Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Lepiej zapobiegać niż windykować

TRANSPORT AND SPEDITION, LAW AND FINANCE

Lepiej zapobiegać niż windykować

Kto płaci, a kto nie w branży TSL? Jak sprawdzić, które firmy omijać szerokim łukiem?

Dane Krajowego Rejestru Długów są nieubłagane. Sektor transportowo-spedycyjno-logistyczny zadłużony jest na ponad 1,4 mld zł, a do odzyskania od swoich dłużników ma ponad pół miliarda zł. Niestety, barier ograniczających branżę transportową, która jest wyjątkowo podatna na konsekwencje źle dobranych partnerów biznesowych, jest wiele. Jedno jest pewne – lepiej zapobiegać niż windykować, ale jak i gdzie sprawdzać kontrahentów?


Data publikacji: 19.12.2024

Data aktualizacji: 19.12.2024

Podziel się:

Jakie metody weryfikacji potencjalnych klientów są najbardziej skuteczne przed nawiązaniem współpracy?

Jedną z bardziej rzetelnych, kompleksowych i skutecznych metod weryfikacji kontrahentów, jest pobranie szczegółowego raportu z Biura Informacji Gospodarczej, np. Krajowego Rejestru Długów o sprawdzanym podmiocie (link do opisu usługi: https://krd.pl/oferta-krd/sprawdz-dowolna-firme-w-polsce). Raport taki dostarcza kluczowych informacji, m.in.: aktualne zadłużenie, ilość oraz wartość zobowiązań, zweryfikowane dane potencjalnego klienta, informacje o upadłościach i restrukturyzacjach, a nawet Analizę Wiarygodności Płatniczej (scoring), czyli zdolności do terminowego wywiązywania się ze zobowiązań płatniczych  oraz określeniu ryzyka wpisania tego podmiotu do Rejestru Dłużników KRD na określoną kwotę. Dzięki takim danym można ocenić kondycję finansową potencjalnego kontrahenta i podjąć świadomą decyzję o nawiązaniu współpracy. Należy pamiętać, że często giełdy transportowe przedstawiają tylko podstawowe, skrócone informacje, które mogą być niewystarczające do podjęcia dobrej decyzji biznesowej.

Jakie dane i informacje należy zbierać o potencjalnych klientach, aby ocenić ryzyko zatorów płatniczych?

Przede wszystkim aktualne i wiarygodne. W dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym, gromadzenie danych o klientach często bywa niewystarczające właśnie ze względu na szybki spadek ich aktualności. Zaleca się regularne pobieranie raportów z biur informacji gospodarczej, co najmniej raz w miesiącu, a także monitorowanie stałych kontrahentów. Jakie dane będą dla nas najcenniejsze? M.in. ogólna kondycja finansowa firmy, informacje o jej zadłużeniu, postępowaniach sądowych, restrukturyzacyjnych czy upadłości.

Poza cyklicznym pobieraniem raportów rekomendujemy, również zautomatyzowane śledzenie sytuacji finansowej wybranych firm, czyli monitorowanie stałych kontrahentów. Jest to błyskawiczna informacja i powiadomienie poprzez e-mail oraz sms, o tym, że monitorowany przez Państwa podmiot np. został dopisany jako dłużnik do bazy KRD BIG S.A.

Jakie wskaźniki powinny wzbudzać niepokój podczas analizy kontrahentów?

W pierwszym rzędzie będzie to wpis do bazy dłużników i giełd wierzytelności. Przeanalizować trzeba skrupulatnie wielkość zadłużenia, czyli wartość zobowiązań, liczbę zobowiązań i liczbę wierzycieli oraz informacje o sytuacji finansowej wpisane do KRS, m.in. takie jak zaległości z płatnościami w ZUS i Urzędzie Skarbowym, zdarzenia dotyczące postępowań komorniczych, czy ustanowiony jest kurator, czy firma jest w trakcie likwidacji, unieważnienia, rozwiązania spółki, zawieszenia działalności, postępowania upadłościowego, układowego, naprawczego lub restrukturyzacyjnego.

Zwróćmy też uwagę na scoring, czyli wspomniane wcześniej wyznaczenie Kategorii Wiarygodności Płatniczej (link do opisu usługi: https://krd.pl/oferta-krd/analiza-wiarygodnosci-platniczej). Firma może mieć najwyższą ocenę od A (ryzyko dopisania do bazy dłużników jest niskie), do H (informuje o istotnym zadłużeniu). Kategoria ta pokaże nam bieżącą finansową kondycję firmy, którą algorytm wylicza na podstawie wielu czynników, m.in. zadłużenia, historii płatniczej, liczba zgłoszeń do BIG, liczby zapytań w postaci pobranych raportów oraz informacji o branży i sektorze działalności sprawdzanego podmiotu.

Przykładowy raport z oceną A: https://krd.pl/dokumenty-dodatkowe/przykladowy-raport-rozszerzony-ocena-a-limit-kupiecki

Przykładowy raport z oceną H: https://krd.pl/dokumenty-dodatkowe/przykladowy-raport-rozszerzony-ocena-h-limit-kupiecki

Jakie działania prewencyjne można podjąć w celu zabezpieczenia się przed opóźnionymi płatnościami?

Przede wszystkim cykliczna analiza jakościowych i wiarygodnych danych na temat potencjalnych klientów czy stałych kontrahentów. Przy potencjalnych i aktualnych klientach będzie to weryfikacja aktualnej kondycji finansowej firm za pośrednictwem regularnego pobierania kompleksowych raportów.

W przypadku stałych współpracujących podmiotów będzie to też usługa monitorowania podmiotów (link do opisu usługi: https://krd.pl/oferta-krd/wlacz-monitoring-firm-24-7) To błyskawiczna informacja i powiadomienie poprzez sms oraz e-mail, o tym, że monitorowany przez Państwa kontrahent np. został dopisany jako dłużnik do bazy zadłużeń. Wtedy wystarczy szybko zmienić sposób rozliczenia (z 14 na 7 dni lub gotówkowy etc.) zanim popadnie w na tyle poważne kłopoty finansowe, że nie zrealizuje wcale zobowiązań wobec Waszej firmy.

Jeżeli jednak jesteśmy już w sytuacji braku płatności, pamiętajmy, że możemy skorzystać z innych skutecznych działań.

Kluczowe elementy procesu upublicznienia dłużników w KRD BIG S.A.:

Wezwanie do zapłaty z klauzulą KRD BIG S.A.

Wysyłka wezwania do zapłaty sygnowana KRD, zawierająca klauzulę informującą o zamiarze przekazania danych dłużnika do rejestru jest pierwszym, skutecznym krokiem do zmotywowania dłużnika do spłaty należności.

Dopisywanie dłużników do bazy KRD BIG S.A.  

Umieszczanie informacji o dłużnikach w bazie danych Krajowego Rejestru Długów jest powszechną praktyką na polskim rynku. Jej celem jest skuteczne zmobilizowanie Klientów do spłaty należności poprzez poinformowanie pozostałych uczestników rynku o nierzetelnych płatnikach.

Dłużnicy dopisani do bazy KRD, tracą wiarygodność finansową a w efekcie:

– Bank lub instytucje finansowe mogą odmówić im udzielenia kredytu lub pożyczki.

– Mogą mieć ograniczoną zdolność korzystania m.in. z usług: leasingu, faktoringu, kredytów obrotowych.

KRD BIG S.A. wysyła w imieniu swoich Klientów ponad 1 MLN powiadomień rocznie.

Jakie najczęstsze błędy popełniają firmy transportowe przy weryfikacji klientów, które zwiększają ryzyko nieotrzymania płatności?

Zbyt duże zaufanie na ‘dzień dobry’, poleganie na pierwszym wrażeniu albo rekomendacji zaprzyjaźnionej firmy oraz brak jakiejkolwiek weryfikacji kontrahenta. Firmy, nie tylko z sektora TSL, często nie mają w zwyczaju lub zapominają o sprawdzaniu nowych czy, monitorowaniu aktualnych partnerów biznesowych. Hasło 'Ufaj, ale sprawdzaj!” – powinno być normą w dobie dzisiejszych czasów. Niestabilna gospodarka nie jest naszym sprzymierzeńcem.

OFERTA SPECJALNA dla czytelników portalu Logistics Manager!
Raport o dowolnej firmie – BEZPŁATNIE*

Jeżeli są Państwo zainteresowani weryfikacją i pobraniem raportu na temat dowolnej firmy w Polsce, lub informacjami dotyczącymi usług Krajowego Rejestru Długów, zapraszamy do kontaktu:

                               

Sebastian Szynkiel                                                                            Dariusz Pazdej

Kierownik Sekcji Sprzedaży Telemarketingu Katowice            Kierownik Zespołów Sprzedażowych
+48 883 956 070                                                                              +48 71 773 61 47
s.szynkiel@krd.pl                                                                             d.pazdej@krd.pl

*dla nowych Klientów KRD BIG S.A. i Kaczmarski Group

Zobacz również


Przeczytaj