SUPPLY CHAIN
Jak z rozwojem infrastruktury poszerza się perspektywa operatorów multimodalnych?
Polska logistyka stoi przed okresem dynamicznych przemian. Inwestycje w infrastrukturę morską, kolejową i drogową otwierają nowe możliwości dla operatorów multimodalnych. Nasze porty rozwijają się dynamicznie, a wolumen obrotu wzrasta w tempie kilkunastu procent rocznie. Planowane są kolejne projekty, które zwiększą ich przepustowość i możliwości operacyjne. Infrastruktura drogowa jest stale rozwijana i modernizowana. Jednocześnie podejmowane są działania na rzecz poprawy konkurencyjności transportu kolejowego. Wszystkie te zmiany wspierają polskich operatorów multimodalnych i tworzą nowe możliwości dla firm zajmujących się importem i eksportem.
Data publikacji: 19.03.2025
Data aktualizacji: 19.03.2025
Podziel się:

Porty morskie - kluczowy element ekosystemu multimodalnego
Polska wzmacnia swoją pozycję na logistycznej mapie Europy. Gdański Baltic Hub to największy obecnie terminal kontenerowy na Bałtyku. Wyniki związane z przeładunkami kontenerowymi w Gdyni oraz plany przebudowy portu Szczecinie-Świnoujściu napawają optymizmem. Infrastruktura ta buduje już w chwili obecnej i perspektywicznie będzie umacniała dalej konkurencyjność polskich operatorów multimodalnych, zapewniając płynność i optymalizację czasową łańcucha dostaw.
– Gro zleconych nam operacji logistycznych zależy od efektywnego wykorzystania infrastruktury portowej Baltic Hub w Gdańsku. Porty w Gdyni i Szczecinie-Świnoujściu, są doskonałym uzupełnieniem naszej sieci logistycznej. Liczymy i czekamy na dalszy rozwój polskich portów. Widzimy w nich kluczowy składnik naszego biznesu multimodalnego – mówi Wojciech Wytrykowski, Dyrektor Zarządzający Hegelmann Multimodal Poland.
Port w Szczecin-Świnoujście po modernizacji może przyciągnąć większe wolumeny ładunków, konkurując z Hamburgiem czy Bremerhaven, stać się główną opcją wyboru dla środkowoeuropejskich Państw bez dostępu do morza, takich, jak Czechy, Słowacja, Austria czy Węgry. Rosnąca liczba serwisów i atrakcyjniejsze stawki frachtowe mogą wpłynąć na ich znaczenie w europejskiej logistyce.
Czas na większą dynamikę zmian dla kolei i infrastruktury lotniczej
Rosnąca sieć terminali intermodalnych i inwestycje w infrastrukturę kolejową pozwalają na coraz sprawniejsze przeładunki i redukcję kosztów transportu. Dobrym przykładem pozytywnych zmian jest przebudowa terminalu w Małaszewiczach. To jeden z ważniejszych węzłów w ramach koncepcji programu TEN-T, a dla Polski można śmiało powiedzieć, że jeden z kluczowy punkt Nowego Jedwabnego Szlaku. Podobne inwestycje w innych lokalizacjach, rozwiązania infrastrukturalne na terenach przygranicznych, mogą sprawić, że Polska stanie się głównym hubem multimodalnym dla Europy Środkowo-Wschodniej.
Nie zapominajmy również o transporcie lotniczym. Koncept powstania CPK niesie obietnicę zwiększenia dynamiki operacji zleconych przez rodzimych eksporterów i importerów. Sama kwestia dopuszczenia do obsługi największych samolotów transportowych oraz nocnych lotów, buduje mnogość nowych opcji. Jest ich zdecydowanie więcej. Ich siła tkwi w możliwości centralizacji i połączenia z infrastrukturą kolejową i drogową.
Rozwój infrastruktury portowej, terminali intermodalnych i centrów logistycznych wskazuje, że multimodalność stanie się fundamentem nowoczesnego transportu.
Przyszłość multimodalności w Polsce
Rozwój infrastruktury portowej, terminali intermodalnych i centrów logistycznych wskazuje, że multimodalność stanie się fundamentem nowoczesnego transportu. Hegelmann Multimodal Poland nie tylko reaguje na te zmiany, ale aktywnie je wykorzystuje do budowania przewagi konkurencyjnej.
– Naszym celem jest dalsza integracja usług transportowych, rozwój globalnej sieci oraz inwestycje w strategiczne centra logistyczne blisko portów morskich, CPK oraz infrastruktury kolejowej. To klucz do efektywności operacyjnej i wzrostu – podsumowuje Wojciech Wytrykowski.
Polska ma szansę stać się wiodącym hubem multimodalnym Europy. Warunkiem sukcesu będzie dalsze inwestowanie w infrastrukturę i ścisła współpraca sektora publicznego z operatorami logistycznymi.
Hegelmann Multimodal Poland oferuje pełen zakres usług logistycznych, wykorzystując sieć terminali intermodalnych, centra dystrybucyjne i magazyny. Firma działa na zasadzie kompleksowej platformy transportowej, uzupełniając swoje usługi m.in. o ubezpieczenia ładunków poprzez własnego brokera oraz operacje handlingowe w strategicznych lokalizacjach. Jako szybko rozwijająca się i ambitna firma spedycyjna, Hegelmann Multimodal Poland zapewnia również profesjonalne usługi transportowe LCL, oferując najlepsze alternatywy dla mniejszych przesyłek.
– Nasze centra logistyczne, w tym te w Warszawie i Poznaniu, są zlokalizowane w newralgicznych punktach Polski, co zapewnia optymalizację kosztów i czasu dostaw – podkreśla Sławomir Rosak, Dyrektor Sprzedaży Hegelmann Multimodal Poland.
Sieć globalna Hegelmann Multimodal obejmuje rownież biura w Stanach Zjednoczonych, Chinach, Indiach, Turcji, Maroku, Gruzji, Kazachstanie, Uzbekistanie, Azerbejdżanie i Litwie, co umożliwia świadczenie usług w skali międzynarodowej. Firma łączy fracht morski, lotniczy i kolejowy, oferując rozwiązania dopasowane do indywidualnych potrzeb importerów i eksporterów.
Spółka posiada także doświadczenie w cargo specjalistycznym, w tym z transportem ładunkowa przewożonych w temperaturze kontrolowanej, czy ładunkach typu project cargo.
Dziś Grupa Hegelmann jest jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się grup transportowych w Europie, a spółki Hegelmann Poland działają w Polsce już od ponad 13 lat.
Zobacz również