez cały okres obowiązywania umowy. Nawet w sytuacjach, które mogłyby stanowić podstawę do zmiany stawek, firma stara się nie wykorzystywać takiej możliwości. Przykładowo podczas pandemii COVID-19 wielu operatorów logistycznych wprowadzało dodatkowe dopłaty do frachtu. Dachser, pomimo ponoszenia wyższych kosztów, nie zmienił stawek zawartych w umowie. Ewentualne renegocjacje warunków współpracy są podejmowane dopiero przy zawieraniu nowych kontraktów. Operator stale inwestuje w rozwój sieci, by zapewnić odpowiednią jakość usług, a przede wszystkim gotowość do obsłużenia rosnących wolumenów przesyłek wynikających z prognozowanego wzrostu popytu.

Naszym priorytetem jest wspieranie naszych klientów w próbie ponownego wejścia na ścieżkę wzrostu. Znaczna część naszych partnerów docenia takie podejście i też jest nastawiona na długofalową współpracę. Zdarzają się jednak kontrahenci, którzy ogłaszają nowy przetarg na dany rok już po ustaleniu warunków współpracy na ten okres. To znacznie utrudnia zarządzanie posiadanymi zasobami czy planowanie procesów logistycznych. Rozumiemy presję kosztową i szukanie oszczędności, ale jeśli ktoś z nami o tym nie rozmawia, to trudno wtedy mówić o partnerskim podejściu – mówi Rafał Owczarek, Koordynator Sprzedaży European Logistics w Dachser Polska.

Wspólne wartości

Współpraca z firmami powinna być przede wszystkim profesjonalna. To znaczy kompetentna, odpowiedzialna oraz etyczna. W Dachser pomagają w tym zasady compliance definiujące wymogi prawne i etyczne, które musi wypełniać każdy z pracowników. Dotyczy to zarówno sfery biznesowej – ofertowanie, tajemnice przedsiębiorstwa, współpraca na każdym etapie kontraktu – jak i towarzyskiej, w tym także wręczania upominków. Szczególnie ważne okazują się umiejętność dostosowania się do zachodzących zmian i wspólna odpowiedzialność za realizację umowy.

Istotne są wzajemne zaufanie i otwartość na wysłuchanie oraz zrozumienie stanowiska każdej ze stron. Pojawia się pytanie, czy zdolność do współpracy pozostaje niezachwiana nawet w obliczu wyzwań i trudności? Przykładem może być trudność związana z kosztami postojowymi, wynikającymi z konieczności utrzymania pracowników czy infrastruktury w okresach mniejszej aktywności. To właśnie w takich momentach warunki partnerskiej współpracy nabierają szczególnego znaczenia, ponieważ sytuacja może się szybko zmienić i wtedy wykwalifikowani pracownicy mogą być na wagę złota – mówi Anna Czyżewska, Kierownik Rozwoju Biznesu Logistyki Kontraktowej w Dachser Polska.

Wspólne wyzwania

Obecnie na pierwszy plan w procesie budowania relacji pomiędzy operatorem logistycznym a klientem wysuwa się elastyczność operacyjna, która umożliwia dostosowanie się do zmieniających się warunków rynkowych czy potrzeb partnera biznesowego. Kolejnym ważnym czynnikiem jest okres obowiązywania kontraktu. Długość trwania umowy staje się istotnym aspektem, który pozwala firmie realizować krótko- lub długoterminowe cele czy projekty. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na tworzenie relacji umożliwiających osiągnięcie optymalnych rezultatów jest integracja cyfrowych rozwiązań na potrzeby systemów transportowych i magazynowych. To pozwala na płynne przekazywanie informacji, monitorowanie procesów i dostęp do danych w czasie rzeczywistym, a w konsekwencji wspomaga efektywność operacyjną oraz umożliwia lepsze zarządzanie łańcuchem dostaw.

Istotną kwestią jest „minimum logistyczne”, czyli precyzyjne określenie, co operator gwarantuje w ramach stałej opłaty oraz jak będzie wyglądał proces, np. obsługi tygodniowej lub miesięcznej. Ważnym zagadnieniem jest szczegółowe opisanie w umowie mechanizmu indeksowania cen. Czasem klienci oczekują umieszczenia w dokumencie autorskich zapisów, które nie zawsze idą w parze z oczekiwaniami, a przede wszystkim możliwościami operatora logistycznego. W obecnej sytuacji rynkowej gwarancja niezmienności stawek przez okres dwóch lat jest zwyczajnie trudna do zrealizowania. Punktem spornym może okazać się uproszczony model cennika, czyli np. stała cena na obsługę dostaw do jednego kraju, bez względu na pokonywany dystans. Ten model nie jest tak atrakcyjny dla klienta, jak mogłoby się wydawać. Często działa na jego niekorzyść, gdyż jest mniej elastyczny i mniej transparentny niż cennik ofertowy dla konkretnego zlecenia logistycznego. Dlatego warto wnikliwie przeanalizować ofertę operatora w zakresie logistyki kontraktowej.

Wspólna planeta

W procesie doboru partnerów coraz większego znaczenia nabierają kwestie środowiskowe. Zrównoważona logistyka to nie tylko trend, ale również konieczność w dzisiejszym biznesie. Firmy i operatorzy logistyczni powinni wspólnie pracować nad ograniczaniem wpływu swojej działalności na środowisko naturalne. Obejmuje to wszelkie działania mające na celu zmniejszenie emisji CO2, w tym wykorzystanie elektrycznych flot pojazdów ciężarowych oraz rozwijanie strategii zrównoważonego łańcucha dostaw. Partnerzy, którzy podejmują wysiłki w kierunku zeroemisyjności, nie tylko chronią środowisko, ale także zwiększają swoją konkurencyjność, lojalność klientów i odgrywają ważną rolę w globalnych wysiłkach na rzecz przeciwdziałania zmianom klimatycznym. Dlatego warto inwestować w strategie zrównoważonej logistyki i podejmować kroki ku bardziej zrównoważonej przyszłości.

Potencjał Dachser

W Dachser logistyka kontraktowa to rozwiązania magazynowo-logistyczne, które pozwalają klientowi optymalizować budżet oraz skrócić czas i podnieść jakość realizowanych dostaw. To inteligentne i kompleksowe połączenie efektywnej gospodarki magazynowej z paneuropejską wydajną siecią transportu drogowego – obsługiwaną przez DACHSER European Logistics –  oraz morskiego i lotniczego – świadczonego przez DACHSER Air & Sea Logistics. To także szereg usług dodatkowych, takich jak np. obsługa celna, etykietowanie, wstępny montaż czy konfekcjonowanie zestawów. W ramach logistyki kontraktowej Dachser w Polsce oferuje siedem magazynów o łącznej powierzchni 31 000 m2, położonych w strategicznych lokalizacjach we Wrocławiu, Gdańsku, Rzeszowie, Warszawie, Poznaniu, Sosnowcu oraz działający od roku obiekt magazynowy w Toruniu.

Doświadczenia ostatnich lat pokazują, że bardzo trudno budować partnerstwo, jeśli jedynym lub najważniejszym kryterium wyboru operatora logistycznego jest stawka bazowa usługi. Bardziej rzetelnym i wiarygodnym wskaźnikiem oceny jest całościowa analiza wpływu współpracy z dostawcą na bilans logistyczny klienta. Wtedy można realnie ocenić efektywność kosztową łańcucha dostaw.

Partnerska współpraca na linii firma–operator logistyczny jest kluczem do osiągnięcia optymalnych rozwiązań w logistyce. Zrozumienie wspólnych celów, współdzielenie informacji, optymalizacja procesów, inwestycje w technologię, zrównoważony rozwój i dążenie do zeroemisyjności, a także elastyczność i skalowalność to filary udanej współpracy. W dobie rosnącej roli logistyki w globalnym łańcuchu dostaw partnerska współpraca staje się niezbędnym narzędziem do osiągnięcia sukcesu i sprostania wymaganiom rynku. Dlatego też warto inwestować w budowanie trwałych relacji z partnerami logistycznymi i tworzyć strategie oparte na współpracy.

Opracowanie: Dachser Polska

(materiał promocyjny)

Zobacz również


Przeczytaj