SUPPLY CHAIN, TRANSPORT AND SPEDITION
Przyszłość międzynarodowego transportu towarów konsumpcyjnych: trendy i innowacje
Towary konsumpcyjne to bardzo szeroka grupa, która obejmuje wszystkie produkty zaspokajające podstawowe potrzeby bytowe człowieka. Jakie nowoczesne rozwiązania ułatwią transport takich dóbr?
Data publikacji: 19.12.2024
Data aktualizacji: 19.12.2024
Podziel się:

Sztuczna inteligencja w transporcie towarów FMCG
Stosowanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych z zakresu AI i Big Data to trend, który co prawda już teraz cieszy się dużym zainteresowaniem, ale wciąż można zauważyć tendencję wzrostową w tym zakresie. Wiele wskazuje na to, że z roku na rok udział sztucznej inteligencji w działaniach logistyczno-transportowych dla branży FMCG będzie dynamicznie wzrastać.
Cyfryzacja i automatyzacja mogą dotknąć takich aspektów, jak chociażby:
- automatyczne zarządzanie magazynem,
- autonomiczne wózki rozwożące towar po przestrzeni magazynowej,
- skrupulatne monitorowanie zatowarowania i przeciwdziałania tak brakom, jak i nadmiarom,
- autonomiczne generowanie i sczytywanie etykiet magazynowych i transportowych,
- kontrolowanie przewożonego ładunku w czasie rzeczywistym.
Logistyka Just-in-Time w kontekście towarów konsumpcyjnych
Chociaż popyt na towary konsumpcyjne nigdy nie słabnie, trzeba pamiętać o tym, że jego wzrost często idzie w parze z marnotrawstwem. Wdrażanie rozwiązań mających na celu zapobieganiu mu jest jednym z najsilniejszych trendów logistycznych na nadchodzące lata.
W założenie to idealnie wpisuje się logistyka Just-in-Time (JIT). Pod tym pojęciem kryje się specyficzny sposób zarządzania procesami produkcyjnymi, który zakłada dopasowanie ich do bieżącego popytu. W opracowaniu planu produkcji bierze tu udział sztuczna inteligencja.
Rozwiązanie to sprzyja ograniczaniu nie tylko marnowania produktów, lecz również potrzebnej przestrzeni magazynowej. Przekłada się to na korzyść finansową dla inwestora.
Znaczenie logistyki zwrotnej w branży FMCG
Logistyka zwrotna to pojęcie wpisane w specyfikę sektora FMCG. Prawo zapewnia konsumentom możliwość zwrotu zakupionych towarów, a działania związane z zarządzaniem zwrotami stanowią ostatni etap łańcucha dostaw.
Wbrew pozorom, nie sprowadza się to jedynie do udostępnienia klientowi możliwości zwrócenia towaru w określony sposób. Towar pozwrotowy musi zostać również właściwie zorganizowany w taki sposób, by ograniczyć ilość odpadów i przeprowadzić kontrolę produktów nadających się do ponownej sprzedaży. W kontekście branży FMCG ma to szczególne znaczenie. Towary z tej grupy często mają krótką przydatność do użycia, a przy tym muszą spełniać inne normy, np. higieniczne.
Inwestorzy coraz częściej interesują się logistyką zwrotną, gdyż wpisuje się ona w założenia zrównoważonego biznesu. Właściwie zaprojektowane procesy zwrotów mogą wpłynąć na znaczne obniżenie śladu węglowego firmy.
Logistyka B2B a prężny rozwój branży e-commerce
Online i mobile to kanały sprzedaży, które cieszą się obecnie ogromnym powodzeniem wśród konsumentów kupujących produkty z sektora FMCG. Logistyka nastawiona na osoby robiące zakupy bez wychodzenia z domu wymaga wdrożenia specjalnych rozwiązań.
Obecnie największe zapotrzebowanie dotyczy błyskawicznych dostaw, których oczekują klienci docelowi. W rozwiązaniu tego problemu może pomóc wdrożenie rozwiązań z zakresu logistyki B2B, np. z pomocą doświadczonej firmy logistyczno-transportowej AsstrA.
Działania w ramach logistyki B2B są zorientowane wokół utrzymania płynności przepływu towarów, co w branży FMCG ma duże znaczenie. Kluczowym aspektem jest natomiast efektywne zarządzanie zapasami, m.in. dzięki zaawansowanej integracji technologicznej.
Cyberbezpieczeństwo w zarządzaniu łańcuchem dostaw
Cyberataki mogą okazać się bardzo dużym zagrożeniem dla branży logistyczno-transportowej, zwłaszcza w kontekście towarów konsumpcyjnych. Ochrona przed nimi wymaga wdrożenia odpowiednich rozwiązań technologicznych, na co decyduje się obecnie coraz więcej firm z tego sektora. Warto pamiętać, że ataki cyberprzestępców mogą służyć do kradzieży nie tylko cennych ładunków, ale również wrażliwych danych klientów, które każdy przedsiębiorca ma obowiązek chronić
Zrównoważona logistyka w centrum zainteresowania sektora FMCG
Zielona logistyka to trend wynikający ze zwiększonej świadomości ekologicznej społeczeństwa, które naciska na producentów z sektora FMCG, a tym pozostaje tylko jedno – wprowadzenie zmian w kierunku bardziej zrównoważonego transportu. Możliwości jest wiele, m.in.:
- optymalizacja tras przewozowych,
- wprowadzenie transportu drobnicowego, by niwelować puste lub półpuste przebiegi,
- zwiększanie świadomości kierowców na temat zasad ecodrivingu,
- stosowanie transportu intermodalnego w przypadku towarów konsumpcyjnych przewożonych na dużym dystansie,
- dbanie o sprawność floty,
- ograniczanie strat w transporcie poprzez właściwe zabezpieczanie ładunku,
- włączanie do floty elektrycznych samochodów ciężarowych.
Wyścig po innowacje
Co prawda powyżej można znaleźć wiele innowacyjnych rozwiązań technologicznych, jednak to jeszcze nie wszystko. Rozwój w tym zakresie odbywa się bowiem niezwykle dynamicznie, a firmy z sektora logistyczno-transportowego prześcigają się we wprowadzaniu coraz to nowocześniejszych działań podnoszących efektywność transportu, zwiększających oszczędność czasu i pieniędzy inwestora, jak również zmniejszających negatywny wpływ na środowisko.
Innowacją, która ma szansę błyskawicznie rozwinąć się w najbliższym czasie, są chociażby dostawy na żądanie z użyciem dronów. Wiele uwagi skupia się teraz także na machine customers, czyli sztucznej inteligencji podejmującej decyzje zakupowe za klienta dla większej oszczędności czasu.
(artykuł sponsorowany)
Zobacz również