SUPPLY CHAIN
Zielona logistyka w cenie
Rozwój biznesu logistycznego w dzisiejszych czasach musi uwzględniać troskę o środowisko naturalne. DB Schenker to jedna z wiodących firm logistycznych na globalnym rynku. Tylko w Polsce każdego dnia na drogi z przesyłkami klientów wyjeżdża ponad 3 tysiące kierowców. Działalność operatora w istotny sposób wpływa na społeczeństwo, gospodarkę, ale także na środowisko. Dlatego firma angażuje się w poszukiwanie rozwiązań, które m.in. ograniczą jej negatywne oddziaływanie. Wdrażane projekty wspierają realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju wyznaczonych przez ONZ.
Data publikacji: 08.02.2021
Data aktualizacji: 22.06.2023
Podziel się:

Odpowiedzialny transport
Jedną z globalnych inicjatyw, do której przystąpił DB Schenker, jest EV 100 poświęcona elektromobilności. Zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych jest obowiązkiem firm logistycznych. Operator podejmuje więc działania, by transport towarów był bardziej ekologiczny i wdraża do swojej sieci pojazdy zasilane paliwami alternatywnymi. Przykładowo, sieć dystrybucyjną w Oslo wspierają elektryczne rowery towarowe (umożliwiają przewóz do 300 kg ładunków). Od niedawna operator wykorzystuje tam także ciężarówki Volvo FL Electric ładowane hydroelektryczną energią odnawialną.
W Polsce DB Schenker wprowadza nadwozia wymienne (BDF), które zastępują tradycyjne naczepy. W ten sposób zyskuje około 5 miejsc paletowych w każdym zestawie BDF. Wdrożenie wymagało stworzenia odpowiedniej infrastruktury, jednak dzięki tej zmianie możliwe było zmniejszenie liczby codziennych kursów o blisko 100. Mniej kilometrów, to mniejsza emisja CO2. Jak wynika z obliczeń, przy tej samej masie towarowej obniża się o ponad 20 proc. w skali roku.
Ekologiczne obiekty
Wpływ na środowisko mają także obiekty logistyczne, dlatego DB Schenker konsekwentnie inwestuje w nowoczesne i ekologiczne budownictwo. Operator przenosi swoje terminale do lokalizacji z dala od dużych osiedli po to, by ograniczyć hałas, zmniejszyć emisję spalin i korki na ulicach miast. Dzięki wykorzystanym rozwiązaniom nowe obiekty pomagają oszczędzać energię, pozwalają na prowadzenie efektywnej gospodarki wodnej i cieplnej. Terminale poddane są weryfikacji w systemie BREEAM (British Research Establishment Environmental Assessment Method), który określa najlepsze standardy w zakresie zrównoważonego projektowania, budowania i użytkowania obiektów. Certyfikaty uzyskały m.in. obiekty w Białymstoku, Zielonej Górze czy Olsztynie. Na ukończeniu jest certyfikacja terminala w Nowej Wsi Wrocławskiej. Wkrótce do tego grona mogą dołączyć kolejne budynki DB Schenker. Na początku 2021 roku do użytku zostaną oddane dwa terminale – powstają w Strefie Aktywności Gospodarczej w Świdniku i na terenie Parku Naukowo-Technologicznego „Rzeszów – Dworzysko”. Łączny koszt obu inwestycji to prawie 100 mln złotych.
Innowacyjnymi obiektami mogą pochwalić się oddziały DB Schenker w różnych częściach świata – w Finlandii, Norwegii, Luksemburgu, Szwecji, Dubaju czy Singapurze. Tworzone są w oparciu o zasady zrównoważonego rozwoju, wyposażone w najnowocześniejsze technologie zarządzania. Posiadają oświetlenie LED, rozwiązania dla systemów ogrzewania czy klimatyzacji, stacje ładowania ciężarówek elektrycznych, panele słoneczne i wiele innych.
Choć ekologiczne inwestycje wymagają dużych nakładów finansowych, są niezbędne w dzisiejszych czasach. Tylko podejmowanie odpowiedzialnych decyzji przez przedsiębiorstwa pozwoli ograniczyć szkodliwą emisję, ale także długofalowo wesprzeć rozwój działalności ich klientów na całym świecie.
Artykuł ukazał się w wydaniu nr 6/2020 (grudzień – styczeń) „Logistics Manager”. Więcej o czasopiśmie TUTAJ
Zobacz również