SUPPLY CHAIN
Poczta Polska na rynku TSL
Poczta Polska skupia swoją działalność na rynku LTL. Obsługuje różnorodne branże, poczynając od kosmetyczno-higienicznej, poprzez budowlaną, ogrodniczą, przemysłową, FMCG food i non food czy też chemiczną (w tym ADR) oraz węglową. Core klientów, jak u większości przodujących firm na rynku TSL, stanowi segment B2B, jednak Poczta nie ogranicza się tylko do obsługi klientów biznesowych, lecz świadczy również usługi w kanale B2C.
Data publikacji: 08.08.2023
Data aktualizacji: 07.08.2023
Podziel się:

Idąc za głosem rynku i potrzebą klientów, Poczta Polska podejmuje również szereg działań w obszarze digitalizacji, oferuje swoim klientom system śledzenia i monitorowania statusu przesyłki (Track&Trace) oraz wdrożyła nową aplikację mobilną, umożliwiającą rejestrację i śledzenie informacji o przebiegu transportu ładunków paletowych w czasie rzeczywistym.
Poczta Polska realizuje swoje usługi nie tylko w kraju, ale i poza jego granicami. Współpracując z podmiotami międzynarodowymi, ma możliwość dostawy i odbioru przesyłek z całej Europy. Realizuje bezpośrednie połączenia m.in. do Niemiec, Czech oraz Litwy, zapewniając szybką wymianę z innymi krajami bałtyckimi. Koordynacja zaopatrzenia i dystrybucji towarów zleconych przez klientów realizowana jest za pomocą jednego z wiodących europejskich systemów drobnicowych. Bazuje on na blisko 200 innowacyjnych punktach przeładunkowych w całej Europie oraz nowoczesnej flocie pojazdów, która realizuje 400 połączeń transportowych w ciągu jednego dnia.
Trendy na polskim rynku TSL
Na rynek TSL w Polsce wpływa sześć trendów, które będą go kształtowały w najbliższym czasie:
- Braki kierowców – w Polsce na poziomie nawet 200 tysięcy – które w dużej mierze są spowodowane negatywnymi trendami demograficznymi i stale powiększającym się zapotrzebowaniem. Pomimo wysokich płac zawód kierowcy staje się coraz mniej atrakcyjny dla młodych ludzi z uwagi na częstą pracę poza domem przez długi okres czasu.
- Wdrażane rozwiązania cyfrowe, digitalizacja i automatyzacja w zarządzaniu transportem pozwalają optymalizować koszty oraz czas pracy, co w dłuższej perspektywie wpłynie na zmniejszenie zapotrzebowania na pracowników.
Tempo wdrożeń rozwiązań informatycznych, już w obliczu ostatnio występujących zakłóceń globalnych łańcuchów dostaw, mocno przyspieszyło. - Pozytywny wpływ na rynek TSL w Polsce ma przede wszystkim nieustający rozwój i modernizacja firm transportowych. Siłą napędową polskiej branży transportowej jest realizacja usług eksportowych. Obecnie polskie firmy odpowiadają za 25% przewozów w UE i pomimo nowych regulacji związanych z tzw. Pakietem Mobilności ta ekspansja powinna trwać.
- Ekologia: nowoczesna flota nie tylko znacznie zwiększa możliwości i konkurencyjność na rynku europejskim, ale dzięki pojazdom nowej generacji firmy transportowe spełniają również wymagania związane z ograniczeniem emisji CO2 przez samochody ciężarowe.
- Na obniżenie konkurencyjności firm transportowych ze wschodniej Europy duży wpływ ma prawo Unii Europejskiej oraz wcześniej wprowadzone regulacje poszczególnych państw członkowskich, które miały na celu podwyższenie płac kierowców oraz ograniczenie przewozów kabotażowych.
- W 2021 r. wszystkie kategorie transportu osiągnęły znaczące wzrosty. Jednym z głównych tego powodów był rozwój sprzedaży e-commerce, która ma olbrzymie znaczenie na rynku magazynowym. W samym 2021 r. aż 24% popytu na nowe powierzchnie magazynowe było zgłoszone przez firmy z sektora e-commerce, a Polska jest jednym z najczęściej wybieranych miejsc do relokowania magazynów w całej Europie.
Poza wojną na Ukrainie, która przełożyła się na silne podwyżki cen paliwa, a co za tym idzie –na zmianę poziomu dopłaty paliwowej – na rynek TSL w Polsce duży wpływ miała również pandemia COVID-19. W pierwszej połowie 2020 r. większość firm odnotowała spadki transportów, ale branża szybko odrobiła straty dzięki wzrostom w przewozach związanych z żywnością i FMCG oraz ciągłemu rozwojowi sprzedaży e-commerce, która oddziałuje na cały rynek transportowy i magazynowy.
Zobacz również