SUPPLY CHAIN
Temperatura kontrolowana na oceanie
Logistyka łańcucha dostaw w temperaturze kontrolowanej to gwarancja zachowania wysokiej jakości produktów. Jest to szczególnie ważne w przypadku transportu morskiego, gdzie podróż ładunku trwa nie kilka dni lub godzin, ale nawet kilkanaście tygodni! Im większa odległość, tym większe ryzyko uszkodzenia produktu, a lista towarów wymagających tak szczególnego traktowania jest dość długa i zaskakująca. Natomiast cały proces – wymagający, dlatego warto powierzyć go ekspertom.
Data publikacji: 09.05.2024
Data aktualizacji: 09.05.2024
Podziel się:
Towary wrażliwe
Mówiąc o temperaturze kontrolowanej w logistyce, zazwyczaj pierwsze, co przychodzi nam na myśl, to artykuły spożywcze i łańcuch chłodniczy. Rzeczywiście produkty te stanowią znaczną część towarów wymagających specjalnych warunków transportu, ale nie są jedyne. Zaliczają się do nich również produkty medyczne i farmaceutyczne, kosmetyki, kwiaty, środki chemiczne, w tym chemia gospodarcza, czy wrażliwe materiały budowlane, a także artykuły przemysłowe, np. baterie i sprzęt elektroniczny czy wyroby skórzane. W ramach każdej z tych kategorii występują też różnice względem wymogów temperaturowych, bo inne wymagania będą dla owoców i warzyw, a inne dla nabiału, słodyczy, napojów czy mięsa, ryb i owoców morza. Odpowiednie warunki transportu w stałej temperaturze przekładają się zaś na wymierne korzyści dla konsumentów, bo tylko wtedy produkty zachowają nie tylko swoją jakość i przydatność do użytku, ale także odpowiednie właściwości i walory.
Choć właściwą temperaturę do przewozu i przechowywania artykułów określa ich producent, to jednak spedycja i przewoźnicy są odpowiedzialni za dostarczenie ładunku do odbiorcy w niezmienionym stanie. Ich doświadczenie w ramach przewozu różnych grup towarowych pozwala wyłapać ewentualne błędy, a im dłuższa podróż, tym bardziej newralgiczny jest to czynnik. Nie ma tu miejsca na błędy, więc doświadczenie, odpowiednia wiedzy ekspertów i rozwiązania technologiczne są kluczowe.
Ruszamy w podróż
Podstawowym i koniecznym elementem realizacji transportu morskiego w temperaturze kontrolowanej są tak zwane reefery, czyli kontenery chłodnicze. Przed udostępnieniem kontenera do załadunku przeprowadzana jest dokładna kontrola (PTI), która ma na celu sprawdzenie, czy urządzenia chłodzące, kontrolujące i rejestrujące temperaturę w kontenerze działają prawidłowo. Następnie jest on sprawdzany pod kątem czystości, zapachu i integralności konstrukcji. Ustawienia są dostosowywane do wymagań towaru i kontener dostarcza się do miejsca załadunku. Ładunek jest starannie umieszczany wewnątrz. Właściwe rozmieszczenie ma tu kluczowe znaczenie dla utrzymania wymaganej cyrkulacji powietrza i wentylacji. Po zamknięciu drzwi kontener na naczepie przemieszcza się do terminalu oceanicznego. Agregat prądotwórczy podłączony do kontenera utrzymuje pożądane ustawienia podczas transportu lądowego.
W porcie kontener podłączony do zasilania oczekuje na załadunek na statek, przechodząc kolejne kontrole i będąc pod stałym monitoringiem. Następnie umieszczany jest w wyznaczonym miejscu na kontenerowcu i natychmiast podłączany do zasilania statku. Załoga statku, a czasami wyspecjalizowani technicy, nadzorują działanie urządzeń chłodniczych. W tym kontekście najważniejsze jest stałe monitorowanie i zasilanie, aby utrzymać ciągłość chłodzenia. W zależności od trasy statku może wystąpić dodatkowa obsługa kontenera w innym porcie, np. podczas przeładunku.
Po dotarciu do portu docelowego kontener jest rozładowywany ze statku, przewożony na naczepie i rozładowywany w magazynie o kontrolowanej temperaturze na terenie terminalu. Stąd towar jest zostaje odebrany i rozpoczyna się dystrybucja odpowiednimi ciężarówkami już do docelowych odbiorców.
Choć właściwą temperaturę do przewozu i przechowywania artykułów określa ich producent, to jednak spedycja i przewoźnicy są odpowiedzialni za dostarczenie ładunku do odbiorcy w niezmienionym stanie.
Eksperci i rozwiązania technologiczne
Chcąc mieć pewność, że cały ten proces przebiegnie bez niespodzianek, warto zadbać o współpracę z zaufanym i doświadczonym partnerem logistycznym. DB Schenker, globalny dostawca kompleksowych usług logistycznych, mając właśnie na uwadze zagwarantowanie swoim klientom najlepszych rozwiązań w tym obszarze, wyodrębnił w ramach swoich struktur własną sieć reefer, oddając do dyspozycji klientów zespół ekspertów oraz rozległą, międzynarodową sieć partnerów.
Jako wiodący spedytor oceaniczny firma może dostarczać towary w każdym zakresie temperatury. Ściśle współpracuje też z licznymi usługodawcami z branży spedycyjnej i logistycznej, a także renomowanymi przewoźnikami oceanicznymi. To zapewnia większy wybór i elastyczność przy wysyłce towarów chłodzonych oraz wymaganą jakość i niezawodność. Ponieważ produkty wrażliwe na temperaturę wymagają indywidualnego podejścia, chociażby w zakresie transit time’u, do każdego zapytania tworzona jest dedykowana oferta. Zespół reefer DB Schenker zapewnia usługi gwarantujące kompleksową realizację transportu, w tym odprawę celną, ubezpieczenie towaru, dostarczenie data loggerów czy usługę door to door.
Ponadto operator dysponuje zintegrowanym system umożliwiającym monitoring i widoczność całego łańcucha dostaw. Autorska aplikacja DB Schenker connect2track to inteligentne rozwiązanie w zakresie podglądu wprowadzone przez własną platformę IoT. Umożliwia ona śledzenie przesyłki w czasie rzeczywistym 24/7 i dzięki temu stały dostęp do informacji na temat położenia i stanu ładunku, a tym samym zwiększone bezpieczeństwo.
Kluczem jest tu jednak dedykowany zespół ekspertów skupiony konkretnie na obsłudze łańcucha chłodniczego, posiadający doskonały know-how produktu i znajomość lokalnych realiów, który zapewnia pełne wsparcie operacyjne i merytoryczne. Z takim partnerem transport oceaniczny w temperaturze kontrolowanej to sama przyjemność.
Opracowanie: DB Schenker
Zobacz również